به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، سیروس ذوالفقاری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ٢٢٠ اثر به دبیرخانه این جشنواره در استان ارسال‌شده است.

 وی، بابیان اینکه نخستین جشنواره آواها و نواهای محلی استان ایلام با عنوان "چَمَر و چُوپی" در شهرستان ملکشاهی برگزار می‌شود، ابراز کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهرستان با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملکشاهی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش با کلام و بی‌کلام برگزار می‌شود، افزود: "لاوه لاوه"، "هوره"، "مور"، "چَمری"، آوازهای محلی (شاهنامه خوانی، مناجات‌نامه خوانی و نادر خوانی)، "آواکارشیردوشی – بیت مشک زنی"، آوازهای زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی، از بخش های این جشنواره است.

ذوالفقاری، با اشاره به اینکه بخش بی‌کلام شامل سازهای و قطعات "مقامی"، "دوزله و تنبک"، "سُرنا" (سُلو)، "ساز و دهل – شَیشَمال"، دف و کمانچه است، ابراز کرد: با توجه به استقبال گسترده از مناطق مختلف استان از برگزار این جشنواره، مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان خردادماه سال جاری تمدید شد.

 وی با بیان اینکه در نهایت ٥٠ اثر در مرحله اول داوری برگزیده و به مرحله نهایی راه پیدا کرده است، گفت: کار داوری نهایی در حال انجام است و در مراسمی که با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان برگزار می‌شود، از برگزیدگان این جشنواره تجلیل می‌شود.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملکشاهی، خاطرنشان کرد: توجه به فرهنگ بومی، محلی و حمایت از هنرمندان موسیقی مقامی استان، ایجاد انگیزه در جوانان و ترغیب آنان به موسیقی محلی و مقامی، معرفی ظرفیت‌های موسیقیایی موجود در آواها و نواهای محلی، شناسایی و معرفی هنرمندان مستعد، هدایت استعدادها و خلاقیت‌های نهفته در موسیقی محلی از اهداف برگزار این جشنواره بوده است.