به گزارش هنرآنلاین ؛ در این نمایشگاه 22 تابلو که از همنشینی خط و عکس خلق شده به معرض تماشا گذاشته شد.

در این تابلوها تک نوشته‌های خوشنویسی رنگین در متن تاریکی از زمینه که به اسامی ائمه، اسم خدا، کلماتی مانند مهر، محبت، دوستی و صلح مزین شده به چشم می‌خورد.

در میان تابلوهای سیاه و تیره رنگ این نمایشگاه کلماتی گاه خوانا و گاه فرمی شکل از خطوط فارسی به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود که هر تابلو در نوع خود خبر از یک خوشنویسی خوب و تکنیکی و در عین حال عکاسی متفاوتی با نور می‌دهد.

در این آثار تنها با نور خطاطی کردم

احمد آریامنش که سال‌هاست در زمینه خوشنویسی فعالیت دارد و تاکنون دو خط کرشمه و سفیر را ابداع نموده در مورد ایده اولیه آثار مشترک خط و عکس در این نمایشگاه گفت: ایده اولیه این مجموعه توسط سهیل قربانداری به من داده شد و حدود دو سال فعالیت‌مان را برای روی این ایده آغاز کردیم. روال کار به این صورت است که دوربین با سرعت مشخص باز است و خوشنویس پشت کادر می‌ایستد و خط را در خیالش در کادر می‌بندد و شروع می‌کند به اجرا کردن کار.

وی افزود: از نکات جالب توجه این آثار اینست که این کارها بدون استفاده از کامپیوتر به این شکل درآمده و هیچ نرم افزاری در خلق این آثار دخیل نبوده است. نور عنصر اصلی شکل‌دهنده این آثار است که متناسب با هر کاری طراحی و ساخته شده، در واقع می‌توانم بگویم در این آثار تنها با نور خطاطی کرده‌ام.

آریامنش در مورد کلمات و اسامی استفاده شده در این تابلوهای نیز اضافه کرد: در این آثار از موتیف‌هایی که داشتم استفاده کردم و برخی از موتیف‌های جدید را بر اساس شعر و یا کلمه‌ای ساختم و با یک کانسپت خاصی اجرا کردم در هر اثری فکر و اندیشه‌ای بوده و حاصل این اندیشه، آثاری است که به این شکل در نمایشگاه دیده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از پس‌زمینه‌های رنگین‌تر برای خلق این آثار بهره نبرده گفت: فضای تاریک و رنگ‌های درخشان خطوط روی این تابلوها به نوعی نمای آبستره‌ای را به نمایش می‌گذارند ولی فضای کار کردن ما برای تاباندن نور باید تاریک باشد تا نورها بتوانند در این فضا حرکت کنند. بنابراین پس‌زمینه‌های روشن در این آثار جای ندارند.

وی ادامه داد: اصول خوشنویسی در این کارها رعایت شده، من هم از خط‌هایی سفیر و کرشمه که خودم ابداع کردم، استفاده کردم و هم خطوطی را براساس فضایی که خواستم طراحی کردم و از آن بهره بردم. در ضمن این کلمات را تا آنجایی‌که خواستم مخاطب بخواند، خوانا نوشتیم و در جاهایی که خواستم کارها را دکوراتیو تر به نمایش بگذارم به عمد کار فرم کردم و فضاها را درگیرتر نمودم.

خلق این آثار از نظر تکنیکی سخت‌تر از نقاشی با نور بود

سهیل قرباندایی‌پور، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است و از سال 85 به فعالیت در زمینه گرافیک و عکاسی مشغول است. وی در پروژه مشترک "نور نوشت" قسمت عکاسی کارها را برعهده داشته است.

این عکاس در این‌باره گفت: نزدیک دو سال پیش بود که من یک پروژه نقاشی عکس با همین تکنیک کار کردم و از همان جا بود که این ایده در ذهنم جرقه زد. وسط پروژه بود که تصمیم گرفتم خط را هم به این حوزه ورود دهم. با آقای آریامنش مطرح کردم او هم استقبال کردند و حاصل آن چیزی است که روی دیوار گالری شکوه می‌بینید.

