به گزارش هنرآنلاین، محمد عبدی زاده کارگردان مستند «غبار جنگ» درباره تازه‌ترین اثر خود گفت: «غبار جنگ» درباره مقاومت 34 روزه و سقوط خرمشهر است و تلاش کرده‌ایم تا از زاویه نادیده‌ای به این موضوع بپردازیم.

او ادامه داد: در این مستند از نگاه ناخدا صمدی، سرهنگ علی قمری و تیمسار امیر آرام که حضور مستمری از ابتدا تا سقوط داشتند، بهره برده‌ و تلاش کرده‌ایم تا به این مساله بپردازیم که چطور مشکلات سیاسی که در آن زمان حاکم بوده باعث می‌شود تا ارتش ما که نیروی قدرتمند خاورمیانه بوده است، مغلوب صدام و عراق شود. چیزی که نشان دهنده عدم آگاهی سیاستمداران و نداشتن مدیریت درست است به نحوی که ما را نه اینکه غافلگیر بلکه زمین گیر می‌کند ولی در فیلم‌های سینمایی و دیگر آثار تولید شده به خاطر محرمانه بودن بیان و به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. 

عبدی زاده در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن بیان پروسه سخت پژوهش این مستند توضیح داد: «غبار جنگ» که نسخه نهایی آن 75 دقیقه است، پروسه پژوهش طولانی داشت و کار من بسیار سخت بود. با همه این اوصاف و باتوجه به اینکه کلا آدم نترسی هستم، سعی کردم غبارها را کنار بزنم ولی این نکته هم حائز اهمیت است که متاسفانه برخی از آدم‌ها جسارت گفتن حقایق را ندارند.

این مستندساز افزود: سرهنگ قمری چند بار جلوی دوربین ما رفتند و قرار بود جلسات دیگری نیز با هم داشته باشیم که متاسفانه در زمان کرونا فوت کردند و این فرصت از دست رفت.

غبار1

کارگردان مستند «غبار جنگ» درباره برنامه خود برای پخش و نمایش این مستند بیان کرد: از طریق ارتش و چند جای دیگر دعوت‌هایی برای برگزاری جلسه نمایش و نقد و بررسی مستند مطرح شده است. تلاش می‌کنیم که به شرط حیات در جشنواره «سینماحقیقت» حضور پیدا کنیم و همچنین بتوانیم در گروه سینمایی هنروتجربه فیلم را به مخاطبان عرضه کنیم. 

عبدی زاده درباره همکاری خود با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: مستند «غبار جنگ» چهارمین همکاری من با مرکز به عنوان کارگردان است و چون در جایگاه مدیر تولید با مرکز گسترش همکاری کرده‌ام، شاید تعداد این همکاری به 15 تا 20 اثر برسد.

محمد عبدی زاده در پایان بیان کرد: متاسفانه همچنان وقتی با برخی از نهادها و مسئولان مذاکره می‌کنیم، تصورشان از مستند صرفا حیات وحش است و این نشان دهنده نداشتن شناخت درست برخی از مدیران فرهنگی ما است. خداراشکر شانس این را داشته‌ام که با بسیاری از مراکزی که در حوزه مستند فعال هستند، همکاری داشته باشم و این را می‌توانم با صراحت بیان کنم؛ جایی که تعریف و نگاه درستی از مستند دارد؛ مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است. مرکز گسترش و بعد از آن شبکه مستند تنها مراکز حرفه‌ای مستند هستند.

«به رنگ خون»، «افسانه آسبادادان» و «طاعون قرن» دیگر تولیدات محمد عبدی زاده با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.