به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، روزهای زیادی تا برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان باقی نمانده است. این جشنواره به نوزدهمین دوره خود را آغاز می کند، با یکی از روش های نوین، متفاوت و جذاب برای هنرمندان و علاقه مندان اجرا می شود.

از ویژگی‌های جشنواره است که به صورت کارگاهی برگزار می‌شود. یعنی هنرمندان در طول جشنواره آثار خود را در حضور داوران و در محلی مشخص آماده می‌کنند و داوری هم در همین حین انجام می‌شود. و این باعث می‌شود یکی از مزایای این جشنواره زنده بودن و پویایی آن باشد که هنرمندان آثار هنری خود را ارسال نمی‌کنند بلکه در زمان برگزاری جشنواره آثار خود را خلق می‌کنند.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در 14 دوره نخست، هر دوره در یکی از استان‌های ایران برگزار می‌شد، اما از دوره 15 به بعد و با بین‌المللی شدن آن، تا کنون 5 دوره متوالی است که به طور ثابت در گرگان برگزار می‌شود.

تا کنون هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره در 8 رشته طراحی، نقاشی، نگارگری، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، خوشنویسی و حجم آثار خود را ارائه می‌دادند که امسال رشته تصویر سازی و پوستر هم به بخش‌های دیگر جشنواره اضافه شده است.

در نوزدهمین دوره جشنواره نیز نزدیک به 300 هنرمند مشارکت دارند که آثار خود را در طول برگزاری ارائه می‌دهند. هنرمندان هر استان به این صورت گزینش شده‌اند که هر استان با 9 هنرمند در این جشنواره شرکت دارد. استان میزبان 12 هنرمند و کلان شهرها مانند تهران و خراسان هم 13 هنرمند را به این جشنواره معرفی کرده‌اند. طبق فراخوانی که صورت گرفته وزارتخانه هر استان هنرمندان را گزینش و به این جشنواره معرفی کرده است.

با توجه به رده سنی شرکت کنندگان در این جشنواره که 16 تا 25 سال است، هدف از این جشنواره کشف استعدادهایی است که هنوز شکوفا نشده‌اند و باید استعدادهای آن‌ها به بار نشیند.

در طول دوره جشنواره کارگاه های آموزشی مختلف نیز برگزار خواهد شد و پس از اختتامیه، برنامه استان گردی برای شرکت کنندگان به اجرا در می‌آید.

داوری این جشنواره دربخش طراحی و نقاشی نوزدهمین جشنواره تجسمی جوانان توسط محمد ابراهیم جعفری، تاها بهبهانی، رضوان صادق زاده، احمد وکیلی و احمد خلیلی فرد داوری می‌شود.

در بخش خوشنویسی نیز علی اشرف صندوق آبادی ، محمدنقی فردین تبریزی و علی تن داوری آثار را بر عهده دارند.

جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان کشورهای اسلامی امسال با شعار "وحدت"، "صلح و دوستی" و "بیداری اسلامی" همراه است که محورها و موضوعات این جشنواره بر اساس این شعار خواهد بود.

این جشنواره از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان بنا بود در تاریخ 11 الی 14 شهریور ماه 1391 در گرگان به اجرا درآید، اما به علت همزمانی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در برگزاری این جشنواره به تاریخ 14 لغایت 17 شهریور ماه 1391 موکول شد.

انتهای پیام/