سرویس تئاتر هنرآنلاین: چند روزی است که اجرای صحنه‌ای نمایش "البته" نوشته دیوید آیوز با ترجمه فرهود کیازند و کارگردانی علیرضا طاهری در کارگاه نمایش باران آغاز شده است.

این نمایش که شقایق تحسینی، شکیب شجره و مهسا نعمتی در آن به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند، پیش از این به صورت محیطی در سه کافه مختلف اجرا شده و هر بار نیز با استقبال خوب مخاطبان تئاتر روبه‌رو بوده، اما این بار طاهری با ایجاد تغییرات زیادی در متن و فرم اجرا آن را برای اجرای صحنه‌ای آماده کرده است.

علیرضا طاهری کارگردان نمایش "البته" درباره علت انتخاب این متن برای اجرا به هنرآنلاین گفت: در واقع من با این متن از خیلی وقت پیش آشنا شده بودم و در سال 87 هم آن را برای اجرا در کافه‌ آماده کردم ولی به دلیل مشکلی که با کافه پیدا کردیم اجرا لغو شد. اما در این مدتی که کار تئاتر نکردم کارهای دوستانی را که در کافه اجرا می‌شد می‌دیدم و نکاتی به ذهنم می‌رسید. بعضی از آنها هیچ ربطی به کافه نداشتند و حتی گاهی اجرا در کافه به اثر لطمه زده و مشکلاتی به وجود آورده بود. پس سعی کردم متنی را اجرا کنم که به کافه ربط داشته باشد، بنابراین دوباره سراغ متن دیوید آیوز رفتم، چون داستان آن در فضای کافه می‌گذرد.

او ادامه داد: این متن قبلا با عنوان "مسئله‌ای نیست" و تلفیق سه متن از دیوید آیوز در کافه تئاتر شهر اجرا شده است و بیشتر از این نمایشنامه در کارهای کوچک و دانشجویی استفاده می‌شود، ولی برخورد ما اصلا یک کار دانشجویی و دورهمی نبود. به همین دلیل دوباره متن را ترجمه کردیم و نور، موسیقی و... کاملا هدف‌دار است.

کارگردان این نمایش همچنین درباره شیوه اجرایی این اثر توضیح داد: همیشه عناصر ثابتی در کارهایم هست که البته نمی‌توانم اسم آن را سبک بگذارم، اما به نکاتی مانند مستقل بودن موسیقی در اجرا اعتقاد دارم. به بازی‌های ساده اهمیت می‌دهم و دوست دارم طنزی در کار باشد که نیشخند تماشاگر را در پی داشته باشد. در مجموع ایجاد فضای مثبت در کارها برایم مهم است. اینها نکات شخصی است و در کنار آنها به این توجه می‌کنم که متن چه می‌گوید. وقتی متن نمایشنامه فضای حرکتی به من نمی‌دهد خودم را مجبور نمی‌کنم به بازیگر حرکت بدهم. همان فضایی را که در متن هست پرورش می‌دهم و نمی‌خواهم بازیگر آن محدودیت را بشکند.

او با اشاره به اجراهای قبلی نمایش "البته" در کافه اضافه کرد: ما باید کار کافه‌ای را از کار صحنه‌ای جدا کنیم. اجرای کافه‌ای ما کاملا متفاوت بود و دنبال این هدف بودیم که انگار میزهای اطراف به میز دو شخصیت اصلی سرک می‌کشند و فضولی می‌کنند، اما الان در سالن این‌طور نیست. در کافه ایستایی بیشتری داشتیم که در صحنه جواب نمی‌داد بنابراین ایستایی را کم کردیم و مقداری حرکت به کار اضافه شد. چیزی که مرا هدایت می‌کرد اول سلایق خودم و بعد چیزی است که متن و مکان اجرا به من داد. در سالن توانستیم 5 نوازنده را کنار هم قرار بدهیم ولی در کافه این طور نبود.

طاهری با بیان اهمیت هماهنگی بین اعضای گروه خاطر نشان کرد: همه اعضای گروه هماهنگ هستند و انرژی خیلی خوبی دارند. اگر من کار را پیگیری می‌کنم و برای آن هزینه کردم، به خاطر این است که گروه این شهامت را به من می‌دهد. کارگردان وقتی چنین حمایتی را داشته باشد سعی می‌کند گروه‌اش همیشه بهترین جا را داشته باشد. شاید اگر گروه ما خوب نبود بعد از اولین اجرای کافه‌ای کار را ادامه نمی‌دادیم ولی انگیزه گروه باعث شد تصمیم بگیریم نمایش را در سالن اجرا کنیم.

گفتنی است، نمایش "البته" که اجرای آن از 26 مردادماه آغاز و تا 26 شهریورماه ادامه دارد، هر روز به جز روزهای شنبه ساعت 20:30 در سالن کارگاه نمایش باران روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/