گروه مد و لباس هنرآنلاین؛ استفاده از لباسهای دست دوم موسوم به «تاناکورا» تقریبا پانزده سال است که در کشور ما باب شده و هنوز شاهد خرید و فروش این لباسها هستیم و مشتری‌های پر و پا قرص خود را دارند،مشتری‌هایی که نه فقط به خاطر مشکلات اقتصادی به سمت این لباسها کشیده شده‌اند بلکه عده زیادی از آنها معتقدند به دلیل تنوع و جنس خوب آنها که در مقایسه با قیمت‌شان واقعا می‌ارزند اقدام به خرید این لباسها می‌کنند.

لباسهای تاناکورا در بعضی مناطق مرزی به حدی گسترش یافته که بازارچه‌های بزرگی را به خود اختصاص داده و این لباسها بدون هیچ مانعی به راحتی خرید و فروش می‌شوند و با توجه به حجم زیاد آنها و بازارچه‌هایی که برای آنها تشکیل شده نمی‌توان فرض کرد که به صورت غیر قانونی و بدون مجوز وارد کشور می‌شوند.

یکی از کسانی که زمانی در یکی از مناطق مرزی کشور زندگی کرده و مصرف کننده این لباسها بوده می‌گوید:لباسهای تاناکورا از زمان جنگ وارد شهر ما شد و چون اوضاع اقتصادی مردم در آن زمان خیلی نابسمانان بود وجود لباسهایی که هم جنس و دوام خوبی دارند و هم بسیار ارزانند یک موقعیت استثنایی بود.

البته بعد از مدتی به حدی در بین مردم خرید این لباسها عادی شده بود که هیچ کس خریدش را پنهان نمی‌کرد و حتی کسانی که به عنوان مهمان به شهر ما می‌آمدند از تاناکورا استقبال می‌کردند.

این مصرف کننده در ادامه صحبت‌هایش تاکید می‌کند:هیچ وقت نشنیدیم که برای کسی به خاطر پوشیدن این لباسها مشکل بهداشتی خاصی پیش آید.

وی همچنین در مورد تشکیل بازار تاناکورا در این شهرستان تعریف کرد:یک بار یکی از این مغازه‌ها آتش گرفت و به خاطر موادی که به این لباسها می‌زدنند خیلی زود به بقیه مغازه‌ها کشیده شد و چند تا از آنها آتش گرفتند بعد از چند ماه چند بازارچه و یک پاساژ بزرگ برای فروش این لباسها ساخته شد و در واقع اگر با مجوز قانونی خرید و فروش نمی‌شوند جلوی آنها گرفته می‌شد.

دکتر حمید عمادی متخصص بیماریهای عفونی در این باره می‌گوید:شاید لباسهای تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچ گاه نمی‌توان توصیه به پوشیدن آنها کرد. زیرا بسیاری از میکروبها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند و تا زمان زیادی دوام می‌آورند؛ مثلا قارچها می‌توانند عامل خطرزایی برای افرادی که از این لباسها استفاده می‌کنند باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراهند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع نمی‌توان به مصرف کنندگان این لباسها اطمینان داد که پوشیدن تاناکورا اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده همیشه همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروسهای این بیماری بعد از مدت طولانی خود را نشان می‌دهند.

دکتر داوری متخصص پوست احتمال انتقال هرگونه بیماری از طریق پوشیدن این لباسها را کم می‌داند و می‌گوید:اگر این لباسها با شستن،جوشاندن و یا اتو کردن ضد عفونی شوند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

همچنین یکی از فروشندگان تاناکورا در مورد انواع آن توضیح می‌دهد:لباسها دو دسته‌اند لباسهایی مثل کاپشن، کت، شلوار کمتر ممکن است موجب بروز مشکل شوند و لباسهای زیر چون در تماس مستقیم بدن هستند در انتقال بیماری‌ها مؤثرند.

وی اعتقاد دارد: اگر از نظر بهداشتی مشکلی باشد مربوط به گروه دوم است،من و خانواده‌ام که سالهاست از این لباسها استفاده می‌کنیم با هیچ مشکل پزشکی مواجه نشدیم.

اما ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک و لباس دوخته شهرستان تهران، پوشاک تاناکورا و استوک اروپایی را حامل انواع بیماری‌های واگیردار پوستی می‌داند و تصریح می‌کند:وزارت بهداشت بر واردات پوشاک قاچاق هیچ نظارتی ندارد.

او واردکنندگان بی نام و نشان و فاقد صلاحیت را مسؤول واردات پوشاک تاناکورا و استوک اروپایی می‌داند و اظهار می‌کند:این عده با واردات قاچاق و پخش پوشاک وارداتی در مناطق جنوبی شهر اقدام به توزیع در بازار می‌کنند.

رییس اتحادیه پوشاک و لباس دوخته شهرستان تهران با تاکید بر این که در صورت آگاهی از عرضه پوشاک تاناکورا و استوک با فروشندگان برخورد قانونی می‌کنیم‏،می‌گوید:برخورد اتحادیه دردی را دوا نمی‌کند چراکه این طیف قارچ گونه به سودآوری خود ادامه می‌دهند و پس زمینه‌ها باید برطرف شود.

در عین حال یکی از مصرف‌کنندگان تاناکورا دلیل خرید خود را مشکل اقتصادی بیان و خاطرنشان می‌کند: من چهار تا بچه دارم که هر کدامشان در سنین مختلف‌ و با سلیقه‌های خاص هستند و برای تامین نیازشان نمی‌توانم از لباسهای نو که گرانند و دوام پایینی دارند استفاده کنم. ترجیح می‌دهم پول کمتری برای خرید لباس بدهم و نیاز آنها را همانطور که دوست دارند تامین کنم.

او در ادامه می‌گوید:شاید بعضی از مردم که مثل من مشکل اقتصادی دارند به دلیل بوی بد لباسهای دست دوم از آنها فراری‌اند ولی با چند بار شستن این بو هم از بین می‌روند و قابل استفاده هستند.

همچنین دکتر سودبخش متخصص بیماریهای عفونی در مورد علائم بیماریهای عفونی ناشی از استفاده از این لباسها می‌گوید:با توجه به نوع بیماری علائم آن نیز متفاوت است بعضی از بیماریهای‌ غیر عفونی به صورت آلرژی، حساسیت پوستی و خارش ظاهر می‌شوند. همچنین ویروسهایی به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و بر روی آن اثر می‌گذارند و نوع حادتر این بیماری‌ها سیاه زخم است که هم مشکلات ریوی و هم پوستی حاد ایجاد می‌کنند،البته باید توجه کرد که علائم این بیماری‌ها بعد از چند هفته ظاهر می‌شوند.

دکتر سید مؤید علویان معاون سلامت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز هشدار داد: اکثر لباسهای دست دوم خارجی به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌شوند.

وی در عین حال گفت: این لباس‌ها نمی‌توانند عامل انتقال بیماری باشند، ولی وزارت بهداشت در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا با آن برخورد خواهد کرد.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ

انتهای پیام/62