به گزارش هنر آنلاین محسن آقامیری هنرمند باسابقه هنر تذهیب و نگارگری بیان کرد: مکاتب مختلفی در تذهیب داریم که بسیار غنی هستند ولی متأسفانه اساتیدی داشته‌ایم که این مکاتب را تکرار کرده‌اند و الان هم اصرار روی تکرار همان مکاتب دارند و این موضوع نشان‌دهنده این است که نوآوری و خلاقیت در این هنر به وجود نمی‌آید.

وی گفت: در حال حاضر کاری که در آموزش انجام می‌دهم این است که به هیچ عنوان تکرار را قبول نمی‌کنم؛ درست است که باید از کارهای قدما درس بگیریم اما حتماً باید بر اساس شرایط حال، طرحی بزنیم.

آقامیری با بیان مثالی از دوران مختلف مکاتب تذهیب و تأثیر شرایط بر آن‌ها، توضیح داد: اگر چنانچه مکتب تیموری شکل گرفته، مطمئناً بر اساس شرایط و مقتضیات زمانی، مکانی، اقلیمی و اقتصادی آن دوره شکل گرفته است و در تذهیب‌ها اوج و فرود بسیاری از آن دوران به چشم می‌خورد. بعد از تیموری، دوران صفوی را شاهدیم که نسبت به دوران تیموری تغییرات بسیاری دارد و همین نوآوری به حساب می‌آید؛ در دوره صفویه، اشرافی‌گری در تذهیب نمود پیدا می‌کند چون به دربار راه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در دوران معاصر هنرمندان مذهب، به اشتباه و مداوم آثار مکاتب را تکرار کرده‌اند و این باعث شده که تذهیب درجا بزند.

این هنرمند و استاد دانشگاه بیان کرد: من سعی کردم این موضوع را در گروه خودم و شاگردانم مدنظر قرار دهم و با تکرار در تذهیب مقابله کنیم. طراحی را مبنای کارمان قرار داده‌ایم و اگر چنانچه شاگردانم بخواهند کپی کاری کنند، با آن مقابله کردیم.

وی تاکید کرد: هر تغییر و تحولی مطمئناً باید با مرور زمان محقق شود و افراد مختلفی باید در این زمینه تلاش و فعالیت کنند تا حاصل نهایی آن در یک نفر نمود پیدا کند و زمانی که نمود یافت، قطعاً نمی‌توان آن را خلق‌الساعه دانست و نمی‌توان گفت آن یک فرد تمام کار را انجام داده است، بلکه همه هنرمندان فعال در این حوزه، بر این روند تأثیرگذار بوده‌اند.

آقامیری در پایان گفت: در آثار خودم و شاگردانم به سمت کارهایی نو رفته‌ایم، کارهایی که نشان می‌دهد تذهیب راهش را در خانه‌های مردم باز خواهد کرد. تذهیب تا قبل از این جزو هنرهای خاص به حساب می‌آمده و در موزه‌ها بوده است اما الان تابلوهایی هستند که دکوراتیو هستند و می‌توانند با اثاثیه خانه‌ها هارمونی پیدا کنند و در نهایت، نوآوری را می‌توانیم از این نقطه ببینیم.