گروه سینما خبرگزاری هنر ایران: قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی گفت: تصور بر این بود که حوزه سینما همچون هر حوزه دیگری در نشر، با ورود فضای مجازی و غیر مکتوب تحت تاثیر قرار گیرد که قطعا این اتفاق افتاده است. فضای مجازی و اینترنت و ماهواره‌‌ای گرچه بعضا محتوای سطحی به جامعه تزریق می‌کنند اما از نظر وسعت همه‌گیری عمومی، گسترده هستند، در مقابل کتاب‌ها، از محتوای ارزشمندی برخوردارند اما همه مردم نسبت به مطالعه آن اقدام نمی‌کنند ولی در هر صورت جایگاه خود را برای حضور در میان نسل امروز و زیست بوم بشر ادامه داده است.

او ادامه داد: باتوجه به شکل‌گیری دهکده جهانی همواره سینما بهره بیشتر خود را از کتاب‌های مرجع، کتاب‌هایی که از عمق، پژوهش و غنای خاصی برخوردارند و امکان بیشتری دارند، می‌گیرد به طوری که فیلمنامه‌نویسان ترجیح می‌دهند، آثاری که خلق می‌کنند مبتنی بر یک یا چند اثر مکتوب یا حتی نقاشی، کتیبه‌ها، مفاخر، مشاهیر، آداب و سنن، سنگ‌نوشته‌ها و... باشد به همین دلیل در حال حاضر شرایط مکتوب در حوزه سینما، نه می‌توان گفت که مطلوب و نه غیر مطلوب است، باید گفت که اکنون در شرایط متوسط رو به بالا هستیم و باید تلاش کنیم که این وضعیت بهتر شود.

آشنا تاکید کرد: باید چند نکته را از یکدیگر تفکیک کرد؛ گاهی یک اثر درباره «سینما» نوشته می‌شود، کارکرد، نقش و تاثیرات سینما بر روح، روان و جان آدم را بررسی می‌کند یا می‌گوید سینما سرگرمی‌، رسانه گسترده، عمیق و فراگیری‌ست. از طرف دیگر ممکن است که یک اثر مکتوب درباره «تکنولوژی سینما» و فناوری‌های جدید آن صحبت کند. هر دوی این مفاهیم در کنار یکدیگر می‌خواهند اثری را خلق کنند که مبتنی بر تخیل، مستند، هویت، تاریخ، موضوعات اجتماعی، سیاسی، تاریخی و بشری باشند بنابراین در این حوزه آثار غنی بسیاری وجود دارد چراکه ایران زمین سرشار از بزرگان، فرهیختگان، مشاهیر، علما، قهرمانان، پهلوانان و... است.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی افزود: به عنوان کسی که سال‌های سال در حوزه نشر فعالیت داشته‌ام، انتشارات پس از انقلاب را بسیار غنی‌ می‌دانم و در این حوزه جزو کشورهای پیش‌قراول محسوب می‌شویم. وقتی در سال، 100 تا 150 هزار عنوان کتاب جدید به حوزه نشر کشور اضافه می‌شود یعنی خوراک فیلمنامه‌نویسان و سینماگران آماده است و می‌توانند درباره مباحث و موضوعات اجتماعی جدید مثل تبعیض، عدالت، پیشرفت و ترقی، توسعه، حقوق بشر و زن، ظلم و چپاولی که نظام سلطه بر جهان حکم‌فرما کرده است و... که به درد سینما می‌خورند استفاده کنند و در اختیار آن قرار دهند.

قادرآشنا

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور سازمان سینمایی کشور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی به‌عنوان متولی اصلی سینمای ایران، موسساتی دارد که ارتباط تنگاتنگی با جامعه سینمایی کشور دارند، بر اساس این ضرورت‌ها و ارتباط تنگاتنگ با جامعه مخاطب و ذی‌نفعان‌شان، آثاری را بر اساس نیازشان مکتوب یا ترجمه یا درباره جشنواره‌ها نقد و بررسی‌ای کرده‌اند. لازم است که هنرمندان عزیز کشور ما خصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان این آثار را ببینند، استفاده کنند و اگر موضوعی را در نظر دارند که فکر می‌کنند در آثار مکتوب وجود ندارد، به سازمان سینمایی بگویند تا چاره‌اندیشی شود.

آشنا تصریح کرد: حضور سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران به این معناست که ما به حوزه کتاب توجه داریم تا محل رجوعی برای هنرمندان سینما باشد. این نمایشگاه هم برای رونمایی از کتاب و دیدن آثار مکتوب و هم فعالیت‌های جنبی مثل پخش فیلم، نقد و بررسی و سرای اهل قلم است تا درباره موضوعاتی مثل چگونگی اقتباس و نقش آن در سینمای ایران و جهان گفت‌وگو شود.

این مدیر سینمایی درباره چرایی ادغام غرفه سازمان سینمایی با غرفه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: سازمان سینمایی، سازمانی است که موسساتی وابسته به خود دارد لذا آن‌ها ظرفیت‌های قابل قبولی دارند، عقل سلیم حکم می‌کند که این ظرفیت‌ها جایی در کنار یکدیگر جمع شوند، ظرفیت‌ها را تکمیل کنند تا علاقه‌مندان به سینمای مستند، هم آثار موجود در حوزه فیلم کوتاه و هم سینمای داستانی را ببینند، همچنین این غرفه بزرگ‌تر شده است و امکان پذیرایی از هنرمندان وجود دارد.

قادر آشنا

به طور کلی می‌خواهیم بگوییم سازمان سینمایی در کنار دیگر موسسات خود، یک سازمان واحد را تشکیل می‌دهد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در پایان درباره نقش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حوزه نشر بیان کرد: توجه به حوزه نشر جزو سیاست‌های جدی محمد حمیدی‌مقدم به‌عنوان مدیرعامل این مرکز است، البته این بدین معنا نیست که به این حوزه پیش از این توجه نشده بود اما در این دوره اتفاق خیلی جدی‌تر انجام می‌شود و امیدواریم ادامه‌دار باشد. خوشبختانه شاهد رونق و شکوفایی تالیف و ترجمه آثار در مرکز گسترش هستیم، ممکن است گاهی کمیت‌ها برابری نکند چراکه کرونا و آثار آن همچنان بر این حوزه تاثیرگذار‌ است اما غنا و عمق کاری که انجام می‌دهند قابل تجلیل است.