سرویس استان‌های هنرآنلاین: دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان در حالی از روز جمعه 17 شهریورماه با هدف ترویج فرهنگ صلح و دوستی، احترام متقابل بین ملت‌ها، مبارزه با تروریسم و اهدافی از این دست کار خود را در شهر مریوان آغاز کرده است که نسبت به سال گذشته بخش‌های تازه‌ای به قسمت‌های اصلی آن اضافه شده است و به گفته دبیر جشنواره دوازدهم؛ در هر روز از برگزاری این جشنواره 43 نمایش در بخش‌های مختلف اجرا می شود.

همچنین برگزاری این جشنواره در شهر زیبای مریوان، وجود ورکشاپ‌های معتبر و حضور گروه‌های حرفه‌ای، این جشنواره را به یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر کشور تبدیل کرده است.

بخش مسابقه ایران اصلی‌ترین قسمت جشنواره تئاتر مریوان است که در آن 20 نمایش از شهرهای مختلف کشور حضور دارند. افراد حاضر در این قسمت از جشنواره 107 نفر بوده که از این میزان 80 نفر مرد و 27 نفر زن هستند.

در این بخش از میان نمایش‌های متقاضی با گونه‌های متفاوت نمایش‌های فضای باز (خیابانی – کاربردی – محیطی) نمایش‌هایی انتخاب شده‌اند که پیش از این در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده‌اند. البته باید گفت که با هدف ترویج و تشویق اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی آثار انتخاب شده پیش از این هرکدام حداقل 5 بار برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده‌اند. بخش مسابقه تئاتر ایران به صورت رقابتی برگزار شده و نمایش‌ها براساس اجرای خود در ایام جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرند.

در بخش نمایش‌های آیینی و سنتی 6 نمایش از شهرهای رشت، لاهیجان، میناب، مریوان و کرمانشاه پذیرفته شده است. افراد حاضر در این قسمت 64 نفر بوده که از این میزان 35 نفر مرد و 29 نفر زن هستند.

آثار این قسمت از جشنواره براساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشور تولید شده است. بخش نمایش‌های آیینی و سنتی به صورت رقابتی برگزار شده و نمایش‌ها بر اساس اجرای خود در ایام جشنواره مورد قضاوت قرار می‌گیرند. بر اساس انتخاب هیأت داوران از میان آثار حاضر در جشنواره در هرکدام از بخش‌های تحقیق و پژوهش آیین‌ها، کارگردانی، طراحی فضای نمایشی، موسیقـــی، یک برگزیده معرفی و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

یکی دیگر  از بخش‌های مهم جشنواره تئاتر ملل است که به هرچه بیشتر دیده شدن جشنواره تئاتر مریوان کمک می‌کند. هیات داوران در این قسمت از جشنواره بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان، 6 اثر از کشورهای فرانسه، اوکراین، کردستان عراق، اسپانیا، برزیل و آذربایجان به مریوان دعوت کرده‌اند تا نمایش‌های خود را برای مخاطبان ایرانی به نمایش بگذارند. از میان 33 نفر افراد حاضر در این بخش، 29 نفر مرد و 4 نفر زن هستند.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم این جشنواره توجه به تئاتر کودک با هدف حمایت از آثار هنری خلاق، تربیت نسل آینده و رشد و پرورش فرزندان ایران اسلامی است. با این تفاوت که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای اولین بار اقدام به برگزاری چنین بخشی کرده است.

 در این دوره 5 اثر از شهرهای تهران، تبریز، کیاشهر، لرستان و کرمانشاه برای حضور در بخش کودک جشنواره پذیرفته شده‌اند. این بخش 40 نفر شرکت‌کننده دارد که 30 نفر آنها مرد و 10 نفر هم زن هستند. 

در بخش مهمان نیز 4 نمایش که در طول سال گذشته در جشنواره‌های دیگری به نمایش گذاشته شده و یا در اجراهای دیگری مورد استقبال قرار گرفته‌اند به تشخیص دبیرخانه جشنواره برای حضور در مریوان انتخاب شده‌‌اند.  افراد شرکت‌کننده در این بخش 19 نفر بوده که از این میزان 12 نفر مرد و 7 نفر زن هستند.

لازم به ذکر است؛ در این دوره از جشنواره دو بخش تازه دیگر با عنوان "ویژه معلولان" و "طرح و ایده" به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اضافه شده است. در این بخش نیز تنها یک اثر از شهر سنندج حضور دارد.

همچنین در کنار اجرای نمایش‌ها، ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقای بنیه علمی 3 کارگاه تخصصی آموزشی با حضور محسن اردشیر، یاسر خاسب و قطب‌الدین صادقی برای علاقمندان برگزار می‌کند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا از تا 20 شهریور ماه در شهر مریوان در حال برگزاری است.