سرویس استان های هنرآنلاین: از جمعه شب اول مردادماه نمایشگاه آثار ابریشمی با عنوان "جایی نزدیک جایی دور" در نگارخانه تار و پود شیراز آغاز بکار کرد و استقبال علاقه مندان هنر نقاشی آن هم از نوع"اکسپرسیونیزم انتزاعی" به دنبال داشت، طراحی ها و به قول هنرمند دل کشیده هایی نیز در این نمایشگاه روی دیواری جداگانه به نمایش گذاشته شده که نگاه ها را به سوی خود می کشاند.

در این فضاست که ۲۶ تابلو حسام ابریشمی در استفاده از فیگوراتیوها تا آنجا چشم نواز است که دیدگان هر بیننده را می نوازد و در میان می گیرد.

رنگ ها و طراحی های ابریشمی در این نمایشگاه جایی نزدیک را به مخاطب نشان می دهد که در عین نزدیکی، دور و دورتر می شوند.

این نقاشی ها در عین فیگوراتیو بودن بر اساس آنچه متأثر از دو شیوه هیجان‌نمایی (اکسپرسیونیسم) و فراواقع‌گرایی (سورئالیسم) پا گرفته اند؛ در این طرز بیان تلاش می‌شود تا شکل و فضا از قید بازنمایی عینی و سنتی رها شود.

او نیز در این نقاشی ها به شیوه پیشوایان مکتب "اکسپرسیونیزم انتزاعی" هیجان‌نمایی انتزاعی مکتبی را پیش گرفته است.

این نقاشی ایرانی تبار ساکن آمریکا در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۵ در ۷۲ نمایشگاه انفرادی و گروهی و جشنواره هنری شرکت و ۲۱ جایزه دریافت کرد. به مجسمه سازی از همان سال‌های نخست فعالیت هنری اش در ایتالیا نیز،علاقمند بود و گاه تجربه هم می کرد. از سال ۱۳۷۷ اما، به طور جدی به خلق پیکره‌های برنزی پرداخت.

گزینه هایی از آثار نقاشی او در قالب سه مجموعه مجزا، توسط "کالکتورز ادیشنز" در آمریکا چاپ و منتشر شده است. همچنین عناوین متعددی از کتاب‌های مرجع دانشگاه‌های آمریکا در زمینه جامعه شناسی و روان شناسی، از طراحی‌ها و نقاشی‌های حسام ابریشمی به عنوان طرح روی جلد بهره برده اند و بسیاری از صفحه‌های این کتاب‌ها نیز با نقش‌های او تکمیل شده است.

نمایشگاه نقاشی های حسام ابریشمی با عنوان "جایی نزدیک، جایی دور" تا ١٢ مردادماه در نگارخانه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس دایر است.