به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول بخش فیلمتک این سازمان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری، بیش از 873 هزار و 500 فریم از نسخه‌های خطی، چاپ سنگی، قرآن و جزوات خطی، اسناد، نقشه و مجلات و روزنامه‌ها، در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به روش‌های مختلفی اسکن و دیجیتال‌سازی شده است.

محمدعلی رمضانی افزود: در این میان، حدود570 هزار فریم از منابع خطی، چاپ سنگی، چاپی، سند و پایان‌نامه تصویربرداری شده و نزدیک به 54 هزار و 500 فریم مربوط به تصویربرداری از قرآن‌های نفیس بوده است.

وی به دیجیتال‌سازی روزنامه‌ها و مجلات اشاره و تصریح کرد: بیش از 248 هزار و 500 فریم نیز از مجلات و روزنامه‌ها تصویربرداری شده است.

رمضانی اضافه کرد: همچنین در این مدت حدود یک میلیون و 685 هزار فریم از فایل‌های دیجیتالی‌شده، مورد بازبینی قرار گرفته است.

کارشناس مسئول بخش فیلمتک، اضافه کرد: حدود 2 هزار نسخه فایل دیجیتال نیز جهت فهرست‌نویسی ارائه شده و افزون بر 600 نسخه به کتابخانه‌ دیجیتال تحویل داده شده است.

رمضانی در پایان، خطاب به مجموعه‌دارها و کتابداران سراسر کشور اعلام کرد: در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی را به طور رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند.

بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است.