سرویس تجسمی هنرآنلاین : آیین رونمایی از کتاب مجموعه عکس نصرالله کسراییان با عنوان "گزارش یک زندگی" عصر چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور نصرالله کسراییان، ابراهیم حقیقی، حمید پازوکی و محمودرضا بهمنپور مدیر نشر نظر، در گالری اُ و در میان علاقهمندان پرشمار این پیشکسوت هنر عکاسی برگزار شد.
در این مراسم ابتدا محمود بهمنپور، مدیر نشر نظر درباره این کتاب نفیس و همکاری با کسراییان گفت: زمانی که در اسفندماه سال ۹۲ قرار شد انتشار این کتاب را آغاز کنیم بسیاری از دوستان معتقد بودند که امکان ندارد کاری را با نصرالله کسراییان شروع کنی و بتوانی آن را به پایان برسانی و امروز میبینیم که این همکاری به نتیجه رسیده است. من تا به امروز کسی را به لحاظ جدیت در کار نظیر کسراییان ندیدهام هرچند دوست ندارد کسی دربارهاش صحبت کند و ما بارها در مورد داشتن گفتوگو یا نوشتن شناختنامه درباره زندگی او دچار چالش شدهایم.
وی ادامه داد: کسراییان از ۵۰ سال قبل تاکنون کار کرده است و از شریفترین انسانهایی است که من در طول زندگیام دیدهام. شرافت او در کتابهایی که در همه این سالها از او منتشر شده است پیداست و میتوان گفت او به عنوان یک روشنفکر ایرانی در برج عاج ننشسته و با توده مردم ارتباط برقرار کرده است. در حقیقت او یک وظیفه تاریخی را که از چهل سال قبل بر زمین مانده است برعهده گرفته است و به همین دلیل میتوان تاریخ عکاسی از ایران را به پیش و پس از کسراییان تقسیم کرد. به علاوه او تنها کسی است که آثار خود را با صنعت نشر به اثبات رسانده و به نمایش عمومی گذاشت.
مدیر نشر نظر درباره کتابهای کسراییان همچنین اظهار کرد: یکی از ویژگیهای کارهای کسراییان این است که در کتابهایش مقدمه و عکسهای کتاب همسنگ هستند و نمیتوان این دو را جدا از هم تصور کرد و حتی کتابها بدون این مقدمهها ناقص به نظر میرسد. با کارهای او نقطه آغاز صنعت چاپ کتاب عکاسی در ایران بنا نهاده شد و به علاوه این کتابها اگر در ترازو قرار گیرند آن قدر سنگین هستند که اگر همه تلاشهای مشابه در این زمینه را در کفه مقابل آن ترازو بگذاریم کفه کسراییان سنگینتر است. به همین دلیل همه ما به عنوان ایرانی مدیون او هستیم.
بهمنپور با بیان اینکه کسراییان بدون یک ریال کمک دولتی در همه این سالها کتابهایش را منتشر کرده است افزود: هنوز هیچ کتابی نتوانسته جای کتابهای او را در ایران بگیرد و این تنها توان فردی یک هنرمند است که موجب شده ما امروز با غول بزرگی در عرصه عکاسی از ایران به نام نصرالله کسراییان مواجه باشیم.
وی با اشاره به اینکه عکاسی کسراییان ما را در برابر مدنیت شکل گرفته یک فرهنگ و هویت قرار داده است ادامه داد: او تصویر انسان ایرانی و همینطور زن ایرانی را به شکلی دیگر ترسیم کرد، به زن ایرانی منزلتی واقعی بخشید و گرچه در چهره زنان و مردان و کودکان عکسهای او رنجی فزاینده را که ویژگی انسان ایرانی است دیده میشود. اما فقر و بدبختی در این چهرهها نمیبینید مگر آنکه با روستایی در حاشیه یک شهر بزرگ مواجه باشید. این نگاه نیز به دلیل نگاه عدالتجویانهای است که کسراییان دارد.
