گروه سینمای هنرآنلاین: جنگ جهانی دوم باعث شد که آمریکا به عنوان ابر قدرت در دنیا شناخته شود؛ چرا که به دلیل دوری جغرافیایی کمترین آسیب ممکن را از جنگ متحمل شد و در مقابل رقبای آمریکا و کشورهای قدرتمند بیشترین آسیب‌های اقتصادی و زیرساختی را متحمل شدند. امری که باعث شد کاملا از آمریکا عقب بیفتند.

شکل دادن به سازوکارهای بین‌المللی مثل سازمان ملل و شورای امنیت هم تبدیل به ابزاری برای تقویت هژمونی آمریکا در کشورهای دیگر شد و نظام بین‌الملل را با فروپاشی شوروی در دهه 90 میلادی کاملا تک قطبی کرد. اما این روند هم رو به افول است.

براساس نظریه ظهور و سقوط که معتقد است هر صعودی لاجرم به سقوطی منجر خواهد شد، دوران سردمداری آمریکا هم روبه افول است و نشانه‌های آن درحوزه‌های مختلف آشکار شده است.

اقتصاد که عرصه تک تازی چین شده و براساس اکثریت پیش بینی‌ها سال‌های آینده چین از آمریکا پیشی خواهد گرفت و در حوزه اقتصادی تبدیل به قدرت برتر خواهد شد. در حوزه نظامی هم هژمونی آمریگا در خاورمیانه و دیگر کشورها شکسته شده است و در حال حاضر حمله روسیه به اوکراین هم بیش از بیش به این هژمونی آسیب زده است.

اما از این حوزه‌ها مهم‌تر حوزه قدرت نرم آمریکا و قدرت فرهنگی این کشور است که باعث شده بود تحت پروژه هایی چون جهانی سازی و یا نظریه فوکویا مبنی بر اینکه نظام لیبرال دموکراسی آمریکایی آخرین و بهترین نظام اداره جوامع است بر جوامع دیگر سیطره پیدا کند.

در این زمینه هم افول آمریکا را شاهد هستیم. شکل گیری قطب قدرتمندی از کشورهای شرقی و غرب آسیا و مقابله با سبک زندگی آمریکا و رجعت به فرهنگ بومی و تاریخ بومی در جوامع و همچنین موج رو به افزایش اسلام گرایی در کشورهای غربی، نشان دهنده این امر است.

اما هالیوود هم یکی از ارکان قدرت فرهنگی آمریکا است که توانسته بود با فیلم‌های خود زندگی آمریکایی و قهرمان آمریکایی را به آرمان شهر مردم بسیاری از کشورها تبدیل کند. امروز هژمونی هالیوود هم شکسته شده است و علاوه بر انتشار اخبار مختلف از سوء استفادهای جنسی و مالی در این سینما، امروز اعتصاب اهالی آن هم نشان می‌دهد که دچار تبعیض‌های اساسی است که باعث شکاف‌های متعدد در بین تولید کنندگان شده است.

البته تبعیض ذاتی جوامع غربی در قبال مهاجران و اقلیت‌ها است. این امر هم محدود به سینما نمی‌شود و در همه حوزه‌ها مثل فوتبال، اشتغال، سیاست، اقتصاد و.. تبعیض‌های ساختاری شدیدی علیه مهاجران و اقلیت‌ها در جوامع غربی اعمال می‌شود.

سینمای آمریکا هم دچار تبعیض‌های گسترده ساختاری علیه اقلیت‌ها، مهاجران و حتی زنان است. معمولا پست‌ترین کارها متعلق به مهاجران و اقلیت‌ها است و کمترین حقوق هم به این طیف تعلق می‌گیرد که همواره مورد نارضایتی قرار گرفته است.

خلاصه اینکه اعتصابات اخیر در هالیوود جرقه اولیه است که به ما نشان می‌دهد سینمای آمریکا از دوران اوج خود فاصله گرفته و همانند دیگر حوزه‌ها شاهد افول سینمای آمریکا خواهیم بود و اعتصابات نشانه‌هایی از این مسئله است. تضعیف ارزش‌های انسانی، ترویج برخی اقلیت‌های جنسی و پررنگ کردن این مسئله در تولیدات که در تولیدات کشورهای اروپایی هم پررنگ شده و در نهایت دامن زدن به تنهایی و بی پناهی انسان غربی در این افول موثر است.

اما نکته مهم اینکه کدام کشور و کدام سینما جایگزین سینمای رو به افول آمریکا خواهد شد. ایران ظرفیت بسیار خوبی فرهنگی و هنری دارد که تبدیل به یک قطب قدرتمند هنری و سینمایی در جهان شود. مسئولان کشورمان نباید این فرصت را از دست دهند.