وی دادامه داد: کار قبلی‌ام خیلی از لحاظ تکنیکی با این کار متفاوت بود زیرا در این کارها هم ظرافت‌های خط مطرح است و هم سرعت خیلی بالا. خلق این آثار از نظر تکنیکی واقعا سخت‌تر از نقاشی با نور بود.

قرباندایی‌پور افزود: یکی از مواردی که در پیش بردن این پروژه بسیار مهم بود، تسلط آریامنش بر روی خط بود این ما را خیلی جلو انداخت و بسیاری از مراحل از تست خارج شد به مرحله نهایی رسید. البته در این کار دشواری‌های تکنیکی زیاد داشتیم چون حتما می‌خواستیم عکس خالص باشد و اصلا دخالت کامپیوتر در این مجموعه کاری نداشته باشد. حساسیت هر دوی ما باعث شد کارمان بیشتر شود ولی نتیجه خالص‌تر باشد.

او با اشاره به این که برای هر کدام از رنگ‌های موجود در تابلوها ابزاری ساخته شده، خاطر نشان کرد: برای هر کدام از این‌ها ابزار ساخته شد و با ابزار‌های متفاوتی کار کردیم. روی ابزار مورد نظر اتود زدیم و رنگ مورد نظر روی تابلوی نهایی آوردیم. در واقع این مجموعه شروعی است برای روندی که می‌خواهیم در آینده روی آن کار کنیم. ما در این مجموعه تلفیقی از عکس با خط داشتیم و در آینده همنشینی هنرهای دیگر با عکس هم در برنامه‌مان هست.

آثار از لحاظ کمپوزیسیون، رنگ و چاپ حرفه‌ای هستند

علی شیرازی، هنرمند صاحب‌سبک خوشنویسی و نقاشی‌خط یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه "نور نوشت" در گالری شکوه بود. وی در مورد این نمایشگاه با بیان اینکه؛ من برای اولین بار است که نمایشگاه خط و عکاسی را به طور مشترک می‌بینم، گفت: البته سابقه‌ای از قبل هست که در کالیوگرافی کارهایی با نور انجام شده ولی در ایران من ندیده بودم که خوشبختانه آریامنش و قرباندایی‌پور این کار را انجام دادند. با اینکه نمایشگاه "نور نوشت" نخستین کار مشترک این هنرمندان است ولی از نظر من از لحاظ کمپوزیسیون، رنگ و حتی چاپ خیلی حرفه‌ای است.

شیرازی ادامه داد: به عقیده من در این آثار اصلا مهم نیست که اصول خوشنویسی رعایت شده باشد. مثلا زمانی که بحث نقاشی‌خط می‌کنیم هم هنرمند می‌تواند اصول خط را رعایت کند و هم نکند این بستگی دارد اولویت را به کدام بدهد. زمانی‌که هنرمند اولویت را به ترکیب می‌دهد بنابراین ترکیب‌بندی مهم‌تر است و لازم نیست قواعد سخت و قانونمند خوشنویسی را فدای ترکیب بکند. ولی وقتی دیگاه اینست که ما تمام اجزای خط را در کار لحاظ کنیم در آنجا خط از ترکیب و یا حتی رنگ پیشی می‌گیرد. آثاری در هم طول این سالیان دیدیم که در یک‌جا هم به فرم اهیمت داده و هم به خط و هم به رنگ یعنی هر سه را در یکجا می‌توان در این کارها دید. البته این اصلا اهمیت ندارد آنچه مهم است نتیجه کار است.

نمایشگاه متفاوت و خاص "نور نوشت" تا روز 24 مهرماه در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک19 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16تا20 از این آثار دیدن نمایند.

انتهای پیام/320/