گروه سینما هنرآنلاین، امیرحسین اوسیوند، کارگردان و مجری طرح مستند تلویزیونی «پا به ماه» در گفت‌وگو با هنر آنلاین، با بیان اینکه در این مستند با حضور در شهرها و روستاهای مختلف لحظات خاص و به یادماندنی روزهای آخر بارداری و روز تولد را به تصویر کشیده‌ایم، گفت: سوژه‌ها را به واسطه افراد محلی، تحقیق و پژوهش تیم خودمان، سوژه‌های معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خانه‌های بهداشت روستاها و مراکز بهداشت شهرها و درمانگاه‌ها پیدا می‌کردیم.

وی هدف از ساخت این مجموعه را پرداختن به قصه زندگی انسان‌ها در دوران بارداری زن خانواده خواند و عنوان کرد: در این مجموعه تکاپوی خانواده برای ماه‌ها و روزهای پایانی بارداری و انتظاری که می‌کشیدند را در قالب قصه‌ها و سوژه‌های مختلف روایت کردیم.

کارگردان مستند «پا به ماه» در ادامه افزود: گاهی در سوژه‌ای شغل مادر به ما فرصت روایت می‌داد، گاه منطقه محل زندگی افراد این سوژه را فراهم می‌کرد و بعضا سختی راه و حتی نوع بارداری نیز فضای قصه را برای ما ایجاد می‌کرد.

اوسیوند

اوسیوند در پاسخ به این سوال که نگارش سریال «پا به ماه» در چه مرحله‌ای قرار گرفته است، گفت: به عنوان کارگردان مجموعه مستند با این تیم همکاری کردم اما می‌دانم نگارش سریال «پا به ماه» را در دست اقدام قرار داده‌اند و تا حدی نیز پیش رفته است.

وی با تاکید بر اجتماعی و هنری بودن این مجموعه تلویزیونی اظهار کرد: در این مستند و حتی در فصل دوم نیز تاکیدمان بر این بود فعالیت ما تبلیغی برای فرزندآوری نشود و نگاهی سیاسی و جمعیتی نداشته باشد. نگاه ما انسانی بود و برآن بودیم لحظات شیرین اضافه شدن فرزند به خانواده‌ها را به تصویر بکشیم. ماهیت هنر و مستند کردن این قصه‌ها نیز در همین امر است.

این کارگردان افزود: پرداختن به موضوعات سیاسی و سفارش کردن به افراد برای فرزندآوری بر عهده مسئولان است و وظیفه ما این است آن قصه‌ها و شیرین‌ترین لحظه زندگی انسان‌ها که پدر یا مادر شدن است را به تصویر بکشیم؛ چراکه حضور فرزندان سبب می‌شد امید در دل خانواده زنده شود و فرزندآوری و جوانی جمعیت در زیرلایه‌ها جاری است و ما سعی کردیم تاکید ویژه‌ای بر این موضوع نداشته باشیم.

وی به سختی کار و یکی از خاطرات این مستند اشاره کرد و گفت: در قسمت اول مجموعه مستند «پا به ماه» در اپیزود «کُر کوهستان»  که کارگردانی آن را نیز بر عهده داشتم، به سراغ یک خانواده عشایر در استان چهارمحال و بختیاری رفتیم و منطقه صعب العبور و دور از دسترس بود. در یک مسیری باید از رودخانه عبور می‌کردیم و از کوهستان می‌گذشتیم. هنگامی که به این خانواده رسیدیم، درد زایمان به سراغ مادر خانواده آمد و در نیمه شب از کوهستان خارج شدیم و دغدغه عبور این مادر از کوهستان را داشتیم و نگرانی که ما تجربه کردیم را خود خانواده نداشتند.

اوسیوند ادامه داد: طی این مسیر نیز با مشکلاتی مواجه شدیم و شخصی مانع فیلمبرداری شد و ساعت دو بامداد در میانه کوه حتی تا مرحله درگیری با فرد نیز پیش رفتیم و این امر فقط یکی از سختی‌های مسیری است که طی کردیم؛ با این حال اما خوشبختانه هم کودک سالم پا به دنیا گذاشت و هم ما توانستیم مساله را حل کنیم.

کارگردان مستند «پا به ماه» از تداوم این برنامه خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از پایان تولید فصل دوم در این باره با تهیه کننده مجموعه صحبت جدی نکرده‌ایم اما فکر می‌کنم قصد بر ادامه‌دار بودن این مجموعه باشد.