سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  زهرا اخوان، طراح و تولیدکننده مدهای اسلامی و ایرانی و بانوی کارآفرین درباره شرایط حاکم بر فعالیت این طیف از جامعه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همه ما طراحان زمانی که پا به عرصه مد و لباس می‌گذاریم امیدوار هستیم که بتوانیم طرح‌های در دست را به منصه ظهور گذاشته و در تیراژ انبوه تولید کنیم، اما این روند مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی از سوی متولیان و مسئولان امر است که متأسفانه در کشور ما آن‌گونه که باید اتفاق نمی‌افتد.

اخوان تصریح کرد: ما طراحان و تولیدکنندگان توقع دریافت وام‌های بلاعوض برای توسعه فعالیت‌هایمان را نداریم، اما انتظار داریم اگر قرار است وامی برای کارآفرینی، اشتغال، رساندن طرح‌ها به چرخه تولید و در سطح گسترده‌تر صادرات دریافت می‌کنیم با سودهای منطقی به دستمان برسند.

این طراح و تولیدکننده مدهای اسلامی و ایرانی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های او با الهام از لباس تاریخی بانوان ایرانی در دوره‌های هخامنشی و اشکاینان طراحی شده است اظهار داشت: نه فقط در ایران که در خارج از کشور و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، اقبال بسیار خوبی به این طرح‌ها نشان می‌دهند و در صورت حمایت برای تولید انبوه می‌توان برای صادرات در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

اخوان با اشاره به نام‌گذاری سال با عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" بیان کرد: من و بسیاری از همکارانم در حوزه مد و لباس دست به کارآفرینی زده‌ایم و در زمینه آموزش صنایع دستی، طراحی و دوخت هم فعال هستیم اما همچنان فراتر از سطح شهر خودمان معرفی نشده‌ایم اما همچنان امیدواریم که در سال پیش رو اتفاقات بهتری برای رونق کسب و کار در زمینه مد و لباس اتاق بیفتد.

این طراح و تولیدکننده درباره امکان برخی تبلیغات در فضاهای شهری گفت: مثلاً در شهر ما کاشان این امکان وجود دارد که در روزنامه و یا بر روی استندهای موجود در سطح شهر دست به تبلیغات بزنیم اما در سطح وسیع‌تر هیچ مجرایی برای شناساندن کارها به مخاطبان وجود ندارد و توان اقتصادی نیز برای تبلیغات وجود ندارد.

اخوان با اشاره به حضور خود در جشنواره مد و لباس فجر و استقبال مخاطبان از بالغ بر 10 طرح ارائه‌شده در زمینه مانتوهای اسلامی افزود: انتظار آن می‌رود که در ادامه برگزاری چنین جشنواره‌هایی که فضای تعاملی مناسبی برای طراحان و تولیدکنندگان فراهم می‌کند طرح‌های برگزیده برای ورود به چرخه تولید حمایت شوند و حتی چشم‌اندازی برای صادرات طرح‌های برتر از دل جشنواره وجود داشته باشد.

او در خاتمه گفت: من هم مانند بسیاری دیگر از همکارانم بجای مهاجرت به تهران و کسب درآمدهای بالا از مزون، ترجیح می‌دهم که در شهر خود بمانم و از پتانسیل‌های موجود در اینجا نهایت بهره را ببرم. کارآفرینی و حضور بانوان خلاق و هنرمند در عرصه مد و لباس فرصتی بسیار مغتنم است و امید است در ادامه مسیر شاهد افزایش حمایت‌ها از فعالان داخلی باشیم.

در ادامه این مطلب، نمونه‌ای از آثار زهرا اخوان را در زمینه طراحی و تولید مدهای اسلامی و ایرانی ببینید: