گروه سینمای خبرگزاری هنرآنلاین: جایزه «سرباز وطن» که در سال‌های اخیر به جشنواره «سینماحقیقت» اضافه شده، به آثاری تعلق می‌گیرد که در راستای ترویج فرهنگ مقاومت و آبادانی ایران است. این جایزه با تاکید بر هویت، انسجام ملی و تمرکز بر موضوع تلاش در راه  آبادانی ایران،  به کارگردان یا شخصیت یک مستند اهدا می‌شود.

بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در چهاردهمین دوره خود که آذر و دی ۱۳۹۹ برگزار شد، جایزه‌ای به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری و جایزه ویژه‌ای به فیلم‌هایی با محور انقلاب اسلامی، دفاع و مقاومت را در نظر گرفت.

محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در مراسم اختتامیه دوره چهاردهم که شامگاه ۳ دی ۱۳۹۹ در تالار وحدت برگزار شد، هنگام اهدای این جایزه گفته بود: «با توجه به نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ادای دین به مقام بزرگ و شامخ این شهید بزرگوار، جشنواره سینماحقیقت بر آن شد تا جایزه‌ای را به عنوان یادبود و خاطره‌ای از شهید بزرگوار اهدا کند. نام جایزه را سرباز وطن گذاشته‌ایم.» جایزه سرباز وطن در طول سه دوره گذشته برگزیدگانی داشته که در ادامه مروری به برندگان این جایزه خواهیم داشت.

 

چشم ایرانی؛ روایت زندگی در کنار جنگ

در جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» برای اولین بار جایزه سرباز وطن به کارگردان و شخصیت اصلی مستند «چشم ایرانی» اهدا شد. این جایزه به ساسان فلاح‌فر و حسن قائدی رسید. مستند «چشم ایرانی» روایت سال‌های جنگ در سوریه و عراق به روایت قائدی است.

این فیلم شش سفر به سوریه و چهار سفر به عراق را توسط حسن قائدی روایت می‌کند که از سال ۹۲ تا روزهای پایانی جنگ در این کشورها انجام شده است. این مستند به نوعی ثبت لحظات مختلف زندگی در کنار جنگ است. حسن قائدی مهم‌ترین کاری که در این سفرها انجام داده توجه به زندگی مردم عادی است که در کنار یک جنگ سخت، مشغول زندگی خود هستند.

آورتین؛ روایت بخشی ناگفته از زندگی شهید سلیمانی

در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» جایزه سرباز وطن به مستندی اهدا شد که بخشی ناگفته از زندگی شهید سلیمانی را روایت می‌کرد. این جایزه در سال ۱۴۰۰ به حسن وزیرزاده کارگردان مستند «آورتین» اهدا شد.

آورتین منطقه صعب‌العبور و کوهستانی در کرمان، در عین حال، مکانی مناسب و امن برای اشرار است. بعد از سال‌های جنگ، ناامنی‌هایی در مناطق جنوب شرق کشور، از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان، توسط اشرار به وجود می‌آید. عمده این اشرار از افراد فقیر روستاها هستند که برای سیر کردن شکم خود، به این راه روی آورده‌اند. در نهایت حل این مشکل به لشکر ۴۱ سیدالشهدا، به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی سپرده می‌شود. مستند با شهید سلیمانی همراه می‌شود تا تلاش او و لشکر تحت فرماندهی‌اش را برای تامین امنیت روایت کند. روایتی که به خوبی به گفتمان شهید سلیمانی نزدیک شد و در نهایت جایزه سرباز وطن را برای کارگردان این مستند به ارمغان آورد.

پاییز پنجاه سالگی؛ روایت شهید از شهید

جشنواره شانزدهم سینما حقیقت برای جایزه سرباز وطن دو مستند را انتخاب کرد. لوح تقدیر سرباز وطن به مستند «بنده نیکوکار» از کشور آرژانتین رسید. اهدای این لوح تقدیر به مستندی غیرایرانی کمک به گسترش فرهنگ مقاومت و چرایی شکل‌دهی جایزه‌ای به نام سردار شهید قاسم سلیمانی بود.

مستند «بنده نیکوکار» ساخته خوان ایگناسیو زوالوس است که فاصله ۱۵ هزار کیلومتری «بوینس‌آیرس» تا «نجف» را طی کرده تا از بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان یعنی راهپیمایی اربعین، مستند بسازد.

اما تندیس بخش «سرباز وطن» در این دوره به محسن اسلام‌زاده برای مستند «پاییز پنجاه سالگی» تعلق گرفت. فیلم اسلام‌زاده روایتی شیرین از یکی از همرزمان شهیدِ سردار سلیمانی دارد. راوی فیلم، شهید شده و فیلم با روایت راوی آغاز می‌شود که تماشاگر از همان نقطه آغاز می‌داند از دنیا رفته. فیلم «پاییز پنجاه سالگی» مرور خاطرات سردار سلیمانی از منظری تازه است.

هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه 1402 برگزار می‌شود.