به گزارش هنرآنلاین، این جشنواره در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال" نامگذاری شده، برای ایجاد بستری مناسب جهت رشد، هدایت و حمایت از گروه‌های تئاتری با زمینه‌سازی برای جذب بیشتر مخاطب و اشاعه هنر نمایش و آگاهی افراد جامعه با زبان شیوا و بلیغ نمایش به عنوان شاخص‌ترین زبان عواطف و احساسات و اندیشه‌ها در جهت رشد و شکوفایی این هنر ماندگار برگزار می شود

در این جشنواره که در بخش تئاتر صحنه‌ای برای انتخاب آثار برتر جهت معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر برگزار می شود، متون اورجینال و متون محلی یا برگرفته شده از ادبیات ملی و فرهنگ و سنن و آداب و رسوم بومی– مذهبی، اقتصاد؛ مقاومتی تولید و اشتغال، حجاب و عفاف، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و نیز توجه به مضامین اجتماعی فرهنگی و انسانی از اولویت انتخاب برخوردار خواهند بود.

متون شرکت کننده در بخش رقابتی که برگزیده آن به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی خواهد شد، باید ایرانی بوده و انتخاب موضوع آزاد است و همچنین متون اقتباسی (آداپته ایرانی شده ) می تواند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اثر و تشخیص هیات انتخاب آثار در بخش رقابتی حاضر باشد.

گفتنی است؛ آن دسته از گروه‌های تئاتر استان که در فاصله زمانی مهرماه ١٣٩٥ تا دو هفته قبل (پنجم شهریور)از برگزاری جشنواره استانی در سال  ١٣٩٦ آثار خود را حداقل ٥  شب به اجرای عمومی گذاشته باشند می توانند در جشنواره یاد شده شرکت کنند.

نمایش‌های ارائه شده نباید توسط همان گروه (کارگردان و یا بازیگران )در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده باشند.

در جشنواره تئاتر استانی صرفا آثار صحنه ای مورد داوری و انتخاب قرار خواهد گرفت . بنابراین گروهای نمایش خیابانی جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر لازم است در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور یابند.

گفتنی است؛ اعلام نتایج ارزیابی و بازبینی نهائی آثار اول شهریور ١٣٩٦ بوده و زمان برگزاری جشنواره  نیز ٢٠ الی ٢٤ شهریور ١٣٩٦ خواهد بود.

علاقمندان  جهت حضور در جشنواره لازم است با ارسال ٥نسخه از متن جهت بازخوانی و ارائه CD از اجرای عمومی ویا بازبینی زنده، آمادگی خود را برای حضور در مراحل ارزیابی و انتخاب به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند.