به گزارش هنرآنلاین به نقل از کردپرس، از دیرباز تاکنون در کردستان رسم بر این بوده که از چهره های فاخر و علمی تجلیل شود، چهره هایی که سالها در عرصه های مختلف تلاش کرده اند تا به جامعه خود خدمت کنند.

هر جامعه ای دارای دو نوع سرمایه است؛ سرمایه های طبیعی و مادی و سرمایه های معنوی. ارج نهادن به سرمایه های معنوی یکی از وظایفی است که باید در جوامعی همانند جامعه ما بیش به آن توجه شود. در چند دهه گذشته فعالان مدنی و فرهنگی در راستای ارج نهادن و تجلیل از چهره های فاخر استان اقدام به تاسیس انجمن ها و موسسات مختلفی کرده اند تا بتوانند در زمان حیات این سرمایه های ملی از آنها تجلیل به عمل بیاورند اما هر کدام بنا به برخی مشکلات و دلایل خاص پس از مدتی از گردونه فعالیت خارج شدند و اکنون معدود افرادی هستند که در این راستا فعالیت می کنند که در چند روز گذشته از عطا نهایی نویسنده و رمان نویس کردستانی تجلیل کردند.

موسسه ای مردمی و مستقل

یکی از اعضای هیت مدیرە انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان پیرامون اهداف خود عنوان می کند: با برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌خواهیم به هنرمندانمان و چهره های فاخر کردستان بگوییم که آنها را از یاد نبرده‌ایم و همیشه قدردان آنها بوده و هستیم.

یحیی صمدی با تاکید بر تلاش موسسه برای رفع مشکلات سرمایه های معنوی در کردستان عنوان می کند: انجمن تروسکه فرهنگی (تجلیل از هنرمندان) از حدود 15 سال در شهر سنندج تشکیل شده، که برای رسمی شدن فعالیت های این موسسه شش سال پیش به ثبت رسیده است و در راستای اهداف موسسه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی اضافه می کند: این موسسه با وجود کمبود اعتبارات و بیشتر به صورت حمایت های مردمی تواسته بخش زیادی از مشکلات هنرمندان و به ویژه هنرمندان پیشکسوت را نیز رفع کند و همچنین با پیگیری های موسسه قطعه ای زمین در بهشت محمدی سنندج به نام هنرمندان اختصاص داده شد.

صمدی اضافه می کند:  جامعه ای موفق است که بتواند در زمان حیات سرمایه های معنوی از اقدامات ارزنده آنها تجلیل کند و ما این نیاز را احساس کردیم که به صورت مستقل شاخه گلی را به این عزیران اهدا کنیم.

کارکردهای رمان در جامعه

یکی از نویسندگان و محققان کردستان که در آئین تجلیل حضور دارد، می گوید: ما مفتختریم که در خدمت کسانی همچون عطا نهایی حضور پیدا می کنیم کسانی که سبب شده اند ادبیات ما را دنیا بشناسد.

سید اسماعیل حسینی با اشاره به ترجمه 6 اثر خارجی عطا نهایی، عنوان می کند: رمان مختص به دنیا و فضای شهری و مدنیت است و در رمان تضادها و طبقات مختلف اجتماعی به خوبی نشان داده می شود؛ خوشبختانه نهایی توانسته در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهد.

وی با اشاره به غنای ادبی و فرهنگی کردستان، عنوان کرد: ادبیات ما کُردها بیشتر بر روی شعر پایه گذاری شده است که شعر نمی‌تواند به خوبی دردها و نابسامانی‌های اجتماعی را بیان کند و باید این فضا را در رمان و داستان ایجاد کرد و تاکنون ادبیات خود را به جهان معرفی نکردیم.

این نویسنده و محقق تصریح کرد: ما اگر بخواهیم ادبیات خود را به جهان بشناسانیم نیاز به یک دنیای آرام و به دور از تنش داریم زیرا در جهانی که صلح و آشتی نباشد ادبیات هم شکوفا نمی‌شود.

حسینی با تاکید بر توجه بیشتر به حوزه فرهنگی استان، عنوان کرد: امروز دیگر باید بیش از پیش به چهره ها و سرمایه های معنوی توجه شود و این نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

توسعه فرهنگی

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج هم با تاکید بر توسعه فرهنگی، گفت: عمده‌ترین مشکل ما در زمینه مسایل فرهنگی است که اگر مشکلات این بخش رفع شود دیگر بخش‌ها نیز رونق خواهند گرفت زیرا توسعه فرهنگی زمینه ساز توسعه می باشد.

جلال شریعتی با تاکید بر رونق فعالیت های ادبی در استان، عنوان کرد: باید بیشتر در زمینه مسایل فرهنگی اقدام شود که بخش زیادی از آن به شعر و داستان و ادبیات بر می‌گردد و این مستلزم اشاعه ادبیات و فرهنگ بومی و محلی در میان قشر جوان جامعه است.

اهمیت زبان مادری

مدرس و یکی از فعالان در زمینه ادبیات کُردی هم به بیان ویژگی‌های آثار عطا نهایی پرداخت و گفت: آثار ایشان به گونه‌ای هستند که هم برای عوام و هم خواص، قابل فهم و درک هستند و زبانی متفاوت از دیگر نویسندگان در آثار ایشان دیده می‌شود.

عدنان برزنجی، می افزاید: آثار عطا نهایی در پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و سال‌ها در زمینه داستان نویسی و گارکاه‌های آموزشی این حوزه مشغول به فعالیت بوده‌اند.

برزنجی، با تاکید بر توجه به اخلاق در جامعه، عنوان کرد: آنچه که من از ایشان درس گرفته‌ام اخلاق شایسته این نویسنده کُرد بوده است و افتخار می‌کنم که در اخلاق ایشان الگوی من هستند.

