به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در این آیین که به میزبانی تالار سبز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شامگاه دوشنبه برگزار شد، دبیر چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" با بیان اینکه رویداد یادشده امسال به طور بین المللی با حضور نویسندگان کشورهای همسایه برگزار شد، گفت: در این دوره از جشنواره حمایت بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان را همراه داشتیم و از کمک های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بی بهره نبودیم.

الهام مزارعی با اعلام اینکه ٢٤٤ اثر به دبیرخانه جشنواره داستان کودک "انگشت جادویی" ارسال شد، افزود: ٣٧ اثر از این تعداد آثار رسیده به مرحله نهایی راه یافت.

وی تفاوت عمده این دوره از جشنواره داستان کودک "انگشت جادویی" را در عین اینکه به شکل بین المللی برگزار شد، حضور داورانی از میان نویسندگان خردسال انجمن "انگشت جادویی" عنوان کرد و گفت: آثار رسیده  از ٣ گروه سنی ٨ تا ١٢ سال، ١٢ تا ١٨ سال و بزرگسال در این رویداد حضور یافتند که در نهایت ١٣ اثر برگزیده شد.

مزارعی آثار کشورهای حاضر در جشنواره "انگشت جادویی" را برشمرد و عنوان کرد: آثاری از نویسندگان کشورهای هند، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" با توجه به اینکه این رقابت با شعار "صلح جادویی" برگزار می شود ابراز امیدواری کرد که صدای صلح طلبی کودکان به واسطه این جشنواره و آثاری که خلق می شود به جهان برسد.

در ابتدای این مراسم، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم با تبریک روز ملی شعر و ادب فارسی گفت: وقتی نام شیراز به عنوان شهر شعر و ادب به میان می آید قطعا نام بزرگانی را متبادر می سازد که این جشنواره ها ادای دینی به آنان هم به شمار می رود.

مهدی امیدبخش بابیان اینکه جشنواره داستان کودک "انگشت جادویی" متعلق به انجمنی خصوصی است که سالها این رویداد را برگزار می کند، افزود: امیدوارم در سال های آینده این جشنواره مسیر بین المللی بودن را ادامه داده و بهتر و توانمندتر برگزار شود.

وی افزود: سال گذشته سومین جشنواره داستان کودک "انگشت جادویی" با موضوع "عصای سفید" برگزار شد.

شناسایی١٨٠انجمن ادبی درسراسر کشور /افزودن بخش شعر به جشنواره"انگشت جادویی"

در ادامه این برنامه، جواد محقق عضو بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان از شناسایی ١٨٠ انجمن ادبی در سراسر کشور خبر داد.

وی با اعلام اینکه سال گذشته در گردهمایی انجمن های ادبی به ابتکار عضو بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان این انجمن ها گرد آمدند تا هماهنگی بیشتری فراهم شود ، افزود: با توجه به اینکه از تمامی این انجمن ها خواسته شد برنامه ارایه کنند؛ از میان انجمن های فوق، انجمن داستان کوتاه "انگشت جادویی" در میان فعال ترین نهادها برگزیده شد.

محقق که سابقه عضویت در هیئت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" را حاصل نخستین همکاری بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان و انجمن یادشده دانست و گفت: این آمادگی را داریم که در بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان فضایی را فراهم کنیم تا انجمن هایی به شیوه انگشت جادویی برای برگزاری کلاس های آموزشی و اعزام استاد در حوزه شعر و ادبیات از کمک های ما بهره مند شوند.

وی با توجه به اینکه داستان کودک "انگشت جادویی" از معدود انجمن هایی است که صرفا به حوزه ادبیات کودک می پردازد، عنوان کرد: همت اعضای هیئت مدیره انجمن "انگشت جادویی" در شیراز والاست که باید قدر آن را دانست.

نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه خواستار هم افزایی و همکاری میان انجمن های ادبی کشور شد و افزود: این همراهی ها موجب تقویت بنیان های ادبی و فرهنگی کشور خواهد شد.

وی در عین حال پیشنهادی ارایه کرد و گفت: انجمن داستان کودک "انگشت جادویی" حوزه شعر کودک و نوجوان را هم برای دوره بعدی این جشنواره در نظر بگیرد و با مطالعه و مشورت هایی این بخش را به طور رقابتی برگزار کند تا استعدادهای این حوزه هم به واسطه جشنواره یادشده شناخته شوند.

١٣ برگزیده چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک"انگشت جادویی" معرفی شدند

در پایان این آیین، ١٣ برگزیده چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" مشخص شد.

در بخش بزرگسال این رویداد رقابتی داستان "دال دال در جستجوی ناخدا کوتی" نوشته ساره سامی از سروستان فارس حایز مقام اول و "آهنگ هندی" نوشته عطیه خراسانی از زاهدان مقام دوم را کسب کرد. این درحالی است که در این بخش یادشده از داستان های "غول بیابونی" نوشته لیلا باقی پور از تهران، "کیف پول" نوشته قاسم علی نژادیان از فولادشهر اصفهان و "چشمه" نوشته علی کلانتری فرد از کشور ترکیه تقدیر شد.

همچنین در بخش سنی ٨ تا ١٢ سال داستان "تپلستان" نوشته شنتیا خادمی از شیراز مقام اول را کسب کرد و به ترتیب داستان های "مترسک"(دنیا اسکندرزاده-تهران)، "صلح با حیوانات"(محمدجواد خرمی زاده- شیراز) و "نسل غلط گیر"(فاطمه انجوی نژاد – شیراز) مورد تقدیر قرار گرفتند.

این درحالی است که چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" در بخش ١٢ تا ١٨ سال بر گزیدگانی داشت که "آخرین بازمانده پشغالی" نوشته مهتا سلیمی از قزوین جایزه اول را دریافت کرد و مقام دوم این بخش به داستان "همه چیز از یک مداد شروع شد" نوشته یگانه محقق از کشور افغانستان تعلق گرفت.

در بخش یادشده از "قبرستان درخت" نوشته مینا وطن خواه (بندرعباس)، "میراث جادوگر" نوشته محدثه گوایی از شهرستان مرودشت تقدیر شد.

در آیین پایانی چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" که به میزبانی شیراز برگزار شد، گروه های موسیقی آرشه و تئاتر کودک جمعیت امام علی(ع) به هنرنمایی پرداختند.

گفتنی است: آیین پایانی چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک "انگشت جادویی" با حضور معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اعضای بنیاد شعر و ادبیات ایرانیان در شیراز برگزار شد.