گروه سینمای هنرآنلاین: فیلم دروغ های زیبا، پرچم دار اولین های جشنواره فجر چهل و دوم در اولین روز جشنواره در سانس اول در خانه جشنواره به نمایش درآمد و زنگ آغاز جشنواره را به صدا درآورد. فیلم دروغ های زیبا پارادکسی است که توانست ریال را به ارز خارجی پیوند بزند. فیلمی که هنرمندان ایرانی و بنگلادشی درکنار هم قرار گرفتند تا سینمای ایران را به سینمای بنگلادش پیوند دهند.
بازیگران این فیلم جاوا احسن ، سومان ریکیتا، سالم ساهد، ریکیتا نادینی ، شهید الزمان سلیم، شاهد علی ، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس هستند.
مرتضی آتش زمزم درباره اهمیت این فیلم در دیپلماسی فرهنگی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این فیلم تمام قد در خدمت دیپلماسی فرهنگی است. سفیر فرهنگی بنگلادش به همراه خانواده امروز در جشنواره حضور داشتند و از دیدن فیلم بسیار لذت بردند. برای من بسیار مهم بود که دوستان بنگلادشی را به جشنواره فجر بیاورم و بسیار راغب بودند که جشنواره فجر را از نزدیک ببینند و همیشه از ایران و جشنواره تعریف کرده ام و دوست داشتند تا با سینمای ایران از نزدیک آشنا شوند و امروز در اینجا در خانه جشنواره حضور دارند. مردم بنگلادش سینمای ایران را دوست دارند به آن احترام می گذارند و برایشان جذاب است.
این کارگردان در نحوه پرداخت داستان و اینکه چرا ماجرای تعدی که تا اواسط فیلم گره اصلی قصه بود به یکباره تمام شد، توضیح داد: مسئله تعرض رها نشد چرا که بحث اصلی من در فیلم کودک قصه و بحث انسانی ماجرا بود. من در این فیلم قصد داشتم سه ماجرا را دنبال کنم یکی بحث حقوق کارگران بنگلادشی و سوء استفاده های مالی که طبقه پایین جامعه با آن رو به رو هستند و در این ارتباط با دوستان و نویسندگان بنگلادشی صحبت کردیم و موضوع و دغدغه بعدی ما نمایش تلاش خانواده ها برای رسیدن به زندگی بهتر بود و تلاش کردیم که در داستان خود این مضمون ها را با هم پیوند دهیم.
با توجه به اشاره کارگردان در نمایش زیبایی های کشور بنگلادش درباره اینکه چرا ما در فیلم زیبایی نمیبینیم و مخاطب بعد از دیدن این فیلم چقدر ترغیب میشود تا به این کشور سفر کند،گفت: زیباییهای کشور بنگلادش تنها ظواهری مانند لباس، طبیعت و ساختمان های زیبا نیست، تعریف ما از زیبایی در این فیلم ابعاد معنوی و انسانی است هر چند که ما در فیلم هم زیبایی های معنوی و درعین حال مادی آن را نمایش دادیم. باید بروید و بنگلادش را از نزدیک ببینید خود بنگلادشی ها کار را دوست داشتند و معتقدند ما یک کار ارزشمند برایشان ساختیم و خودشون این فیلم را دوست دارند.
وی با تایید این موضوع که در نمایش فداکاری های یک زن برای همسرش از سینمای مهرجویی بهره گرفته است، تصریح کرد: بله من به شدت سینمای مهرجویی و کیارستمی علاقه مندام و از کودکی کارهای اساتید را دیدهام و در پس زمینه فکر من حتما جا گرفته است. سینمای ایران اساتید بزرگی همچون مجید مجیدی ، فرهادی ..... را دارد که سینماگران بعدی برای ساخت فیلم از اساتید خود الهام میگیرند و اگر هر کس بگوید من سینمای خودم را اختراع کردم انسان متوهمی است. الگوی کار ما اساتید فیلم ساز هستند و با دیدن آنها ما فیلم ساز شدیم.
آتش زمزم درباره اینکه چه گونه این فیلم به یک محصول مشترک تبدیل شد، توضیح داد: تعریف درست محصول مشترک به این معناست که هنرمندان و سرمایه دو کشور در یک فیلم دخیل باشد و کشور طرف مقابل هم روی کار سرمایه گذاری کند و منظور از یک کار هنری مشترک تنها به بازیگر مقابل دوربین اطلاق نمی شود بلکه هنرمند می تواند پشت دوربین باشد. ما این کار را با سرمایه دو کشور و از همکاری هنرمندان ایران و بنگلادش به نتیجه رساندیم.