وی به اهمیت زبان مادری می پردازد و ادامه می دهد: عطا نهایی همواره مردم منطقه خودش را مدنظر داشته است به همین دلیل بیشتر به زبان مادری خودش نوشته و در استان کردستان ماندگار شده است.

حفظ کرامت هنرمندان

یکی دیگر از هنرمندان حوزه نمایش کردستان می گوید: امروز باید برای حفظ کرامت و جایگاه هنرمندان تلاش شود و این نیازمند نگاه ویژه است.

زاهد کریمی به برخی مشکلات هنرمندان می پردازد و عنوان می کند: مسکن هنرمندان و خبرنگاران و تالار فرهنگ استان سال‌هاست که خاک می‌خورند و با وجودی که این مرکز در مقابل درب ورودی استانداری قرار گرفته است اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی با انتقاد از کم کاری هنرمندان استان، می گوید: چرا هنرمندان ما این قدرت را ندارند که مطالبات خود را پیگیری کنند و هنرمند باید با هنرش در میان مردم حضور داشته باشد و مسئولان ما به سمت هنرمندان بیایند.

برنامه های فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در ادامه با اشاره به کمبود آثار ادبی در حوزه آسیب های اجتماعی، عنوان کرد: ما باید با بهره پگیری از ادبیات بومی و محلی و مشارکت هنرمندان بتوانیم از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم.

سلیم کریمی، افزود: ما در این زمینه اقداماتی را انجام داده ایم و توانسته ایم با همکاری هنرمندان و چهره های فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد اقداماتی را انجام دهیم اما بازهم نیازمند مشارکت بیشتر هنرمندان هستیم.

وی در ادامه با دعوت از هنرمندان، عنوان کرد: این شورا آمادگی لازم را برای تهیه برنامه های فرهنگی در استان را دارد و امید است که هنرمندان این حوزه برای پیشگیری از اعتیاد وارد عمل شوند.

دغدغه  هنرمندان رفع مشکلات اجتماعی

در ادامه عطا نهایی نویسنده و رمان نویس کردستانی نیز گفت: دغدغه ای که در میان همه هنرمندان وجود دارد دغدغه رفع مشکلات اجتماعی است و در چندین رمان که آن را نوشته ام دغدغه های اجتماعی خود را در آن گنجانده ام.

وی در ادامه با اشاره به پیوند و اشتراکات شهر و رمان، اضافه کرد: شهری همانند سنندج دغدغه‌های اجتماعی زیادی دارد که باید نهادهای مربوطه هم آنها را پیگیری کنند تا سیمای مدرن شهری به خود بگیرد.

این نویسنده کردستانی ادامه داد: در تعریف شهر آسیب های اجتماعی و مشکلات و معضلات اجتماعی وجود دارد و باید همه ما دست به دست دهیم و تا جایی که می‌توانیم حتی با آثار خود بخشی از این دغدغه‌ها را رفع کنیم.

او با بیان اینکه ما کُردها میراث بزرگ و غنی شعری را داریم، ادامه داد: متاسفانه نویسندگان ما به نوشتن نثر کُردی توجه آنچنانی نکرده‌اند و بیشتر آثار ما منظوم است.

نهایی اضافه کرد: آثار نویسندگان این منطقه در زمینه نثر هم بیشتر به زبان‌های دیگر منتشر شده است و بیشتر مطالب ما به زبان کُردی در زمینه شعر است.

وی در ادامه با اشاره به مکتوب شدن تاریخ ادبیات کردی، عنوان کرد: از 100 سال گذشته مقداری بیشتر به نثر کُردی پرداخته شده است و آن هم بیشتر در زمینه روزنامه نگاری و نشریات بوده است و  در زمینه داستان لازم است که بیشتر کار کنیم و نثر کُردی را توسعه دهیم.

در این آئین که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان همچون کامیبز کریمی، هاشم حسامی، فردین کمانگر، هژیر الله مرادی، نبی حسینی، علی محمدی،فرشید اردلان، بختیار صمدی، سرگل آرش، ویدا باغبانی، فتانه مرادی، شهین ساعد پناه، شریف علیرمایی، سید جلال حسینی، صباح حسنی، فرزاد باپیری، اسعد ورمزیار، رئوف مجیدی، کمال شهسواری برگزار شد.

این آیین به همت انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان(موسسە تروسکه ی سنە فرهنگی)، موسسه فرهنگی ادبی راژه و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان برگزار شد.

عطا نهایی یکی از اولین نویسندگان رمان در کردستان است که در سال 1339 در شهر بانه چشم به دنیا گشود.

پس از پایان دانشسرا در سال 1357 به عنوان معلم ابتدایی در یکی از روستاهای شهر بانه استخدام سیستم آموزش و پرورش دآمد اما پس از چند سالی دیگر از ادامە فعالیت باز می‌ماند.

در سال 1994 بنا به در خواست دانشگاه اپسالای کشور سوئد سفری یک ماه و نیمه به آن کشور داشتە و در آن دانشگاه و شهر استکهلم سخنرانی‌هایی در مورد ادبیات کُردی ارائه داده است.

وی تاکنون سه مجموعه داستان کوتاه و سه رمان به زبان کُردی سورانی نوشته ‌است. علاوه بر این وی آثاری از داستان نویسان ایرانی و دیگر ملل را به زبان کُردی ترجمه کرده است. او همچنین مقالاتی را به زبان کُردی در باب فن داستان نویسی و نقد آثار داستانی در مجلات معتبر ادبی به رشتهٔ تحریر درآورده است.

نهایی، در سال 1384 از سوی مرکز نشر آراس در کردستان عراق به عنوان نویسنده برتر برگزیده شد و جایزه ادبی آراس به وی اهدا شد.