نصرالله کسراییان نیز در سخنانی درباره کارهای خود اظهار کرد: آقای بهمنپور کار مرا برای صحبت کردن سخت کردند زیرا من خودم را در حد این هم تعریف نمیدانم. آنچه من در همه این سالها انجام دادهام تنها از روی علاقه بوده است اما با اطمینان میگویم که مسائل مادی نیز نیاز همه آدمهاست. آنچه در جریان چاپ این کتاب نیز اتفاق افتاده است بسیار طبیعی بوده است و تنها به دلیل اختلاق سن و سلیقه من آقای بهمنپور بوده است و من هیچ خاطره ناخوشایندی از این همکاری ندارم و بسیار خوشحالم که این کتاب به سرانجام رسید و منتشر شد.
این عکاس پیشکسوت درباره این موضوع که بسیاری او را عکاسی توریستی دانستهاند گفت: زمانی که قرار بود کتاب "سرزمین ما ایران" را منتشر کنیم حس کردم مردم شاید کمی دچار افسردگی باشد به همین دلیل تصویری مثبت ارائه کردیم. اما به همکارانم گفتم باید کتاب با موضوع سوسیال دموکراسی به موضوع نگاه شود به این معنا که هیچ گروهی نباید حذف شود. ببیند ممکن است بسیاری از مردم باورهایی داشته باشند که با من متفاوت باشد اما من به این باورها احترام میگذارم و آن را به تصویر میکشم. من معتقدم که باید با مخاطبانم وارد دیالوگ شوم و حتی اگر در برههای چهره ایران را مثبت نشان دادهام یا جایی که مانند کتاب سیستان از رنج و سختی مردم عکاسی کردهام اشتباه نکردهام و به همین دلیل اگر کسی بگوید من عکاسی توریستی هستم درست گفته است.
وی ادامه داد: کار من عکاسی است گاهی به من میگویند چرا این قدر بدبختی را نشان میدهی جواب من این است که وقتی از روستای پلنگان در کردستان عکس میگیرم اگر تیر چراغ برق به آنجا رسیده باشد در عکس من هم پیدا میشود شما اول اینها را به روستاها ببرید تا در عکسهای من هم نمود داشته باشد و فکر نکنید که عکسهای من سیاه نمایی است.
کسراییان ادامه داد: تنها دو چیز را میتوانم بگویم نخست اینکه تردید نداشته باشید هیچ کاری را تا امروز به خاطر پول انجام ندادهام. دوم هم اینکه واقعا درباره کارهایی که انجام دادهام فکر کردهام. برای من این یک تصمیم سیاسی بوده است که انتخاب کردم تسلیم من حقیر خودم نشوم و به علاوه تا زمانی که زنده هستم آماده یاد گرفتن بمانم.
نصرالله کسراییان سپس به جای صحبت درباره کتاب "گزارش یک زندگی" متنی از قبل نوشته شده را که به شکل بروشور نیز در اختیار حاضران داده شده بود را خواند. در بخشی از این متن آمده است: "در این اوضاع و احوال باز هم کتابی منتشر کردهایم. مسئولیتش به گردن ناشر. خوشبختانه حریف جوانها نمیشود شد. میگویید نه؟ به خیابانها نگاه کنید. فکر میکردم آخرین پروژهام "در کوچههای جهان" باشد. چند تایی از عکسهای قابل چاپش را در انتهای کتاب آوردهام. امکان چاپش نیست. رهایش کردهام. سانسور قد آدم را کوتاه میکند، بلند قد نیستم، اما از این کوتاهتر هم نمیتوانم بشوم. "گزارش یک زندگی" صرفا کلاژی از کتابهای قبلی نیست. البته بخشی از عکسها قبلا در کتابهای مختلف با تیراژهای بسیار متفاوت چاپ شدهاند، بعضی از این کتابها را دیگر گمان نکنم بتوانم تجدید چاپ کنم. بخشی دیگر عکسهایی است که یا تازه پیدایشان کردهام یا این اواخر گرفتهام. اما مهمتر از همه اینها هدف از تدوین کتاب نشان دادن کلی از سیر کاری عکاس در زمانی به درازای نزدیک به نیم قرن بوده است، کاری که تک تک کتابها از پس آن بر نمیآمدند."
در پایان این جلسه کسراییان کتاب خود را برای علاقهمندان خاضر در حیاط گالری اُ امضا کرد.
انتهای پیام/