سرویس مد و لباس هنرآنلاین : قوم ترکمن یکی از اقوام ایرانی است که پوشش خاص آن کاملا بین مردم شناخته شده است. یکی از مشهورترین بخش‌های پوشش مردان ترکمن کلاه پشمی آنها است که جلوه خاصی به پوشش این مردم می‌دهد.

تلپک telpek کلاه مخصوص ترکمن‌ها است که انواع مختلفی دارد. یک شکل از کلاه پوستی از پوست بره سیاه به نام قره‌قل تهیه می‌شود که مجعد و کم پشم است. قره‌قل نام نسل گوسفندی است که پوست مرغوبی داشته و موهای پوست این گوسفند به‌شکل حلقه حلقه است. گوسفند قره قل در هوای خشک و دشت‌های کم آب زندگی می‌کند و از قرن‌ها پیش در کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و ایران زندگی کرده است.

از پوست این حیوان ۶ شکل کلاه ساخته می‌شود که هرکدام آن معرف فرهنگ یک ملت است. کلاه آستراخانی در روسیه، آذربایجان، ایران و ترکیه به شکل مدور و بلند ساخته می‌شود. کلاه تقری در شمال افغانستان و تمام کشورهای آسیای میانه در بین مردم ترکمن، ازبک و تاجیک معمول است. این کلاه به شکل گرد قدکوتاه ساخته می‌شود. کلاه قره قلی در افغانستان رواج دارد. کلاه قرغزی هم به شکل مخروطی ساخته می‌شود. کلاه نیم دایره در میان مردم روس رواج دارد و کلاه شپو قرقل در اروپا استفاده می‌شود.

نوعی از این کلاه که بیشتر در افغانستان تولید می‌شود دارای پشم حلقه‌‌ای و چسبیده به پوست است و رنگ سیاه آن ارزش بیشتری دارد. اما ترکمن‌ها در ایران معمولا کلاهی سفید استفاده می‌کنند که پشم بلندی دارد. این کلاه‌ که از پوست گوسفند ساخته می‌شود پشم‌هایی مجعد یا صاف و بلند دارد و با توجه به شکل ساخت، رنگ و اندازه پشم انواع‌ گوناگون‌ داشته و با نام‌هایی مانند دوومه‌ تلپک، بوخار تلپک، شیپیرما تلپک‌ و... شناخته می‌شود.

نوع دیگری از این کلاه از پوست بره سیاه اما پر پشم دوخته می‌شود و به شکل نیم دایره است. این نوع کلاه را معمولا مردان مسن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/