به گزارش هنرآنلاین، کارگاه «ابزارهای نوین تصویربرداری در سینمای مستند» روز دوشنبه ۱۹ آذرماه با حضور ارسطو مداحی گیوی، فیلمبردار، در سالن چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مداحی به بررسی تاریخ تولید دوربینهای مختلف از برندهای گوناگون پرداخت و گفت: با تغییر ساختار سنسور از CCD به CMOS، دوربینهای DSLR با سنسور بزرگتر از ۱ اینچ، انقلابی اساسی در فیلمسازی ایجاد کردند. پس از دوربینهای DSLR، سازندگان دوربینهای ویدیویی و سینمایی شروع به ساخت دوربینهای دیجیتال سینمایی کردند.
او در ادامه به معرفی شرکتهای پیشرو در این زمینه پرداخت و گفت: شرکت RED با ساخت دوربین RED ONE و سپس ARRI با دوربین ARRI D20 وارد بازار دوربینهای دیجیتال شدند.
دستهبندی دوربینها از دیدگاه اندازه سنسور
مداحی در بخش بعدی نشست، دوربینها را از دیدگاه اندازه سنسور به سه دسته تقسیم کرد:
• سنسور کوچک: دوربینهای موبایل، دوربینهای خانگی و نیمهحرفهای
• سنسور متوسط: دوربینهای حرفهای، برودکست تلویزیونی و گوشیهای مدرن
• سنسور بزرگ: دوربینهای سینمایی
او ادامه داد: در ساخت برخی از فیلمهای مستند، برای پرهیز از جلب توجه سوژه، دوربینهای بسیار کوچک در پوشش ابزارهای روزمره نیز عرضه میشوند. در فیلمسازی مستند، هرچه دوربینها سبکتر میشوند، کیفیت آنها به همان نسبت بهبود پیدا میکند؛ امروزه برای دوربینها ریگهای مخصوصی ساخته میشود که استفاده از آنها را راحتتر میکند. دوربینهای واقعیت مجازی نیز مفهوم تازهای از تصویر را ارائه میدهند.
این فیلمبردار آثار مستند تاکید کرد: همچنین تکنولوژی هلیکم با سوخت بنزین و دارای استابلایزر، این امکان را فراهم میآورد که دوربین و فیلمبردار به راحتی جابهجا شوند. علاوه بر این، امروزه دوربینهای کوچکتری به نام دوربینهای مینیاتوری در بازار موجود است که برای فیلمبرداری در فضاهای غیرقابل دسترس، مانند لانه خزندگان و دیگر مکانهای محدود، استفاده میشود.
مداحی گفت: تولید دوربینهای اکشن گوپرو در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. پس از آن، سازندگان دیگر تجهیزات مشابهی را برای تولید مستندهایی مانند فیلمهای ورزشی یا پروژههایی که تحرک زیادی دارند، به سرعت گسترش دادند. از ویژگیهای این دوربینها میتوان به امکان استفاده از آنها در زیر آب یا هر نقطه دیگری اشاره کرد. برای فیلمبرداری زیرآب، میتوان از مجموعه فیلترهایی استفاده کرد که هنگام غواصی در آبهای آبی، سبز یا کمعمق، برای اصلاح دنسیتی رنگ آبها کاربرد دارد.
مداحی تأکید کرد: نکته مهم این است که اندازه فاصله کانونی در زیرآب تغییر میکند و این موضوع باید در تنظیمات دوربین لحاظ شود.
او گفت: دوربینهای Osmo با مصرف انرژی کم، از جمله دوربینهای خوب برای کار مستند است. یاد کردن از دوربینهای 360(VR) نیز خالی از لطف نیست. این دوربینها با ارائه وضوح تصویر فوقالعاده در زوایای مختلف، به کمک مستندسازان میآید.
ویژگی دوربینهای مادون قرمز
این فیلمبردار در بخش دیگری از سخنان خود به دوربینهای مادون قرمز اشاره کرد و گفت: دوربینهای مادون قرمز (IR) و ماورای بنفش (UV) در زمینههای فنی، جنایی، پژوهشهای پزشکی و علمی به کار گرفته میشوند. این دوربینها بین ۳۸۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر از گستره امواج الکترومغناطیسی را پوشش داده و برای فیلمسازی در حوزههای پزشکی قانونی، پژوهشهای علمی، صنعتی و نظامی استفاده میشوند.
او ادامه داد: دوربینهای حرارتی از تابش موجود در ناحیه مادون قرمز طیف استفاده میکنند. در دوربینهای توموگرافی، یک لنز خاص نور مادون قرمز بازتابیده از اجسام را به سطح کانونی تابانده و یک آرایه آشکارساز مادون قرمز آن را اسکن میکند. این فرآیند موجب ایجاد یک الگوی دمایی دقیق به نام «ترموگرام» میشود که در فیلمسازی مستندهای علمی و پزشکی کاربرد فراوانی دارد.
مداحی درباره دوربینهای تلهای (Camera Trap) گفت: دوربینهای حیاتوحش که بهعنوان دوربینهای ردیاب حرکت، دوربینهای دیدبانی دیجیتال و دوربینهای تلهای شناخته میشوند، حساسیت بالایی به صدا و تصویر دارند. این دوربینها بهویژه در فیلمسازی مستندهای حیاتوحش کاربرد دارند و به محض شناسایی حرکت یا صدا، فعال میشوند. این ویژگی، استفاده از آنها در شرایط دشوار و برای ضبط رفتارهای طبیعی حیوانات بدون جلب توجه آنها را ممکن میکند.
امکان فیلمبرداری با گوشیهای هوشمند
این فیلمبردار درباره امکان فیلمبرداری با گوشیهای هوشمند گفت: Unsane فیلمی روانشناختی در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی استیون سودربرگ بود که به طور کامل با iphone 7+ فیلمبرداری شد.
او گفت: غیر از فاصله کانونی، عنصر دیگری که زاویه دید را تعیین میکند، اندازه سنسور است. با کاهش اندازه سنسور، مساحت تصویر گرفتهشده هم کاهش پیدا میکند. اما برای رسیدن به این هدف، یک گوشی هوشمند باید از سنسوری بسیار کوچک استفاده کند. در واقع، سنسور پشت لنز تلهفوتوی آیفون، تنها ۱۲ میلیمتر مربع مساحت دارد که ۳۰ برابر کوچکتر از سنسورهای موجود در ارزانترین دوربینهای DSLR است.
دوربین بهعنوان شریک تولید در خلق تصاویر استثنایی
این فیلمبردار ادامه داد: با تعبیه فناوری ماشین لرنینگ در گوشیهای هوشمند، دوربین بهعنوان شریک تولید در خلق تصاویر استثنایی و ویدیوی باکیفیت تبدیل میشود. این فناوری ابتدا پردازش کلی عکس را بهبود بخشیده و جنبههایی مانند فوکوس خودکار، نوردهی، وایتبالانس و کاهش نویز را بهینهسازی میکند. این فناوری در انواع دوربینها و گوشیهای پرچمدار سالهای اخیر گنجانده شده است.
این فیلمبردار در پایان درباره نقش هوش مصنوعی در بهبود کیفیت تصاویر دوربینها و گوشیها توضیحاتی را ارائه داد و از برخی قابلیتهای گوشیهای هوشمند مثل تشخیص صحنه و اشیا، حالت پرتره و تشخیص چهره و زیباسازی سخن گفت.
هجدهمین جشنواره بینالملی سینماحقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است.
انتهای پیام