سرویس تئاتر هنرآنلاین : مهدی محمدی کارگردان نمایش "رویش ناگزیر دخیها در حاشیه" از جمله آثار معرفی شده به بخش مناطق سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در رابطه با روند شکلگیری این نمایش و دلیل انتخاب چنین متنی به هنرآنلاین گفت: سه سال گذشته نمایش "وقتی از بریدگیهای خون بار عصب میگذرد" نوشته رضا شاهبداغی را کار کردیم که در جشنواره تئاترفجر سال ۹۱ اجراشد و از آن زمان تاکنون همکاری ما با رضا شاهبداغی ادامه پیداکرد و در واقع ویژگی متنهای او باعث شد که هر سال با هم کار کنیم و سال گذشته هم نمایش "فلان، چنان و حکومت خان جان" را نوشت که توسط همین گروه در بخش بینالملل اجرا شد و نمایش "رویش ناگزیر دخیها در حاشیه" نیز سومین کاری است که با همکاری یکدیگر آن را به اجرا در آوردیم.
کارگردان نمایش "رویش ناگزیر دخیها در حاشیه" با اشاره به ویژگیهای متن نمایش، توضیح داد: نویسنده این نمایشنامه با نوشتن این متن نوع تازهای از روایت و گفتوگوی نمایشی ابداع کرده است و برهمین اساس به شیوههای اجرایی ما نیز بسیار نزدیک بود چراکه در نمایشهای ما تمام توجه بر روی بیان بدنی بازیگران است و خود نمایش هم ما را به سمت فرمالیست و روایت پیش میرود.
او در توضیح موضوع نمایش نیز خاطرنشان کرد: موضوع نمایش در رابطه با تلاشهای مادری است که میخواهد ۵دختر خود را برای نوعی از زنانگی که مناسب برای موقعیت فعلی آنها است آموزش دهد که زنانگی درجه یک و شاخصی هم نیست. او تلاش میکند آنها را به زنانگی برساند که در موقعیت فعلی که در جامعه پیرامون خود در آن قرار دارند بتوانند راحت و بدون دردسر زندگی و ازدواج کنند که این ازدواج به زعم بعضی از دخترها اجباری است و به همین دلیل با نظرات مادر مخالفت میکنند و در پایان یکی از دخترها تصمیم میگیرد که با دیدگاه مادر مخالفت کند و به دانشگاه برود منتها زمانی که از محیط خانه خارج و وارد جامعه میشود اتفاقاتی برایش رخ میدهد که تصمیم میگیرد نزد مادر برگردد و همراه با خواهرهای دیگر به آن ازدواجی که مدنظر مادر است تن دهد. محیط خانه خارج میشود و وارد جامعه میشود اتفاقاتی برایش رخ میدهد که تصمیم میگیرد که برگررد نزد مادر و همراه با خواهرهای دیگر به آن ازدواجی که مدنظر مادر است تن دهد.
این هنرمند در خصوص شیوه اجرایی نمایش نیز اظهار کرد: این نمایش یک پرفورمنس تئاتر است از این جهت که تقریبا ۸۰درصد نمایش موزیکال است و با موسیقی زنده اجرا میشود و تمام تاکید گروه کارگردانی بر این بوده است که از بیان بدنی بازیگران برای روایت کنشها استفاده شود و کمتر فضاهای رئالیستی در آن دیده میشود.
محمدی در ادامه گفت: من برای ششمین بار است که در جشنواره فجر شرکت میکنم؛ اتفاق بدی که معمولا در جشنوارههای فجر رخ میدهد و همچنان هم ادامه پیدا کرده این است که ساختار دبیرخانه ساختار مناسبی برای جشنوارهای با این عنوان نیست از این جهت که به یک باره میبینیم که یک ماه مانده به جشنواره دبیرخانه در حال شکل گیری است و ما عوامل دبیرخانه را میشناسیم. این باعث شده که گروهها نتوانند به خوبی برنامه ریزی داشته باشند.
کارگردان نمایش "رویش ناگزیر دوخیها در حاشیه" با اشاره به اینکه در بخش مناطق امسال ۶۰ تا ۷۰ درصد کارهای جشنواره از شهرستانها هستند، افزود: این نشان دهنده این است که متاسفانه یک جریان تئاتری جشنوارهای در شهرستانها وجود دارد که بر اساس آن گروهها تنها تلاششان این است که به جشنواره فجر برسند و آثار خود را سه روز در جشنواره ارائه کنند و بعد وقتی که وارد شهر خود میشوند همه چیز تعطیل شده است، برای مدیران استانی هم اصلا اهمیت ندارد که یک نمایش به جشنواره ورود پیدا کرده است و مخاطبی هم منتظر آثار تازه این گروهها نیست و منقدی در شهرستان وجود ندارد که آثار ما را نقد کند تا اگر رسانهای وجود داشته باشد در این رسانهها تبلیغ شود و یک جریان تئاتری به شکل حرفهای شکل بگیرد به همین دلیل هم اکثر هنرمندان تئاتر شهرستان به تهران هجوم میآورند.
انتهای پیام/