سرویس استان‌های هنرآنلاین: امسال نیز بخش هایی از این نمایشگاه به حوزه استان ها، خانه های مطبوعات و ادرات کل فرهنگ وارشاد اسلامی اختصاص یافته بود دراین میان غرفه خانه مطبوعات فارس نیز امسال با حمایت اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان در این نمایشگاه حضور یافته بود تا از جایگاه ممتاز فارس در عرصه مطبوعات کشور دفاع کند جایگاهی که شاهد حضور شخصیت‌های برجسته‌ای مانند میرزا صالح شیرازی خالق "کاغذ اخبار" اولین روزنامه ایران بوده است.

مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس گفت: امسال غرفه خانه مطبوعات فارس متفاوت تر از سالهای قبل با همکاری اداره کل  فرهنگ وارشاد اسلامی فارس با سه بخش نمایشگاهی شکل گرفته است.

مهردادجمشید نژاد افزود: در این رابطه اولین بخش از غرفه فارس در نمایشگاه مطبوعات بخشیرتحت عنوان نگارخانه خاطرات است که شامل تصاویری از اولین روزنام نگاران شیرازی ویا ایران است که اهل شیراز بودند که در راس انها میرزا صالح شیرازی است که وی عنوان اولین روزنامه نگار ایرانی و چاپ اولین روزنامه ایران را در کارنامه خود دارد.

وی اضافه کرد:در کنار میرزا صالح شیرازی تصاویر تعداد دیگری از روزنامه نگاران بزرگ شیراز از جمله زن دخت اولین زن روزنامه نگار شیرازی در دوره قاجار وشخصیتهای دیگری مانند میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل ،محمدرضا مساوات ، علی اصغرخان حکت،علی نقی بهروزی و تعدادی دیگر از بزرگان مطبوعات فارس از دوران قاجار تا قبل از انقلاب به تصویر کشیده شده است.

وی ادامه داد :دومین بخش از غرفه خانه مطبوعات فارس به عنوان پارسی نامه مربوط به اولین روزنامه هایی است که در فارس منتشر میشده که قدمت برخی از انها به یک ونیم قرن قبل بازمی گردد.

جمشید نژاد اظهارداشت: در این بخش صفحات اول برخی روزنامه های قدیمی شیراز به نمایش درامده که از جمله انها میتوان به روزنامه های کاغذ اخبار،المنطبعه الفارس،استخر،ندای ایران وبرخی روزنامه های قدیمی دیگر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سومین بخش از این غرفه مربوط به نمایشگاهی از اثار مکتوب حوزه پژوهش روزنامه نگاری است که  که اغلب  آثار اثاری که در این بخش به نمایش گذاشته شده مربوط به سیروس رومی از محققین و نویسندگان حوزه رسانه فارس است.

مدیر امور رسانه واطلاع رسانی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی فارس گفت:یکی دیگر از اقدامات ما در غرفه خانه مطبوعات فارس استفاده از نمادهایی مربوط به هنر اصیل فارس است که در این راستا درچیدمان غرفه از برخی اثار هنری مانند گلیم قشقایی ،سفال استهبان وکاشی هفت رنگ شیراز استفاده کردیم.

جمشیدنژاد گفت:با توجه به نقش ارزنده فارس در عرصه مطبوعات فارس وتاریخچه ان امسال ما با شعار( فارس گهواره تمدن ایران اسلامی؛گنجینه یک ونیم قرن تاریخ مطبوعات) در نمایشگاه مطبوعات حضور یافتیم.

الهه بهرامی