سرویس موسیقی هنرآنلاین: اجرای پنجشنبه‌شب گروه شمس شامل سه بخش بود که بخش نخست این کنسرت به دونوازی کیخسرو پورناظری و آیین مشکاتیان اختصاص داشت. اولین اجرای همنوازی این دو هنرمند موسیقی کشور، با شعر "رفت این دل سودایی گم شد" از دیوان شمس مولانا آغاز شد که در میان اجرای این اثر، مشکاتیان با سازهای کوبه‌ای، تنبور پورناظری را همراهی نمود.

بخش آغازین کنسرت نشان از آمادگی بسیار بالای کیخسرو پورناظری پس از سه سال دوری از روی صحنه می‌داد و وی بارها مورد تشویق شنوندگان حاضر در تالار وحدت قرار گرفت. در ادامه این بخش، پورناظری به تک‌نوازی تنبور پرداخت و دو مقام تنبور را اجرا کرد و در نهایت با بداهه‌نوازی تنبور، همه حاضرین در سالن را مبهوت هنر برجسته تنبورنوازی خود کرد.

دومین بخش از اجرای گروه شمس با به روی صحنه آمدن تهمورس و سهراب پورناظری به روی صحنه آغاز شد تا این دو در کنار پدرشان یک سه‌نوازی بسیار زیبا را در تالار وحدت طنین‌انداز کنند و سهراب پورناظری لحظاتی را به اجرای موسیقی پرداخت. در ادامه این بخش، آیین مشکاتیان و حسین رضایی‌نیا (نوازنده دف) نیز برای اجرای سایر قطعات در کنار خانواده پورناظری قرار گرفتند که در پایان اجرای پنج نفره‌شان در میان تشویق بسیار حضار از جای خود برخواسته و در مقابل مخاطبانشان تعظیم کردند.

اما در بخش پایانی این اجرا که به موسیقی سنتی اختصاص داشت، تمامی اعضای گروه شمس برای اجرای قطعاتی از دیوان شمس به روی صحنه آمدند و آثاری مانند "مقدمه بی‌کلام"، "راز"،"همراز" و "مطرب مهتاب رو" را نواختند. کاوه گرایلی، سپند دادبه، خورشید دادبه، نیکناز میرقلمی و علیرضا جوادی (نوازندگان تنبور) سایر اعضای گروه شمس بودند که در این بخش کیخسرو پورناظری را همراهی نمودند.

در این کنسرت بر خلاف کنسرت‌های سابق گروه شمس، فقط آثار کیخسرو پورناظری اجرا شد و هیچ قطعه‌ای از تهمورس و سهراب پورناظری در معرض اجرا قرار نگرفت. کیخسرو پورناظری در میانه‌های برنامه از یک اثر جدید خود رونمایی کرد و همچنین قطعه‌ای قدیمی که تاکنون اجرا نکرده بود را نیز برای حاضرین در تالار وحدت نواخت. از نکات بارز دیگر این کنسرت این بود که، خواننده اصلی نداشت و اکثر قطعات اجرا شده در آن بی‌کلام بود و در مواردی نیز سهراب پورناظری اشعاری از مولانا را به صورت کوتاه می‌خواند.

گروه موسیقی سنتی شمس که به گروه تنبور شمس نیز معروف است، در سال 1358 به مدیریت کیخسرو پورناظری تأسیس شد و علیرغم آنکه برخی از عضوهای خود را از دست داده، اما همچنان آن شاکله اصلی خود را حفظ کرده و هرازچندگاه به روی صحنه می‌رود. این گروه در سال‌های متمادی برای اجرای آثاری از مولانا، با خوانندگان بزرگ و نامی کشور نظیر شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش، بیژن کامکار، نجمه تجدد و علیرضا قربانی همکاری کرده و آلبوم‌های بسیار زیبایی نظیر "صدای سخن عشق"، "مطرب مهتاب رو"، "حیرانی"، "پنهانی چو دل"، "افسانه تنبور" و "بر سماع تنبور" را منتشر کرده است.

گزارش تصویری مرتبط