گروه موسیقی هنرآنلاین: برای بار سوم کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان لغو شد، حاشیه‌سازی‌ای که فضای موسیقی کشور را ملتهب ساخت، التهابی که تا تجمع‌های اعتراضی و شعارهای ساختارشکن ادامه یافت. لغو کنسرت ماجرای جدیدی نیست؛ اما لغو کنسرت علیرضا قربانی تکرار چالشی است که برای بار سوم انجام می‌گیرد و معلوم نیست که قرار است تا کجا ادامه پیدا کند ابهاماتی که بخشی از آن به صدور مجوز و کارایی نداشتن این مجوزها در شهر اصفهان ختم می‌شود.

اما سیدمهدی سیدین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگویی درباره حواشی ایجاد شده برای برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان اظهارداشت: جهت هماهنگی‌های داخل استان برای برگزاری این برنامه اختلاف سلیقه‌هایی بین دوستان وجود داشت که باعث شد اجرای روز نخست کنسل شود.

وی افزود: با ورود شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله بلافاصله مشکلات برطرف شد و از امشب 15 اسفند ماه کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد. در تلاش هستیم برای عزیزانی که بلیت‌های اجرای شب گذشته را تهیه کرده بودند، با هماهنگی گروه سانسی ویژه در نظر بگیریم.

مسئله لغو کنسرت‌ها و نگاه‌های سلیقه‌ای بارها و بارها در شهرهای مختلف ایران برای خواننده‌ها اتفاق افتاده است. اتفاقی که مجددا چند ساعت پیش از شروع کنسرت برای قربانی پیش آمد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در بیانیه‌‌ای از مخالفت با برگزاری کنسرت صحنه‌ای علیرضا قربانی خبر داد.

برخی این لغو کنسرت‌ها را به عدم هماهنگی‌ها مرتبط می‌کنند. عدم هماهنگی از آن جهت که کنسرتی در جایی غیر از اصفهان مجوز می‌گیرد ولی آن مجوز در اصفهان اعتبار ندارد. سوال اصلی این است که چقدر قوانین در حوزه فرهنگی مطابق سلیقه‌های فردی است و چقدر از یک چارچوب و اصول مشخص تبعیت می‌کند. ماجرای علیرضا قربانی نشان می دهد که قوانین در بخش مجوزهای حوزه موسیقی هم همانند مجوزها در سینما سلیقه‌ای است. اما مشکل از کجاست.

شواهد نشان می‌دهد، اولین لغو کنسرت علیرضا قربانی در مهر ماه به دلیل حضور نوازنده خانم در جمع نوازندگان او بوده است که به گفته محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، «موضوع حضور بانوان روی صحنه اجرای موسیقی، هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است که آیا زن می‌تواند تک‌نواز باشد؟»

موضوع کاملا واضح است، علیرضا قربانی اصرار به موضوعی دارد که شبهات زیادی در ارتباط با آن وجود دارد. اینکه بانوان تک نواز چرا در ارکسترها اجازه نوازندگی دارند اما در سایر اجراها این امکان وجود ندارد. ابهامی که سبب شده تا مسئولین استانی نیز با هنرمندان برخورد دوگانه‌ای داشته باشند دوگانگی که با وجود این ابهام مجوزی برای بار دوم و سوم صادر می‌شود و بار دیگر با اشکالات فقهی لغو می شود و بار دیگر با مدد مسئولین وزارت فرهنگ و با نگاه حمایتی برای بازگشت آن‌ها باب مذاکره داغ می‌شود.

اکنون سوال اصلی این است که چه باید کرد؟ با توجه به این خلا قانونی و نبود دستورالعمل واضح در هماهنگی و توافق میان نظر فقهی و قوانین و رسیدن به یک چارچوب مشخص، علیرضا قربانی از برگزاری کنسرت با حضور نوازندگان آن هم در اصفهان صرفه‌نظر کند. اصرارورزی که منطق ندارد جز احساس شاعرانه از یک خواننده که در صفحه اینستاگرامی اش می گوید: «روزگار غریبی است نازنین».

با توجه به حواشی اجرای این خواننده در مهر ماه و آبان ماه و تکرار این ماجرا در این روزها نشان می دهد  معضلات قبلی این مسئله همچنان لاینحل باقی مانده است، تجمع طرفداران قربانی قابل پیش‌بینی بود هرچند تلاش و رایزنی مسئولین وزارت فرهنگ برای برگزاری اجرای بدون مشکل علیرضا قربانی ستودنی است؛ اما برای حل همیشگی اینگونه مشکلات می‌بایست در سطوح بالاتر به فکر راه‌حل بود تا اینگونه مشکلات برای همیشه مرتفع شوند.