سرویس استان های هنرآنلاین: مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس در مجمع عمومی انجمن هنرهای سنتی استان فارس که با حضور پیشکسوتان، هنرمندان و صنعتگران سنتی و ملیحه طهماسبی، رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس در تالار مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، گفت: اگر نتوانیم حوزه هنرهای سنتی را به روز کنیم، این هنر خواهد مُرد و این رویدادی ناگوار است؛ این روند با پیوستن به فناوری ها و ادامه مسیر شاگرد و استادی میسر خواهد شد.

بهزاد مریدی با ابراز اینکه در دیدار با برخی پیشکسوتان و فعالان هنرهای سنتی فارس مشاهده می شود فرزندان آنان هم رغبتی به ادامه راه پدران خویش ندارند، تصریح کرد: در بخش خدمات رسانی کاستی هایی در ارایه به هنرمندان سنتی دیده می شود؛ در حالی که رایزنی ها برای بیمه هنرمندان این حوزه  و رفع کاستی ها درحال انجام است.

مریدی در عین حال فاصله گرفتن هنر و عدم پیوست به حوزه اقتصادی را برای هنرهای سنتی امری مهم ارزیابی کرد که نیاز به پویایی دارد زیرا فاصله یافتن از این حوزه، سد راه جریان سازی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، حلقه واسط هنرهای سنتی و بخش اقتصادی را این نهاد عنوان کرد و گفت: بنابر این انجمن هنرهای سنتی استان برای کاستن این فاصله شکل گرفت تا به مرور چالش ها هم کاهش یابد.

مریدی دو هدف را برای انجمن هنرهای سنتی ترسیم کرد و افزود: انجمن ابتدا به جدیت باید رسانه ای کردن و معرفی اشخاص و هنرهای سنتی را در اولویت قرار داده، سپس در پی گره زدن هنرهای سنتی با دیگر حوزه های هنری باشد.

وی با تاکید بر اینکه هنرهای سنتی نمی تواند در حجره ها مهجور بماند، تصریح کرد: اگر نتوان این حوزه را به روز کرد از بین خواهد رفت.

مریدی در بخش دیگری از این نشست که با حضور هنرمندانی از رشته های مقرنس کاری، خاتم کاری، جواهرسازی، دواتگری، نگارگری، تذهیب، دست بافته و... برگزار شد؛ استان فارس را ناگزیر به گسترش گردشگری عنوان کرد و گفت: اگر شیراز و استان می خواهد برپا بماند چاره ای جز گردشگری در حوزه های ادبی، تاریخی، هنری، سلامت و... ندارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه با اشاره به اینکه در مواجهه با کثرت جریان های جوان شاید گردشگری تاریخی هم دیگر پاسخگوی این قشر نباشد، بیان کرد: گسترش گردشگری ادبی و هنری می تواند در جلب گردشگران جوان موثر واقع شود زیرا اقبال نسل جوان نشان دهنده تمایل آنان به هنرهای سنتی است.

وی با توجه به بها ندادن به معماری که متاثر از هنرهای سنتی است، گفت: از آنجا که ما در دوران گذار از مدرنیسم به پسامدرنیسم هستیم به مرور آشتی دوباره نسل جوان با هنرهای سنتی شکل گرفته که نمونه آن را می توان در رواج سفره خانه های سنتی و توجه نسل جوان به این گونه هنرها، جستجو کرد.

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ میان حاضران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شکل گرفت که مریدی در پاسخ به عدم دلگرمی هنرمندان سنتی در نبود حمایت مسئولان به صنعتگران و هنرمندان این حوزه، گفت: با تشکیل انجمن هنرهای سنتی و حرکتی همه جانبه هر مسئولی ناچار به حرکت و حمایت در این راستا است.

این مقام مسئول در خصوص ابراز تاسف استاد رضا جانعلی پور، هنرمند پیشکسوت مقرنس کار سنتی که معتقد است معماری سنتی شیراز رو به انقراض گذارده و معماران سنتی از این موضوع در رنج هستند، در پاسخ به پیشنهاد این هنرمند که خواستار توجه به معماری سنتی در آپارتمان سازی ها شد، گفت: از آنجا که من هم فرزند یکی از معماران سنتی این استانم که سالها عمر خویش را در راه تعلق خاطر به هنر معماری صرف کرد، معتقدم باید به معماری سنتی بها داد.

وی در پاسخ به یکی از بانوان هنرمند حوزه ساخت سازهای سنتی فیروزآباد که خواستار اختصاص مکانی برای این حوزه شد، عنوان کرد: خانه هنرهای سنتی گزینه ای است که می توان با رایزنی با نهادهای مرتبط به این بخش به آن اختصاص یابد، زیرا در شهرهای گراش با اختصاص ٢ خانه و اِوَز با استفاده از خانه تاریخی زرنگار این موضوع مرتفع شد؛ مطمئن باشید با وجود خانه های سنتی در شهر فیروزآباد هم این موضوع قابل دسترسی است.

مریدی با یادآوری اینکه هیئت امنا انجمن هنرهای تجسمی موظف است تا پایان اسفند سال جاری انتخابات برگزار کند، افزود: نمایندگان ٢٩ شهرستان و ٦ منتخب شیراز هیئت رئیسه انجمن یادشده را تشکیل می دهند. این در حالی است که انجمن اکنون ثبت شده است و ماهیت مستقل خویش را داراست و در هیچ شرایطی و توسط هیچ کس قابل انحلال نیست. چراکه انجمن هنرهای سنتی و تجسمی استان فارس را هم کسی نتوانست منحل کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در پایان از اختصاص مجتمع فرهنگی و هنری "مادر سلیمان" شهرستان پاسارگاد برای ارایه آثار هنرهای سنتی استقبال کرد و نوید داد که این مجتمع آمادگی دارد فضای لازم را برای ارایه و عرضه تولیدات در اختیار هنرمندان سنتی به شکل رایگان قرار دهد.

گفتنی است: در مجمع عمومی انجمن هنرهای سنتی استان که به میزبانی تالار مهر فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد، هنرمندانی از حوزه های مختلف سنتی از جمله عبدالخالق گلریز خاتمی، مصطفی افشارپور، علی صدری، علی اصغر تجویدی، آذر نکیسایی، فریبا محمدی کشکولی، مهدی ظهرابی و ملیحه طهماسبی، رئیس انجمن هنرهای سنتی استان فارس حضور یافتند که در پایان حکم خویش را دریافت کردند.

الهه بهرامی