سرویس معماری هنرآنلاین: در بخش اول این گزارش تعدادی از طرح‌های فدریکو بابینا معمار ایتالیایی را که به تعدادی از کارگردانان شاخص سینمای جهان اختصاص دارد، مرور کردیم. این پوسترها که در آرک دیلی، رسانه تخصصی معماری به نمایش درآمده، تجسم فدریکو بابینا از شهری خیالی، حاصل طراحی سینماگران نامدار جهان است. بابینا با این مجموعه در حقیقت نشان می‌دهد که اگر کارگردانان مطرح سینمای جهان معمار بودند، با چه سبک و سیاقی طراحی می‌کردند.

بابینا این مجموعه را "ARCHIDIRECTOR" یعنی ترکیبی از کلمه‌های معمار و کارگردان نام‌گذاری کرده و معتقد است کارگردانان در حقیقت معماران سینما هستند و سکانس‌های فیلم‌ها معماری، فیلم‌نامه‌ها ساختمان و ساکنان آن‌ها همان کاراکترهای فیلم‌ها هستند.

در این مجموعه ساختمان‌هایی که بیست‌وهفت کارگردان مطرح سینمای جهان می‌توانستند طراحی کرده‌ باشند، البته از دیدگاه بابینا به تصویر کشیده شده‌اند. بخش دوم این گزارش اکنون پیش روی شما است.

چارلی چاپلین از سینماگرانی که نیاز به معرفی ندارد، در فهرست بیست‌وهفت نفره فدریکو بابینا با طرحی جای گرفته که نشانه‌های آشنایی از سینمای او را در خود دارد. کلبه چوبی و محقری که در بسیاری از فیلم‌های او دیده می‌شود در ترکیب با عناصر آشنای فیلم " عصر جدید"، جهان ذهنی چاپلین را از دیدگاه بابینا نمایندگی می‌کنند.

فدریکو فلینی از دیگر کارگردانان نامدار سینما است که بابینا با اختصاص دادن طرحی در این مجموعه به او ادای دین کرده است. فلینی که در فیلم‌هایش به طیف وسیعی از شخصیت‌های سودازده و شیداوش تا طبقه متوسط سرخورده و نابهنجار را در فضایی وهم‌آلود به تصویر می‌کشد، در طراحی بابینا با ساختمانی در ظاهر باشکوه اما تیره و تااندازه‌ای خوف آور معرفی می‌شود.

میکل‌آنجلو آنتونیونی که نزد صاحب‌نظران هنر با عنوان " معمار سینمای مدرن" شناخته می‌شود هم یکی از طرح‌های این مجموعه را به خود اختصاص داده است. درهم‌ریختگی پیوندهای عاطفی و تنهایی‌های عمیق جهان سینمایی او را شاید مشخص‌ترین ویژگی آثارش بتوان به‌حساب آورد. به نظر می‌رسد بابینا همین تنهایی و نفوذناپذیری را دستمایه طراحی خود قرار داده است.

آلفرد هیچکاک که استاد سینمای دلهره لقب دارد، در طرحی که بابینا به او اختصاص داده با ساختمانی معرفی می‌شود که در هر گوشه از آن به سیاق فیلم‌های هیچکاک توطئه یا جنایتی در حال وقوع است.

اینگمار برگمان کارگردان بزرگ سینما و تئاتر سوئدی هم که با فیلم‌های روان‌شناسانه قدرتمندش شناخته می‌شود به‌عنوان یکی از معماران سینما در این مجموعه دیده می‌شود. بابینا در طرح برگمان که در فیلم‌هایش به‌طور عمده پیچیدگی‌های روح انسان را به نمایش می‌گذارد، بنایی منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد که به همین خصلت‌های آثار او می‌پردازد.

استنلی کوبریک از دیگر فیلم‌سازان شهیری است که در این مجموعه طرحی ویژه او خلق شده. فضای استیلیزه و به‌دقت طراحی‌شده فیلم‌های او در طرح بابینا به‌گونه‌ای مشابه بازتاب یافته است.

آندری تارکوفسکی کارگردان ستایش‌شده روس که در آثارش ریشه‌های تاریخی و جهان مدرن را توأمان به تصویر می‌کشد و به بررسی زوایای مختلف انسان در مواجهه با پدیده‌های هستی نظر دارد، در طرح بابینا با ساختمانی مدرن که بر روی بنایی تاریخی قرار گرفته نشان داده شده است. پرسوناژهای سرگشته‌ای که در بعضی از فیلم‌های او می‌بینیم هم در این طرح پراکنده شده‌اند.

الیا کازان کارگردان یونانی‌تبار آمریکایی که با درام‌های اجتماعی و تا اندازه‌ای حماسی در سینما شهرت دارد هم به‌عنوان یکی دیگر از فیلم‌سازان شاخص سینمای جهان طرحی را در این مجموعه به خود اختصاص داده. بنایی که بابینا مختص او طراحی کرده تااندازه‌ای یادآور ساختمان‌های محلات پایین شهر آمریکایی است که اغلب مکان‌های فیلم او را دربرمی گیرند. بخشی از این ساختمان هم به‌وضوح مکان‌هایی از فیلم " در بارانداز" او را تداعی می‌کند.

آخرین طرحی که در بخش دوم این گزارش به آن می‌پردازیم، به کریشتوف کیشلوفسکی کارگردان شناخته شده لهستانی اختصاص دارد. کیشلوفسکی که در فیلم‌هایش عموماً بر نقد مناسبات جهان مدرن و سردرگمی پرسوناژهایش تمرکز دارد در این طرح با ساختمانی که به طرزی نگران‌کننده بر پایه‌هایی لرزان استوار شده، معرفی می‌شود.

ادامه دارد...