به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، عباس قدیریان گفت: پایگاه میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه از سال 1384 با هدف مطالعه و پژوهش در زمینه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه ایجاد شد و فعالیت جدی خود را از سال 1393 پیگیر کرد.

وی افزود: با توجه به ثبت بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه در سال گذشته و در ادامه روند حفاظت از بناهای تاریخی و ارزشمند، تک بناهای شاخص و منحصر به فرد این بافت تاریخی نیز شناسایی شده که پرونده ثبتی این بناها تهیه شده است و امیدواریم این بناهای با ارزش هرچه زودتر به ثبت برسد . 

مدیر پایگاه پژوهشی شهرستان ابرکوه در مورد این پرونده‌های ثبتی تصریح کرد: تعداد 20 پرونده که شامل خانه، قلعه و خانه باغ است و در بافت تاریخی ابرکوه و همچنین در روستاها قرار دارد آماده ثبت شده است که تاکنون در حدود 33 هزار متر مربع برداشت این بناها انجام و اعتباری بالغ بر 66 میلیون تومان به آن اختصاص داده شده است . 

قدیریان در این مورد افزود: شهر ابرکوه را به جهت تعدد قلعه‌ها، شهر قلعه‌ها می‌نامند و به واسطه تعدد قلاع تاریخی پرونده‌های تهیه شده، حدود 60 درصد از پرونده‌ها از روستاها و به‌ویژه قلعه‌ها و 40 درصد از داخل شهر و بافت تاریخی ابرکوه تهیه شده است . 

وی در خصوص بناها و محوطه‌ها و آثار تاریخی ناملموس و ثبت نشده این شهرستان، افزود: این پایگاه قصد دارد در سال‌های آینده، دیگر آثار ثبت نشده این شهرستان را نیز به ثبت برساند . 

بهسازی بقعه سیدون علی نقیا

این مقام مسئول در ادامه در خصوص یکی از بناهای شاخص شهرستان ابرکوه به نام "سیدون علی نقیا"، گفت: این بنای ارزشمند بنایی مربوط به قرن هفتم هجری و یکی از بقاع کم نظیر در استان و کشور است و به واسطه ارزشمندی در دستور پایش و مطالعه پایگاه پژوهشی قرار گرفت و با توجه به آسیبی که به واسطه قدمت زیاد بنا و عوامل جوی به آن وارد شده بود، مقرر شد به صورت ویژه و با یک مطالعه و تحقیق تخصصی بنا پایش و آسیب‌های آن کنترل شود . 

وی افزود: ترک‌های موجود در گنبد و همچنین دیوارها، بررسی و راهکارهای مرمت و بازپیرایی آن به صورت تخصصی و حرفه‌ای به آن پرداخته شده است. وجود نقاشی‌هایی روی بدنه به صورت تزیینات منحصر بهفرد بنا نیز مورد بررسی و به راهگارهای مرمتی آن پرداخته شده است.

به گفته‌ این مسئول، این پایگاه در اعتبارات پیشنهادی آینده برای اجرایی کردن و مرمت و ساماندهی این بنا و به ویژه گنبد آن، اعتبار ویژه‌ای پیشنهاد داده که امیدواریم هر چه سریع‌تر این اعتبار تخصیص و مرمت آن اجرایی شود . 

ساماندهی بافت زنده و پویای ابرکوه

قدیریان در خصوص بافت تاریخی و ثبتی شهرستان ابرکوه گفت: بافت تاریخی ابرکوه دارای محلات متعددی است که یکی از بکرترین آن محله نبادان است و به همین جهت، مرمت و ساماندهی آن در دستور کار پایگاه پژوهشی قرار گرفت و قسمتی از گذر ها، ساباط و معابر و بناهای ارزشمند آن به صورت امانی مرمت و ساماندهی شد.

وی افزود: با تخصیص اعتبار در سال‌های آینده قسمت‌های دیگر بافت به ویژه مراکز محلات و گذرهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی نیز مرمت و ساماندهی خواهند شد.

مدیر پایگاه پژوهشی ابرکوه خاطرشنان کرد: بافت ابرکوه، زنده و پویا است و زندگی مردم در آن جریان دارد، بنابراین باید به صورت ویژه پایش و کنترل و موارد ساماندهی آن اجرایی شود که مردم نیز تمایل به حضور در آن را داشته  باشند و خود نگهبان آن شده و بافت و تک بناهای ارزشمند آن که خانه‌های مسکونی در آن است را حفظ و حراست کنند . 

گفتنی است؛ ابرکوه یکی از شهرستان های تاریخی استان یزد است که تعدادی از مشهورترین آثار تاریخی آن می‌توان به سرو ۴۵۰۰ ساله، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، مسجد جامع ابرکوه، خانه صولت، مناره های نظامیه، آرامگاه عزیزالدین نسفی و خانه آقازاده، اشاره کرد.