سرویس استان های هنرآنلاین: مراسم رونمایی از این مجموعه که تلفیقی از شعر، موسیقی و نقاشی است ظهر یکشنبه در سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و توسط انجمن اهل قلم استان با همکاری موسسه مهرورزان شعر و ادب ترمه شیراز برگزار شد.

رئیس انجمن اهل قلم استان فارس در این مراسم، مجموعه یادشده را پرفورمنسی در دنیای کتاب توصیف کرد و گفت: ترکیبی از اشعار زیبا، تصویرگری های حرفه ای با طنین موسیقی سنتور عروس سازها، اتفاقی متفاوت را برای "پاییز کودکی من" رقم زده است.

حسن دهقان حمایت از آثار نویسندگان و شاعران جوان را از برنامه های راهبردی انجمن اهل قلم فارس دانست و گفت: گرچه پیشکسوتان دارای ارزش و احترام زیادی نزد انجمن های ادبی هستند اما هرگز نباید آثار جوانان به دست فراموشی سپرده شود.

وی گفت: رونمایی کتاب فقط پرده برداری از چند برگ کاغذ نیست بلکه این آیین ها باید جریانی برای معرفی و در ادامه فروش کتاب ایجاد کند در غیر این صورت فرمایشی و بیهوده خواهد بود.

محمودرضا برامکه شاعر و منتقد ادبی هم در این مراسم، در کنار هم قرار گرفتن شعر، موسیقی و نقاشی را اتفاقی جالب دانست و گفت: در هنر نقاشی بُعد زمان وجود ندارد و در هنر موسیقی بُعد مکان. در موسیقی است که هنرمند، مخاطب را از دنیای واقعی به دنیای خیال می برد و جهانی دیگر خلق می کند.

وی افزود: این شعر است که فرهنگ را از زبان هنرمندان شاعر به نسل بعد منتقل می کند و شاعر جوان این مجموعه خوب از عهده کار خود در دنیای اندیشه و احساس برآمده است.

برامکه در خصوص تصویرهای این کتاب هم گفت: صفحات این کتاب نشان می دهد، سمانه اکبری اطلاعات جامع و کاملی از هنر نقاشی دارد و ترکیب زیبایی هم با اشعار به وجود آورده است. این شاعر در ادامه خاطرنشان کرد: رگه هایی از آبستره و سورئالیسم در برخی تصاویر دیده می شد اما کولاژی که صورت گرفته، افراطی نبود و به خوبی با اشعار عجین شده بود.

برامکه گفت: اگر در کنار خواندن اشعار، به تصاویر دقت کنیم و موسیقی همراه کتاب را بشنویم در فضای هنری فاخری غرق می شویم.

وی تک نوازی سنتور منتشر شده به همراه "پاییز کودکی من" را از کارهای جدی موسیقی ایرانی دانست و تاکید کرد: همه موسیقی ها پیش درآمدی دارند که ذهن را برای خوانش شعرها آماده می کنند.

برامکه گفت: پاییز که پیدا و پنهان در سطر سطرِ کتاب دیده می شود، در موسیقی و تصاویر "پاییز کودکی من" نیز نهفته است.

وی در پایان پارادوکس موجود در بُن مایه های کتاب را تحسین و خاطرنشان کرد: معمولا کودکی با بهار همراه است اما شاعر در این کتاب از ترکیب پاییز کودکی استفاده کرده و آن را بر ذهن خواننده نقش می زند، همانطور که دو موجود کلاغ و مترسک، با وجود تضاد، در جای جایِ کتاب در کنار هم هستند.

خوانش اشعاری از کتاب توسط رامین شه منش، سخنان حمیدرضا شیبانی شاعر و سمانه اکبری تصویرگر و همچنین تکنوازی امیررضا خوش شانس از دیگر بخش های این مراسم بود.

در پایان نیز از کتاب "پاییز کودکی من" رونمایی و تابلو یادبود آن امضاء شد. مجموعه شعر "پاییز کودکی من" اثر حمیدرضا شیبانی، تصویرگری سمانه اکبری و صفحه آرایی نگار رحیمی فر در ۶۱ صفحه و به همراه لوح فشرده تک نوازی سنتور امیررضا خوش سیما توسط نشر نوروز راهی بازار نشر شده است.

الهه بهرامی