سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هزار و یک تو" به نویسندگی و کارگردانی السا فیروزآذر از 13 دی‌ماه ساعت 19:30 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد آمد و بازیگران این اثر نمایشی السا فیروزآذر، ادیب قریب، نسیم شجاعی و بابک قادری هستند.

السا فیروزآذر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند نگارش و اجرای نمایش "هزار و یک تو" گفت": روند نگارش این نمایشنامه همزمان با تحصیل من در ترم اول دانشگاه در رشته ادبیات نمایشی و درس ادبیات تطبیقی آغار شد و در نهایت آن را به عنوان پایان‌نامه تحصیلی ارائه کردم.

او داستان این نمایش را اینگونه توضیح دارد و خاطرنشان کرد: دو روان درمانگر با نام فروید که از طریف گفت‌وگو و شهرزاد که از مسیر هنری درمان می‌کنند، یکدیگر را در ناکجا آبادی می‌بینند و متوجه می‌شوند که در خواب انسانی بیمار و بدبین که در عصری دیگر است و کابوس‌هایی را مبنی بر خیانت می‌بیند، هستند. آن دو سعی می‌‌کنند تا زمانی‌که در خواب او هستند، خواب‌هایش را به سمت امید و مثبت‌اندیشی تغییر دهند و روی او تاثیرگذارند.

این بازیگر تئاتر  و سینما با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 6 ماه به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش عنوان کرد: همواره‌ در امتحان سبک‌ها کنجکاوی داشته‌ام و به موضوعات رئال نگاهی ذهنی و سیال داشته‌ام. این نمایش با توجه به فضای وحشت و کابوس‌گونه‌اش ترکیبی از سورئال، اکسپرسیونیسم و امپرسیونیسم است و در آن از نورپردازی پرکنتراست استفاده شده است. صحنه‌پردازی کاربردی غیرقابل انتظار دارد و در این نمایش از سایه نیز استفاده شده است. این نمایش دارای حرکات فرم است که از 26 بازیگر روی صحنه 22 نفر از آن‌ها حرکات فرم را اجرا می‌کنند.

فیروزآذر درباره طراحی صحنه این اثر یادآور شد: از آنجا که این اثر در خواب می‌گذرد باید قابلیت تبدیل و انتقال سریع خواب‌گونه را داشته باشد بنابراین با استفاده از ترجمانی از فضای ذهنی سعی شده از طراحی صحنه استفاده شود. در صحنه 6 قطعه در است که هر کدام از درها به شکل مختلف درست شده و چرخشی متفاوت دارد و یک سمت آن سفید و سمت دیگرش آینه است. البته این تئوری در بخش عملی با مشکلاتی مواجه شد و باید ببینیم این طراحی در زمان اجرا امکان‌پذیر است یا خیر. خانم نادیا حسام طراح صحنه این نمایش است.

او درباره موسیقی نمایش "هزار و یک تو" اظهار کرد: با توجه فضای ذهنی این اثر و ترکیب سه سبک سورئال، اکسپرسیونیم و امپرسیونیسم در اجرای این نمایش، موسیقی نیز در راستای همین فضاست. 4 قطعه موسیقی برای این نمایش ساخته شده و یک ترانه نیز خوانده می‌شود و 3 قطعه موسیقی نیز انتخابی است.   

السا فیروزآذر در بخشی از صحبت‌هایش نسبت به مبحث نورپردازی در تئاتر گلایه کرد و عنوان کرد: نورپردازی بخش بصری در سینما، تلویزیون و تئاتر است اما متاسفانه در تماشاخانه‌ها امکان آن‌که گروه یک هفته پیش از اجرا نورپردازی کند وجود ندارد و نورپردازی نمایش‌ها یک روز مانده به اجرا انجام می‌شود و این مسئله یعنی پشت کردن به هنر و بخش بصری یک اثر هنری.

او صدور دیر هنگام مجوز اجرای نمایش‌ها را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: متاسفانه زمانی‌که مجوز اجرا صادر نشود گروه نمایشی امکان تبلیغات اثرش را ندارد و این در حالی است که گروه به منظور تولید نمایش متحمل هزینه‌های بسیاری شده و نیاز دارد تا با تبلیغات زود هنگام، نمایش خود را به مخاطبان اطلاع‌رسانی و معرفی کند.

این بازیگر و کارگردان در پایان عنوان کرد: خوشبختانه با گروه صبور و بچه‌های بی‌نظیری که این نمایش کار اول‌شان محسوب می‌شود همکاری داشته‌ام که بسیار همدل هستند. هدف اول از اجرای این نمایش رضایت آنهاست و امیدوارم پاسخگوی تلاش‌های‌شان باشم.

بازیگران فرم نمایش "هزار و یک تو" سروش اکار، هانیه بیات، ترمه توللی، محسن جهانشاه لو، نیوشا دلشادیان، محمدرضا شجاعیان، معصومه عبادپور، محسن عباسی، عماد اردلان، حنانه عنایتی، آرمان کارخانه، سینا کاظمی، مینا مرادی، ‌سعیده موسوی، امید موسوی، امیر مؤذنی، ساناز نام دوست، حامد نظری، امین نظری، نیلوفر وثوقی، مرضیه وکیلی و شیوا وندا هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح حرکات: سارینا شاد، طراح صحنه: نادیا حسام، طراح لباس: لیلا پناهی و لیدا ناصحی، طراح نور: رهی بالایی، طراح گریم: سپیده نقدی، طراح پوستر و بروشور: فریماه اقبالی، موسیقی: مجتبی اسحاقی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: محمدمهدی سجادی، منشی صحنه: شرمین صالحی، مدیرصحنه: حمیدرضا کریمی، دوخت لباس و اجرای لباس: رکسانا دهری، دستیار طراح صحنه: مریم رضوی، دستیاران گریم: معصومه جاوید، ندا قرائتی و بهار تاجور، دستیاران صحنه و لباس: هدیه قهقرایی و ملیکا اصل پور، مدیر تبلیغات: لیلا ورمزیار و روابط عمومی و تبلیغات: فریبا جدیدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "هزار و یک تو" را از سایت تیوال تهیه کنند.