به گزارش هنرآنلاین، دکتر جلال غفاری، مدیر سابق شبکه افق؛ دکتر محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و دکتر عاطفه صادقی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و مدرس دانشگاه در این نشست درباره تغیرات اخیر برنامه به افق فلسطین به گفت‌و‌گو پرداختند.

نشست بررسی عملکرد رسانه ملی در پرداختن به عملیات طوفان الاقصی

تغییر حاشیه ساز

غفاری با بیان اینکه "افق باید برای فلسطین بتپد" از ضرورت پرداختن به مسئله فلسطین در رسانه ملی سخن گفت: «باید از 5 سال پیش ، شبکه افق همچنین برنامه‌ای برای فلسطین می‌گذاشت.» او تغیر گروه برنامه ساز را امری عادی در برنامه‌سازی عنوان کرد و آن را حق مدیر شبکه دانست اما به شرط آن که معنای سیاسی در ذهن مخاطب مخابره نکند.آقاسی نیز با اشاره به اثر سوء این تغییر گفت: «بعد از رفتن تیم برنامه ساز قبلی، یک مقاومت ذهنی در مخاطب شکل گرفت و پنداشت که گویی یک اتفاقی افتاده، و الان پس از تغییر تیم برنامه، یک عده وقتی برنامه را می‌بینند، دیگر بعضی از پیام‌های برنامه را نادیده می‌گیرند.»صادقی نیز به این تغیر اعتراض داشت و معتقد بود این اتفاقات نشان میدهد برنامه در نسبت دیالکتیک با مخاطب دیده نمیشود و مدیران برنامه را در مالکیت خود میدانند. دکتر عاطفه صادقی افزود: «من به عنوان مخاطب با یک موضوعی مواجهم به نام جا به جایی؛ اصولا جا‌به‌جایی یک گروه رسانه‌ای که توانسته یک خاطره و یک حافظه جمعی را شکل دهد، آیا مجاز است که صرفا توسط مدیران صداوسیما صورت پذیرد؟»

نشست بررسی عملکرد رسانه ملی در پرداختن به عملیات طوفان الاقصی

توفیق "به افق فلسطین" در جلب مخاطب

آقاسی مردم و ذائقه مردم را اولویت رسانه ملی بیان کرد و افزود: «رسانه بدون مخاطب، حتی اگر حامل عالی‌ترین پیام ها باشد، فایده‌ای نخواهد داشت. باید رسانه‌ی منهای مردم را کنار بگذاریم.» ایشان همچنین از رشد رسانه‌های ذره‌ای در سال های اخیر گفت و با اشاره به تغییرات وسیع در سازوکار شکل گیری و تغییر افکار عمومی افزود به تبع این تغییرات گسترده در حوزه افکار عمومی، مختصات جدیدی برای برنامه‌سازی نیز به وجود می‌آید. مدیر سابق مرکز افکارسنجی ایسپا، که به عنوان مهمان نیز در برنامه به افق فلسطین حضور یافته است، برنامه به افق فلسطین را منطبق با این مختصات جدید در مقایسه با سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور دانست و عملکرد این برنامه را در این زمینه مناسب ارزیابی کرده و از افزایش قابل توجه نگاه مثبت مردم ایران نسبت به مسئله‌ی مقاومت و فلسطین در مدت یک ماهه‌ی اخیر خبر داد.

نشست بررسی عملکرد رسانه ملی در پرداختن به عملیات طوفان الاقصی

جای یک کلان روایت خالی است

دکتر جلال غفاری ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری روایت و یک رویکرد کلان در قضیه فلسطین در صداوسیما گفت: «در روایت های رسانه ای ما از فلسطین و غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد و همواره المان های احساسی این اتفاقات بازنمایی میشود. تنفر از اسرائیل دروجود تک‌تک ایرانیان هست ولی این به یک روایت کلان توامان با حماسه تبدیل نشده است، این روایت کلان را باید شکل داد، نوشت و تلاش کرد این امر را از طریق تولید محتوا و اغنا جلو برد.»دکتر عاطفه صادقی نیز با اشاره به شکست برنامه به افق فلسطین در خلق یک کلان روایت از جمهوری اسلامی ایران در خصوص آرمان فلسطین، با تاکید بر اهمیت شکل گیری یک کلان روایت جهانی گفت: «شما اگر نتوانید برای این پیروزی های میدانی در ساحت عینی خودش تمهیدات نظری جدی داشته باشید، رسانه‌های رقیب، آن واقعیت و پیروزی مفهومی را از شما می‌گیرند.»

نشست بررسی عملکرد رسانه ملی در پرداختن به عملیات طوفان الاقصی

در نشست «به افق فلسطین؛ رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه؟» که توسط مرکز پژوهشی پارسا در محل خانه اندیشه ورزان ایران در 28 آبان ماه برگزار شد، با پرسش این سوال که آیا این برنامه میتواند نمونه‌ای موفق از عملکرد رسانه ملی در موضوع مقاومت فلسطین قلمداد شده و الگویی مناسب برای برنامه‌سازی در دوران تحولی رسانه ملی قرار گیرد، به تشریح و بررسی این مسئله پرداخت.