گروه سینمای هنرآنلاین: فیلم دروغ های زیبا، پرچم دار اولین های جشنواره فجر چهل و دوم در اولین روز جشنواره در سانس اول در خانه جشنواره به نمایش درآمد و زنگ آغاز جشنواره را به صدا درآورد. فیلم دروغ های زیبا پارادکسی  است که توانست ریال را به ارز خارجی پیوند بزند. فیلمی که هنرمندان ایرانی و بنگلادشی درکنار هم قرار گرفتند تا سینمای ایران را به سینمای بنگلادش پیوند دهند.

بازیگران این فیلم جاوا احسن ، سومان ریکیتا، سالم ساهد، ریکیتا نادینی ، شهید الزمان سلیم، شاهد علی ، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس هستند.

مرتضی آتش زمزم درباره اهمیت این فیلم در دیپلماسی فرهنگی به خبرنگار هنر­آنلاین گفت: این فیلم تمام قد در خدمت دیپلماسی فرهنگی است. سفیر فرهنگی بنگلادش به همراه خانواده امروز در جشنواره حضور داشتند و از دیدن فیلم بسیار لذت بردند. برای من بسیار مهم بود که دوستان بنگلادشی را به جشنواره فجر بیاورم و بسیار راغب بودند که جشنواره فجر را از نزدیک ببینند و همیشه از ایران و جشنواره تعریف کرده ام و دوست داشتند تا با سینمای ایران از نزدیک آشنا شوند و امروز در اینجا در خانه جشنواره حضور دارند. مردم بنگلادش سینمای ایران را دوست دارند به آن احترام می گذارند و برایشان جذاب است.

این کارگردان در نحوه پرداخت داستان و اینکه چرا ماجرای تعدی که تا اواسط فیلم گره اصلی قصه بود به یکباره تمام شد، توضیح داد: مسئله تعرض رها نشد چرا که بحث اصلی من در فیلم کودک قصه و بحث انسانی ماجرا بود. من در این فیلم قصد داشتم سه ماجرا را دنبال کنم یکی بحث حقوق کارگران بنگلادشی و سوء استفاده های مالی که طبقه پایین جامعه با آن رو به رو هستند و در این ارتباط با دوستان و نویسندگان بنگلادشی صحبت کردیم و موضوع و دغدغه بعدی ما نمایش تلاش خانواده ها برای رسیدن به زندگی بهتر بود و تلاش کردیم که در داستان خود این مضمون ها را با هم پیوند دهیم.

18898699_976

با توجه به اشاره کارگردان در نمایش زیبایی های کشور بنگلادش درباره اینکه  چرا ما در فیلم زیبایی نمی­بینیم و مخاطب بعد از دیدن این فیلم چقدر ترغیب می­شود تا به این کشور سفر کند،گفت: زیبایی­های کشور بنگلادش تنها ظواهری  مانند لباس، طبیعت و ساختمان های زیبا نیست، تعریف ما از زیبایی در این فیلم ابعاد معنوی و انسانی است هر چند که ما در فیلم هم زیبایی های معنوی و درعین حال مادی آن را نمایش دادیم. باید بروید و بنگلادش را از نزدیک ببینید خود بنگلادشی ها کار را دوست داشتند و معتقدند ما یک کار ارزشمند برایشان ساختیم و خودشون این فیلم را دوست دارند.

وی با تایید این موضوع که در نمایش فداکاری های یک زن برای همسرش از سینمای مهرجویی بهره گرفته است، تصریح کرد: بله من به شدت سینمای مهرجویی و کیارستمی علاقه مندام و از کودکی کارهای اساتید را دیده­ام و در پس زمینه فکر من حتما جا گرفته است. سینمای ایران اساتید بزرگی همچون مجید مجیدی ، فرهادی ..... را دارد که سینماگران بعدی برای ساخت فیلم از اساتید خود الهام می­گیرند  و اگر هر کس بگوید من سینمای خودم را اختراع کردم انسان متوهمی است. الگوی کار ما اساتید فیلم ساز هستند و با دیدن آنها ما فیلم ساز شدیم.

DoroughHaye-Ziba-07

آتش زمزم درباره اینکه چه گونه این فیلم به یک محصول مشترک تبدیل شد،  توضیح داد: تعریف درست محصول مشترک به این معناست که هنرمندان و سرمایه دو کشور در یک فیلم دخیل باشد و کشور طرف مقابل هم روی کار سرمایه گذاری کند و منظور از یک کار هنری مشترک تنها به بازیگر مقابل دوربین اطلاق نمی شود بلکه هنرمند می تواند پشت دوربین باشد. ما این کار را با سرمایه دو کشور و از همکاری هنرمندان ایران و بنگلادش به نتیجه رساندیم.