به گزارش هنرآنلاین، سپیده کوشش در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص وضعیت انتشارات آوای‌رعنا، میزان فعالیت این انتشارات و حمایت‌های به‌عمل آمده از چاپ نشر اظهار کرد: از سال ۸۲ که فعالیتمان را در حوزه چاپ نشر آغاز کردیم تاکنون روند نزولی بسیاری را طی کردیم و بعد از این‌که یارانه کاغذ را برداشتند، نیز این سیر نزولی افزایش یافت.

وی ادامه داد: این وضعیت تنها شامل انتشارات ما نمی‌شود بلکه تمام ناشرین چنین وضعیتی را دارند؛ حمایتی از کار ما انجام نمی‌شود و وضعیت نسبت به سال‌های قبل روزبه‌روز بدتر می‌شود.

این ناشر کتاب با اشاره به این‌که بیشتر در زمینه‌های عمومی مانند کتب روان‌شناسی، رمان، تاریخی و ادبی کار می‌کند، تصریح کرد: در گذشته هر کتابی را که چاپ می‌کردیم، ارشاد برای کتابخانه‌های کل کشور خریداری می‌کرد و کتاب همه‌جا پخش می‌شد اما الان سال‌هاست که یارانه کاغذ برداشته شده، نمایشگاهی برگزار نمی‌شود و حتی درصورت برگزاری، همه ناشرین در آن حضور ندارند و یک عده ناشر خاص از شهری به شهر دیگر می‌روند.

کوشش با تاکید بر این‌که تاکنون توانستیم حدود ۱۱۰ عنوان کتاب را به چاپ برسانیم، خاطرنشان کرد: از منظر حمایتی، بهترین کاری که می‌شود در حوزه کتاب انجام داد این است که مسئولین حداقل کتاب‌هایی که ناشرین به چاپ می‌رسانند را خریداری کنند و کتاب هدیه دهند تا از این طریق هم از ما حمایت شود و هم سطح مطالعه مردم بالا رود.

وی افزود: ما گاهی‌اوقات حتی مجبور می‌شویم که بدون سود کتاب‌هایمان را بفروشیم برای این‌که انبار کتابمان خالی شود اما باز هم فایده‌ای ندارد و مسئولین باید بتوانند بازارهایی برای ما تعیین کنند که ما بتوانیم کتاب‌هایمان را در آنجا عرضه کنیم و این کارها می‌تواند تحت یک بسته حمایتی برای ما باشد.

مدیر انتشارات آوای‌رعنای مشهد عنوان کرد: وضعیت نشر در تهران و قم با همه‌جای کشور متفاوت است؛ به‌این دلیل که تهران پخش سراسری دارد و کتاب‌هایش در همه کشور توزیع می‌شود و البته تعداد ناشرین تهرانی بسیار بیشتر از ناشرین شهرهای دیگر کشور است؛ به‌همین‌دلیل تهران نیازی ندارد که از شهرستان‌ها کتاب خریداری کند.

کوشش اضافه کرد: پخش ما اگر خیلی بتواند قوی باشد، در سطح استان و شهر خودمان است و بیشتر از این پخش نمی‌شود و من بارها در جلسات ارشاد که برگزار شده تاکید کردم که مشهد پتانسیل خیلی خوبی از طریق زائران دارد و ما باید نمایشگاه کتابمان را زمانی برگزار کنیم که مشهد مملو از زوار است اما متاسفانه نمایشگاه کتاب مشهد همیشه در آبان‌ماه برگزار می‌شود که برف و سرما زیاد است و خود مشهدی‌ها هم آنچنان که باید، استقبال نمی‌کنند چه برسد به این‌که از شهرهای دیگر برای خرید کتاب به مشهد بیایند.

وی با بیان این‌که برای موفقیت در این زمینه لازم است که کتاب‌هایی مطابق با مسائل روز جامعه و نظر نسل جدید و جوان منتشر کنیم، افزود: قطعا حتی اگر کسی هم نخواهد ما مجبوریم مطابق علایق و سلایق جوانان و مسائل روز جامعه کتاب چاپ کنیم ولی این تغییرات از جانب ما محدود است و ما کار خیلی گسترده‌ای نمی‌توانیم انجام دهیم.

این ناشر گفت: اگر کتاب‌های مورد علاقه جوانان را از گذشته تاکنون درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که در هر زمانی یک نوع کتاب مورد پذیرش بوده؛ یک زمان روان‌شناسی، گاهی رمان و...؛ و هر زمان موج خاصی وجود داشته است اما اگر بخواهیم سلیقه مردم را درنظر بگیریم باید از کتاب کاغذی به سمت کتاب الکترونیکی برویم ولی ما خیلی دوست نداریم که این اتفاق بیفتد چون مطالعه‌ای که از طریق کتاب صورت می‌گیرد بسیار متفاوت از مطالعه الکترونیکی است.

کوشش اظهار کرد: در کل باید سلیقه مخاطب را درنظر گرفت و به‌همین دلیل است که ما انواع مختلف کتاب‌ها را به‌چاپ می‌رسانیم ولی این را هم بگویم که فروش کتاب در هر مکان و شهری، اغلب از نوع فروش کتاب‌های آموزشی و درسی است.‌