به گزارش هنرآنلاین، شهرام مسلخی، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با فیلم مستند «پنج دقیقه آخر» در این رویداد حضور دارد.

طاها در یک روستای مرزی در خانواده فقیری زندگی می‌کند. او که پیش‌ازاین در مسابقات جهانی دومیدانی مدال آورده است، برای اعزام به مسابقات و تأمین هزینه‌های ورزشی خود تصمیم می‌گیرد کولبری کند و تصاویر خود را رسانه‌ای کند.

مسلخی درباره چرایی پرداختن به این داستان و چگونگی شکل‌گیری داستان توضیح داد: «ساخت مستند «پنج دقیقه آخر» را حدود پنج سال پیش شروع کردم. من در کنار فیلم‌های سینمایی بلندی که کار می‌کنم از سینمای داستانی و مستند نیز دور نمی‌شوم، چون حس خلاقیت را در درون من زنده می‌کند. سینمای بلند به‌نوعی خسته‌کننده و تحت کنترل است و در چارچوب مجوزها پیش می‌رود و همین به‌نوعی خلاقیت را می‌گیرد. ازآنجایی‌که علاقه‌مندی من به فضای مستند بسیار است گاهی اوقات برای خودم یک فیلم کوتاه یا مستند کار می‌کنم تا از حال و هوای سینمای بلند دور شوم.»

او گفت: «فیلمسازان بسیاری ازجمله فیلمسازان کرد به‌نوعی به موضوع کولبری پرداخته‌اند، چرا که پرداختن به این موضوع برایشان مهم است. من هم دوست داشتم به این موضوع بپردازم، اما حس کردم به‌نوعی کلیشه شده است. ازاین‌رو به جنبه دیگری پرداختم و خط قصه من متفاوت شد. قصه من درباره یک قهرمان است که در شهری مرزی و زیر خط فقر زندگی می‌کند و حالا مجبور است برای تأمین هزینه‌ مسابقات دست به کولبری بزند، با این نگاه هم به کولبرها پرداختم و همین که قصه اصلی درباره آن‌ها نیست که کلیشه شود.»

کارگردان «یقه‌سفیدها» همچنین افزود: «ساخت این فیلم از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، اما به دلیل مسابقات و همچنین کولبری‌های قهرمان قصه با او هم‌سفر شدیم و تا یک سال و نیم پیش فیلمبرداری ادامه یافت. پروسه تولید این فیلم بسیار طولانی شد؛ من فیلم را دوست دارم و احساس می‌کنم در فضای مستند و فیلم کوتاه دست فیلمساز باز است و به خاطر این که به بازگشت سرمایه فکر نمی‌کند، مدیوم‌ها فراتر از سینمای داستانی است، در این نوع سینما سختگیری‌ها کمتر است ازاین‌رو خلاقیت بیشتر می‌شود.»

مسلخی1

او درباره چرایی عنوان این فیلم گفت: «قرار بود از ابتدا «لاک‌پشت» بگذاریم، اما در دیالوگ‌ها و اتفاقاتی که در پنج دقیقه آخر می‌افتد و اشاره به این که در پنج دقیقه آخر در دو ماراتن همه چیز مشخص می‌شود به نتیجه رسیدیم بهتر است عنوان را پنج دقیقه آخر بگذاریم.»

مسلخی همچنین به تأثیر برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: «جالب است ما هر جای دنیا که می‌رویم معرفی قومیت‌ها و اقوامشان برایشان مهم است و موضوع اصلی جشنواره نیز همین است. ما در ایران جشنواره‌های زیادی داریم، اما مهم‌ترین عنصر این جشنواره پرداختن به اقوام است. از این طریق می‌توانیم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و بگوییم کجای ایران مردم با چه فرهنگ، آداب و رسومی زندگی می‌کنند. فکر می‌کنم جای خالی این جشنواره به‌شدت در سینمای ایران احساس می‌شد.»

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط بنیاد ایران‌شناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر‌ با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۳۰ اردیبهشت با معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد‌.

این رویداد سینمایی در بخش‌های رقابتی شامل فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم‌های کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند، نماهنگ و فیلمنامه منطبق با موضوع جشنواره برگزار می‌شود که گستره‌ زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.