گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - دلایل بسیاری وجود دارد که ما کشور خود را دوست داشته باشیم. ما سرزمین زیبا و چهارفصلی داریم که بسیاری از نقاط آن تجلی خلفت بی‌نقص و شگرف خداوند است. اما اگر از زیبایی‌های طبیعی و سرزمینی کشور خود گذر کنیم، بهانه‌های مهم‌تر و جدی‌تری داریم تا به ایرانی بودن خودمان تمام قد افتخار کنیم. بخش بسیار مهمی از این بهانه‌ها را می‌توان از حوادث سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی و بعد هجوم دشمن بی‌وطن بعثی جستجو کرد. جایی که نزدیک به 213 هزار مرد و زن غیور جان خود را فدا کردند تا خط و خشی به مرزهای ایمانی و سرزمینمان نیفتد. اما این تنها دستاورد هشت سال دفاع جانانه نبود؛ بلکه این نبرد نابرابر هشت ساله برای نسل‌های بعدی هم سراسر برکت و نعمت بود تا با تجربیات آن زیست کنند و با استفاده از آن تجربیات سرزمین ایران را به قله‌های معنوی و مادی نزدیک کنند. پس چه قدر خوب است که دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس برای مردم این سرزمین روایت شود. یکی از شکل‌های این روایت، نگاشتن و تدوین کتبی است که به بیان این دستاوردها بپردازد.

برای آنکه از دستاوردهای دفاع مقدس برای کشور بیشتر بدانیم، کتابی با نام «دستاوردهای دفاع مقدس» توسط انتشارات «باغ موزه دفاع مقدس تهران» در سال 1395 به چاپ رسیده است. تدوین این کتاب به همت دکتر هادی مراد پیری بوده است؛ وی جانباز جنگ تحمیلی بوده و به عنوان هیئت علمی در دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) عضویت دارد و در مسیر تولید چند کتاب دیگر از جمله مجموعه 9 جلدی «عملیات‌والفجر4» همکاری و فعالیت داشته است. نشر باغ موزه دفاع مقدس تهران طی چند سال گذشته علاوه بر این کتاب، چند کتاب دیگر هم در مسیر تبیین دستاوردهای دفاع‌مقدس منتشر کرده است.

کتاب «دستاوردهای دفاع مقدس» در سه بخش منتشر شده است. بخش اول کتاب در دو فصل به بیان دستاوردهای دفاع‌مقدس از دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای می‌پردازد. در ذیل این دو فصل دستاوردهای جنگ تحمیلی از نگاه امامین انقلاب از وجوه داخلی و بین‌المللی عنوان می‌شود.

بخش دوم کتاب در شش فصل به دستاوردهایی از دفاع مقدس می‌پردازد که از بعد داخلی برای کشور ما نعمت بود. فصل اول به بیان آورده‌های فرهنگی اجتماعی می‌پردازد که سال‌های حماسه و ایثار برای کشور ما به ارمغان آورد. فصل دوم هم به پیشرفت‌های نظامی اختصاص دارد که ماحصل دوران دفاع‌مقدس است. فصول سوم، چهارم و پنجم بخش دوم کتاب هم به بیان دستاوردهای سیاسی، علمی و فناوری و اقتصادی دفاع نقدس اختصاص دارد. فصل ششم  این بخش اما به دستاوردهای هنری و ادبی دفاع‌مقدس می‌پردازد. در این فصل به آثاری که با توجه به مفاهیم و ارزش‌های دفاع‌مقدس در قالب شعر، داستان ، موسیقی، تلویزیون و سینما تولید شده پرداخته می‌شود و در متن این فصل به نقش دفاع‌مقدس در ارتقای هنر متعالی در کشور هم اشاره می‌شود. موضوع بخش سوم کتاب هم دستاوردهای فرامرزی اعم از منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دفاع‌مقدس است. این بخش اما از سه فصل دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و مکتبی و دفاعی و امنیتی تشکیل می‌شود.

قطع این کتاب رقعی است و هزار جلد آن در قالب شمارگان چاپ دوم در سال 1395 راهی بازار نشر شد. همچنین یکی از نقاط ضعف کتاب طراحی جلد آن است که می‌توانست متناسب با متن کتاب کیفیت بسیار بالاتری داشته باشد. طراحی جلد شامل ماهواره‌برِ سفیر است که در نگاه اول دستاوردهای دفاع مقدس را برای مخاطب تداعی نمی‌کند. همچنین به نظر می رسد لازم بود بخش‌هایی از متن حاوی مثال‌های بیشتر و بهتری باشد. حتی صفحاتی از کتاب که مشتمل بر روایت امام خمینی از نگاه مقام معظم رهبری است ارتباطی به دفاع‌مقدس ندارد.

IMG_۲۰۲۴۰۲۱۹_۱۴۵۰۳۵

بخش هایی از متن کتاب:

بدون شک یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در عرصه سینما، سینمای دفاع‌مقدس است از فردای آغاز جنگ پرداختن به موضوعات جنگ در دستور کار فیلم‌سازان و برنامه‌سازان تلویزیون و سینما قرار گرفت و آثاری مهم در قالبهای مستند و داستانی ارائه شد که اکثریت آنها نیازمند ارتقاء کیفی زیادی هستند. البته در کنار آن، فیلم‌هایی هم در این قالب‌ها از سوی فیلم‌سازان متعهد و متفکر انقلاب ساخته شد که تأثیرات زیادی داشته است. آن تعداد از فیلم‌های دفاع مقدس که با این تعهد و تفکر ساخته شده را می‌توان آیینه‌ای دانست کـه اگـرنــه همه جنگ را، حداقل گوشه‌ای از عظمت آن را به تصویر کشیده است. لازم به ذکر است، از آنجایی که سینمای دفاع‌مقدس با داستان دفاع‌مقدس به لحاظ اهمیت و تفکر در یک رده‌اند، ضروری است که برای کسب بهتر و موفقیت بیشتر تعاملات خود را گسترش دهند. به طوری که ادبیات داستانی تأمین‌کننده فیلم نامه‌های سینما باشد چرا که یکی از بزرگترین ضعف‌ها در عرصه ی سینمای دفاع‌مقدس خلاً فیلم‌نامه‌هایی است که فضای جنگ را منعکس کند و در این راه داستانهای جنگ کمک شایانی می‌تواند بکند.