سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خدا نگهدار آقا" با اقتباسی از آخرین نمایشنامه "وقتی ما مردگان بر می‌خیزیم" اثر هنریک ایبسن به طراحی و کارگردانی مهسا نعمتی از 4 اسفندماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. مهسا همتی با اجرای این اثر نمایشی، دومین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد. او پیش از این نمایش "پرستار زمان" را که خود نوشته بود را در تماشاخانه موج نو و جشنواره تئاتر دانشجویی روی صحنه آورده است. رضا شیخ انصاری، ساناز طاری، محمدرضا آبانگاه و آوا گنجی بازیگرانی هستند که در نمایش "خدانگهدار آقا" ایفای نقش می‌کنند.

نعمتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اقتباس از نمایش "وقتی ما مردگان بر می‌خیزیم" اثر ایبسن گفت: همیشه نسبت به نوشتن علاقه داشته‌ام و قصد داشتم با توجه به دغدغه‌های ذهنی خودم اثری را نوشته و به روی صحنه آورم. هر چه که پیش رفتم متوجه شدم نیاز است که مروری داشته باشم به نمایشنامه‌‌های نخوانده و خوانده شده.

او در ادامه افزود: در نهایت به این اثر از ایبسن رسیدم. گرچه در متن اصلی نمایش آن‌چه را که من بازنویسی کردم پررنگ نیست اما با توجه به دغدغه‌های ذهنی که داشتم آن را پررنگ کردم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه "خدانگهدار آقا" به روابط انسانی می‌پردازد، خاطرنشان کرد: روابط انسانی همواره برای من جذاب بوده و در این نمایش به آن نگاهی فارغ از زمان و مکان داشته‌ام. ارتباطات انسان‌ها با گذر زمان تغییری ندارد و دغدغه همه ادوار تاریخی است. این نمایش با توجه به چگونگی روند روابط میان انسان‌ها و روزمرگی آن‌ها و اینکه روابط چه حوادثی را ایجاد می‌کند، پیش می‌رود. شاید این موضوع بار منفی داشته باشد اما منظور من بخش منفی آن نیست.

 نعمتی خلاصه داستان نمایش "خدا نگهدار آقا" را این‌‌گونه شرح داد: استاد روبک که یک هنرمند معروف مجسمه‌سازی است، دیگر توانایی خلق آثار هنری شاخص مثل قبل را ندارد و تمام ایده‌هایش به بن بست رسیده است. همچنین در زندگی شخصی‌اش هم با همسرش دچار مشکل شده است. اما در یک روز با برگشتن یک دوست قدیمی همه چیز دگرگون می‌شود و او که برای ادامه مسیر هنری‌اش حاضر به همه کار است، بر سر دوراهی سختی قرار می‌گیرد...

او درباره شیوه اجرایی این نمایش عنوان کرد: در سبک و شیوه اجرایی خیلی رئالیستی برخورد کردیم و از بازیگران نیز خواستم تا شخصیت‌ها را بر روی صحنه زندگی کنند و بسیار راحت باشند.

مهسا نعمتی درخصوص طراحی صحنه و فضای نمایش اظهار داشت: از آنجا که متن اصلی دچار تغییرات بسیاری شد، مکانی که اتفاقات نمایش در اثر ایبسن می‌گذشت را نیز تغییر دادم. در نمایش "وقتی ما مردگان بر می‌خیزیم" موقعیت نمایش در هتلی در کوهستان می‌گذرد که در نمایش "خدانگهدار آقا" فضای کارگاه مجسمه سازی را در نظر گرفتیم. طراحی صحنه نمایش نیز کاملا فضایی رئالیستی دارد.

دیگر عوامل این ثر نمایشی عبارتند از: بازنویسی متن: مهسا نعمتی، مشاور متن و کارگردان: سروش میلانی‌زاده، برنامه‌ریز: دنا فیروزیا، دستیاران کارگردان و برنامه‌ریز: دنا فیروزیا و سیامک اتفاقیان، موسیقی: آیدین شفایی، طراح صحنه: پوریا اخوان (گروه طراحی نیب)، طراح لباس: منیژه تصدیقی، دستیار لباس: شیما مصحفی شبستری، گروه عکاسی: نیلوفر رضایی و محمد دارایی، ساخت تیزر: عطیه بور بور، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: امیر پارسائیان مهر، تبلیغات: گروه تئاتر مارکت، طراح پوستر و بروشور: مهدی فاتحی، همکاران روابط عمومی: حمید شفقتی و تبلیغات: گروه تئاتر مارکت.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 24 اسفند ماه به روی صحنه است، از سایت تیوال تهیه کنند.