سرویس تئا‌تر هنرآنلاین : امید خاکپور کارگردان نمایش "سرود صدهزار اوفلیای عاشق" به نویسندگی قطب الدین صادقی از جمله آثار معرفی شده به بخش مرور سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر، در رابطه با موضوع این نمایش به هنرآنلاین گفت: نمایش "سرود صدهزار اوفلیای عاشق" روایتگر گوشه‌هایی از جنایات رژیم بعث عراق علیه مردم بی‌دفاع کردستان عراق است.

کارگردان نمایش "سرود صدهزار اوفلیای عاشق" در خصوص خط داستانی این نمایش توضیح داد: داستان نمایش بیانگر زندگی یک زن بازیگر تئا‌تر است که در حین اجرای یک نمایش تمام اعضای خانواده خود را که درحقیقت از اعضای گروه آن نمایش هم بوده‌اند در جریان حمله سربازان بعثی عراق از دست می‌دهد. اعضای این گروه تئا‌تر پیش از اینکه قربانی این حادثه شوند در حال اجرای نمایشنامه هملت بوده‌اند و به همین دلیل هم نویسنده نمایش "سرود صدهزار اوفلیای عاشق" نام نمایش را از اسم اوفلیا شخصیت نمایشنامه هملت گرفته است. در این نمایش داستان زندگی زن بازیگر نمایش همراه با قصه شخصیت اوفلیا در نمایش هملت به صورت موازی حرکت می‌کند.

خاکپور در خصوص دلیل انتخاب چنین متنی با اشاره به نزدیکی فضای نمایش با آنچه که به تبع جنایت‌های داعش در منطقه در جریان است، اظهار کرد: شرایطی که درحال حاضر در همسایگی ما حاکم است چنانکه در فاصله ۳۰۰ کیلومتری ما هزاران انسان در اثر جنگی که در جریان است بی‌خانمان و هزارن کودک بی‌سرپرست شده‌اند ما را برآن داشت که بر روی این نمایش کار کنیم و آن را به اجرا درآوریم.

او خاطرنشان کرد: این نمایشنامه که برگزیده یازدهمین جشنواره سراسری تئا‌تر کردی هم هست، به زبان کردی اجرا می‌شود و تا کنون در شهرستانهای مهاباد، خوی، سقز و کرمانشاه اجرای عمومی داشته است.

خاکپور ادامه داد: تصور من این است که چون در این نمایش همراه با دیالوگ‌ها تصویرسازی هم وجود دارد، کسانی که به زبان کردی آشنایی ندارند هم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنن. ما چنین تجربه‌ای را در سال ۸۹ با نمایشنامه "مال له کول" یا‌‌ همان "جوی پشت‌ها" در بخش جشنواره جشنواره‌ها هم داشتیم و با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد.

این هنرمند در رابطه با فرم و شیوه اجرای نمایش هم توضیح داد: موقعیت این نمایش یک موقعیت تراژیک است و چون بازیگر این نمایش به تنهایی به مدت ۵۵دقیقه روی صحنه بازی می‌کند فضای نمایش هم تقریبا یک فضای مینی مالیستی است و در دو سه دقیقه آخر نمایش یک بازیگر مرد وارد نمایش می‌شود. بر این اساس این نمایش بر روی یک سازه مثلثی شکل چوبی اجرا می‌شود.

او ضمن تشکر از دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به دلیل حضور پررنگ‌تر هنرمندان شهرستانی و به ویژه نسل جوان در جشنواره نسبت به سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: با‌شناختی که از یک سری اسامی و نمایش‌ها دارم می‌توانم بگویم؛ آثاری که در بخش مرور جشنواره معرفی شده‌اند در واقع جز بهترین‌های هر شهرستان بوده‌اند.

خاکپور در اظهار نظری در خصوص نحوه اجرای جشنواره نیز بیان داشت: امیدوارم مقداری در برنامه ریزی گروههای شهرستانی در جشنواره‌ها دقت بیشتری صورت گیرد تا این شائبه ایجاد نشود که گروههای شهرستان در مواردی همچون اختصاص سالن و مواردی از این دست مورد تبعیض قرار می‌گیرند؛ بنابراین اگر در زمانبندی‌های جشنواره به همه گروه‌ها به یک چشم نگاه کنند چنین سوء تفاهم‌هایی هم به وجود نخواهد آمد.

کارگردان نمایش "سرود صدهزار اوفلیای عاشق" ضمن اشاره به مشکلات اسکان گروههای شهرستانی در زمان حضور در جشنواره، یادآور شد: جشنواره تئا‌تر فجر فرصتی است که گروههای شهرستان بتوانند آثار دیگر را هم تماشا کنند اما بر اساس تجارب گذشته؛ ما در کل روزهای جشنواره حضور نداریم اما به تصور من گروههای شهرستان حاضر هستند که هزینه‌هایشان کم شود اما حضورشان در جشنواره بیشتر باشد.

انتهای پیام/