به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، خداد خدام گفت: نمایش‌های "اسکیس" به کارگردانی وحید رفیعی از دلیجان، "دریازدگی" به کارگردانی علی رفیعی از دلیجان، "کاش خوابت را دیده بودم" به کارگردانی حجت رحیمی از ساوه، "برادرها می‌میرند" به کارگردانی جواد روستایی از ساوه، "مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد" به کارگردانی مریم رزازی از ساوه، "از برزخ تا سپیده دمان" به کارگردانی جواد شریفی از  اراک، "شاه لیرک" به کارگردانی افق ایرجی از اراک، "بدن مقدس" به کارگردانی مهدی محمدی از اراک و "این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است" به کارگردانی شهرام سلطانی از اراک، نمایش های منتخب هیات داوران برای شرکت در جشنواره استانی هستند که در ساوه برگزار خواهد شد.

وی افزود: به منظور حمایت و تشویق هنرمندان جوان خمین به صلاح دید دبیر جشنواره و هیات داوران؛ نمایش "نقطه" از این شهر، در بخش میهمان جشنواره استانی حضور خواهد داشت.

خدام عنوان کرد: در سال گذشته پس از انتخابات انجمن و تشکیل هیات مدیره جدید، فعالیت‌ها با هدف فعال کردن تمامی انجمن‌های نمایش استان مرکزی، تولید بیشتر و ارتقا کیفیت نمایش‌ها آغاز شد.  انجمن نمایش با اعتماد به هنرمندان نمایش و بدون کوچکترین تبعیض و اولویت‌بندی، سعی دارد نماینده تمام استان مرکزی باشد.

وی ادامه داد: انجمن نمایش با استفاده از خرد جمعی، اجرای تصمیمات و حمایت مالی از تمام گروه‌های نمایش استان، بستر مناسب برای فعالیت گروه‌های نمایشی ایجاد کرده است.

این هنرمند بیان کرد: در سال گذشته به علت مهاجرت هنرمندان نمایش از شهر خمین، هیچ نمایشی برای مرحله بازبینی جشنواره استانی از این شهر ارائه نشد، اما امسال با فعالیت‌های انجمن و انتشار فراخوان، حدود ٥٠ عضو جدید برای عرصه نمایش جذب شد و بر اساس آن سه نمایش برای شرکت در جشنواره استانی ارائه شد.

خدام افزود: در سال گذشته ساوه سه کار نمایشی تولید کرد، اما امسال تولید آثار نمایشی در این شهرستان به شش کار افزایش یافت، که رشد صددرصدی را شاهد هستیم. همچنین به زعم هیات بازبین کیفیت آثار نمایشی نسبت به سال گذشته نیر ارتقا مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی تولید و اجرای نمایش و در نهایت برگزاری جشنواره است، گفت: در حال حاضر بسترسازی تولید مستمر و استقبال مردم از تئاتر مدنظر ماست، سال‌ها استان مرکزی در مقوله تئاتر محروم بوده و آثار نمایشی تولید نمی‌شد، اما خوشبختانه امسال با رویکرد جدید انجمن آثار بسیاری تولید شد.

خدام تصریح کرد: در اجراهای عمومی استقبال از تئاتر بسیار گسترده بود به نحوی که در فرهنگسرای آئینه همزمان چهار نمایش و گاهی تا ساعت ١٢ شب  اجرای عموم داشتیم. با اینکه تنها یک سالن تئاتر در فرهنگسرا موجود بود، اما با تمهیداتی برخی فضاهای فرهنگسرا را برای اجرای نمایش آماده کردیم، حتی ورودی و راه‌پله‌ها نیز صحنه اجرای تئاتر شد.

خدام در خصوص مهاجرت هنرمندان خاطرنشان کرد: مهاجرت هنرمندان فی‌النفسه اتفاق بدی نیست و کاملا طبیعی است. در واقع نیروهای جدید جای نیروهای قبلی را می‌گیرند و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا این جریان سیال و جایگزینی نیروها همچنان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: تئاتر اراک و استان مرکزی همواره نیروهای ارزشمندی داشته است، اما در مقاطعی شرایط و انگیزه برای کارکردن مهیا نشد، نبود انگیزه بزرگترین آفت است و در صورت ایجاد انگیره، فراهم شدن فضا برای فعالیت و اعتبار و ارزش پیدا کردن جایگاه، می‌توان امید به شکوفایی تئاتر داشت.

خدام افزود: در این یک ساله انجمن نمایش با احترام به پیشکسوتان این عرصه و تشویق جوانان ثابت کرد که از شعار فراتر رفته و در عمل با بالا بردن کمیت، کیفیت آثار نمایشی نیز ارتقا پیدا کرده است.

گفتنی است، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان مرکزی بر اساس سیاست تمرکززدایی از ٢١ تا ٢٤ شهریور ماه در شهرستان ساوه برگزار می شود.