سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "کریملوژی" نوشته مهران رنج‌بر با طراحی و کارگردانی رضا بهرامی از 10 شهریور ماه ساعت 20:30 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگر این اثر نمایشی مجید رحمتی است.

رضا بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "کریملوژی" گفت: این نمایشنامه براساس طرح "سه روز عزای عمومی" نوشته کهبد تاراج که چند سال پیش آن را در کافه تئاتر نزدیک اجرا کردم، شکل گرفت. از آنجا که ایده آن اثر برایم بسیار مهم بود و آن را دوست داشتم، بر آن شدم تا اجرای صحنه‌ای از آن داشته باشم. متاسفانه کهبد تاراج فرصت آن را نداشت تا نمایشنامه را بنویسد و از این رو به دنبال کسی بودم که قلم و زبانی همچون تاراج در نمایشنامه‌نویسی داشته باشد که متوجه شدم مهران رنج‌بر گزینه مناسبی است و او نیز به منظور نگارش این اثر ابراز تمایل کرد و "کریملوژی" را نوشت.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: دو سال پیش قرار بود تا این نمایش را در مجموعه تئاترشهر روی صحنه آورم و این اثر بازبینی نیز شد اما بنا به دلایلی نتوانستیم نمایش را در زمان مشخص شده روی صحنه آوردیم تا امسال که با پیگیری از مدیریت مجموعه تئاترشهر، اکنون در سالن سایه آن را روی صحنه آوردیم. این نمایش پیش از این نیز در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی اجرا شده است.

کارگردان نمایش "عکس خانوادگی" درباره داستان نمایش "کریملوژی" خاطرنشان کرد: این نمایش قصه کریم شیره‌ای تلخک دربار ناصرالدین شاه بود که لقب دوشاب الملک را داشت و برای ناصرالدین شاه آنقدر عزیز بود که زمانی که فوت کرد ناصرالدین شاه سه روز عزای عمومی اعلام کرد. اما در حال حاضر هیچ نشانی از قبر کریم شیره‌ای نیست و کسی نمی‌داند قبر او کجاست.

او افزود: این علامت سوال که قبر کریم شیره‌ای کجاست؟ باعث شد که شاید بتوانم اتفاق تازه‌ای را در نمایش ایرانی به وجود آورم و نمایش ایرانی و گونه‌های آن را که مانند کریم شیره‌ای از بین رفته‌اند و فراموش شده‌اند را با این اثر یادآوری کنم.

بهرامی با بیان اینکه تمرینات نمایش "کریملوژی" حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: فضای این اثر کلاژی از گونه‌های نمایش ایرانی است و با این نمایش در نظر داشتم تا این گونه‌ها را احیا کنم تا تلنگری برای مخاطب باشد که گونه‌های خوبی در نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، طراحی و بازیگری ایرانی است که کمتر به آن پرداخته شده و باید به روز و آپدیت شود و به آن‌ها توجه شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: من طراح صحنه نیستم اما در این اثر به کمک مجید رحمتی طراحی صحنه این نمایش را انجام دادم. زمانی‌که در نظر دارم نمایشی را اجرا کنم فضای آن در ذهنم شکل می‌گیرد اما از آنجا که نمی‌توانم به خوبی تصور ذهنی خود را به شخص دیگری انتقال دهم و شاید او را گمراه کنم، تصمیم گرفتم خودم طراحی صحنه نمایش را انجام دهم.

او در ادامه اضافه کرد: طراحی صحنه نمایش ساده است؛ با الگویی از فضای نمایش‌های ایرانی. مثلاً در صحنه نمایش، درخت خشک و فرغونی است که نمادی از قبرستان و بیابان برهوت باشد. در این نمایش از آکسسوار به صورت کاربردی استفاده شده است و توسط آن موقعیت‌های مختلف نشان داده می‌شود.

بهرامی درباره موسیقی نمایش "کریملوژی" اظهار کرد: برخلاف نمایش‌های ایرانی در صحنه این نمایش گروه نوازنده‌ها در گوشه صحنه دیده نمی‌شوند. همه آوازها و ریتم‌ها در بازیگر خلاصه می‌شود و او با دهان ریتم‌ها و موسیقی را می‌خواند و می‌نوازد. نمایش افکت‌هایی نیز برای تداعی قبرستان نیز دارد. بخشی از اشعار را محمدرضا آزاد و مابقی توسط مجید رحمتی و کتاب‌های مرجع در نمایش استفاده می‌شود.

رضا بهرامی در پایان صحبت‌هایش گفت: از حرف دور شویم و به عمل رو آوریم. باید به تئاتر ملی و نمایش‌های ایرانی بپردازیم و از آن حمایت کنیم. این حمایت‌ها تنها مادی نیست. اداره کل هنرهای نمایشی باید مدرسه‌ای را ایجاد کند تا افرادی در آن پرورش یابند و نمایش‌ ایرانی را پیش ببرند. برای فعالان نمایش ایرانی که از دنیا رفته‌اند اکنون جایگزینی وجود ندارد و کسی نیست که این گونه نمایشی را به روز کند و این موضوع به دلیل نبود حمایت است. همچنان تئاتر هنری وارداتی باقی مانده و ما نتوانستیم گونه‌های نمایش ایرانی را به روز کنیم.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: طراح صحنه: رضا بهرامی و مجید رحمتی، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح نور: رضا خضرائی، طراح صدا و موسیقی: فرید نوائی، طراح پوستر و بروشور: مرتضی برزگرزادگان، طراح گریم: ماریا حاجیها، اجرای گریم: کامبیز معماری، پشتیبانی گریم: فریبا قاسمی و وحدت سرچونی، دستیار کارگردان: مهرداد وهاب زاده، منشی صحنه: شیما ملکی، مدیر صحنه: میلاد بهرامی، مدیر اجرایی: حمید ملاحسینی، دستیار لباس: مریم نورالدینی، مدیر تبلیغات مجازی: امیر قالیچی (تئاتربازها)، هماهنگی صفحات مجازی: عرفان پور محمدی، عکاس: آریا آزاد پرتو، ساخت تیزر: حمیدرضا ملاحسینی، گردآوری و تنظیم قطعات ضربی، اشعار و شبیه خوانی: مجید رحمتی، مشاور زبان آذری: سیروس همتی و سرآینده اشعار آتراکسیون: محمدرضا آزاد فرد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را ازسایت تیوال تهیه کنند.