به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، کارگاه شب‌های پروانه‌ای روز شنبه 12/03/1403 با حضور دکتر ناصر پروانی و دانشجویان دانشگاه، دانشجویان بین‌الملل ،شعرا ،نویسندگان و پارمیدا قریشی بازیگر در خانه نیمایوشیج برگزار شد.

در ابتدای برنامه دکتر پروانی ضمن خیرمقدم به میهمانان از آنها خواست خود را معرفی کنند.

در ادامه برنامه ایشان با مخاطب قراردادن حاضرین در مورد دوستی و رازداری صحبت کرد ، سپس دربارۀ نیما گفت: نیما در ابتدا به سبک کلاسیک خراسانی شعر می‌سرود اشعار او مطابق با اصول شعری قدیم، دارای وزن، قافیه و عروض شعر کلاسیک بودند؛ اما این نوع شعر آن چیزی نبود که نیما سودای آن را در سر داشت. او چیزی فراتر از قالب‌های معین و از پیش تعیین شده می‌خواست همان طور که خود می‌گوید: ما درست به دوره‌ای رسیده‌ایم که شعر مرده است. مسیر نظر تنگ و محدودی که قدما داشته اند به پایان رسیده است. انتهای دیوار است راه کور شده است آشنایی او با زبان فرانسه و مطالعه اشعار شاعران اروپایی، دریچه‌ای جدید به ذهن او گشود و با دگرگونی ساختار، قالب و فرم شعر کهن، سبکی نو ارائه کرد. و بعد در مورد نیما و دوستانش اعم از سیمین و جلال، ملک‌التجار و محله فوق صحبت کرد و از شعر و شاعران آن دوره سخن به میان آورد.

در بخش دیگری از جلسه لیانا  حاتمی با حافظ خوانی با لحن کودکانه خود  موجب شادابی مخاطبین گردید. در خاتمه هم تعدادی از دانشجویان به خواندن شعرهایی از نیما و دانشجویان بین‌الملل هم شعر نو با زبان هندو خواندند و دکتر پروانی به تحلیل و بررسی اشعار دانشجویان پرداخت.

جلسه با بازدید حاضرین از خانه نیما به پایان رسید.

4_5971964231937955151