به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی جمال الدین منبری و پوریا اخواص شامگاه پنجشنبه 16 اسفند از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

اخواص خواننده موسیقی سنتی ایرانی، فراگیری آواز را از سال 1373 زیر نظر مرحوم رضوی سروستانی آغاز و با محسن کرامتی ادامه داد. وی همچنین مبانی نظری موسیقی و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی را نزد حسین علیزاده فرا گرفته است.

از فعالیت‌های اجرایی اخواص می‌توان به همکاری با گروه‌های هم آوایان (به سرپرستی حسین علیزاده)، صنم، نیستان، سرو آزاد، خورشید (به سرپرستی مجید درخشانی) و ارکستر موسیقی ملی ایران (به رهبری بردیا کیارس) و همچنین برگزاری کنسرت در کشورهای روسیه، ژاپن، کانادا، هلند، فرانسه و .... اشاره کرد.

این خواننده که قرار است در اجرای شانزدهم اسفند با ارکستر ملی ایران روی صحنه برود؛ در خصوص قطعاتی که خوانندگی آنها را بر عهده دارد گفت: من در این کنسرت قطعات "او نیامد" ساخته استاد اکبر محسنی، "فریاد از تو" اثر استاد همایون خرم، "جلوه دریا" اثر استاد جمال الدین منبری، "پیشه عاشقان" و "نوای دل" اثر استاد جواد لشگری را می‌خوانم. تمامی این آثار را استاد منبری برای ارکستر تنظیم کرده و دارای فرم موسیقی قدیم هستند که به نوعی موسیقی گلها را در ذهن تداعی می کنند.

اخواص همچنین به تفاوت‌های همکاری با ارکستر ملی در دو دوره مختلف اشاره کرد و افزود: من در سال‌های 88 و 89 با رهبری بردیا کیارس با ارکستر ملی همکاری داشتم و قطعات فردین خلعتبری را می خواندم که آثارشان از لحاظ نوع پردازش ملودی و برخورد با شعر رنگ و بوی معاصر داشتند در حالی که فضای آثار این اجرا به موسیقی قدیم نزدیکتر است.

وی تجربه همکاری با استاد شهبازیان را بسیار خوب دانست و گفت: استاد شهبازیان برخورد متواضعانه و دلگرم کننده ای دارند که باعث می‌شود انرژی مثبت زیادی به ما منتقل شود و با درایت و تدبیرشان راهنمای خوبی هستند.

علاقمندان می‌توانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.