سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این ‌رمان شامل 27 بخش اصلی با عناوین "مجسمه"، "گل گرانبها"، "سرود روحانی"، "کلودزهاند"، "وَن"، "شش برای مرده‌ها"، "استادیوم"، "کارناروُن"، "سلول شکرگزاری"، "سبز بهاری"، "پیراهن کرباسی"، "کارپیتز"، "قیچی باغبانی"، "عمارت آردوا"، "روباه و گربه"، "دختران مرواریدی"، "دندان‌های بی‌عیب و نقص"، "اتاق مطالعه"، "مطالعه"، "نسب خونی"، "سریع و خشن"، "لحظات نفسگیر"، "دیوار"، "نلی جی. بنکس"، "بیداری"، "رسیدن به خشکی"، "بدرود" است که فصل‌های مختلف کتاب را در برگرفتند که در نهایت با بخشی با عنوان "اجلاس سیزدهم" به پایان می‌رسد.

رمان "وصیت‌ها" ادامه کتاب معروف "سرگذشت ندیمه" است ولی ‌داستانی مستقل دارد. داستان "سرگذشت ندیمه" پس از ترور رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به ضرب گلوله و به قتل رساندن همه اعضای کنگره انقلابی در کشور رخ می‌دهد. قانون اساسی رسمی کشور لغو می‌شود و حکومتی تمامیت‌خواه و مسیحی به نام گیلیاد شکل می‌گیرد. مرزهای کشور بسته می‌شود. زنان هدف اصلی ظلم حکومت محسوب می‌شوند و حقوق و آزادی‌های فردی آنان به شدت نقض می‌شود. آن‌ها اجازه کار در خارج از خانه، مالکیت دارایی‌های خود، و ارتباط با دیگران را طبق قانون جدید از دست می‌دهند و براساس وضعیت تاهل و باروری خود مورد سنجش قرار می‌گیرند. در کتاب "سرگذشت ندیمه" با زندگی روزانه شخصی به نام آفرد آشنا می‌شویم که دریچه‌ای برای ورود به زندگی در گیلیاد است.

داستان "وصیت‌ها" مربوط به 15 سال پس از ماجراهای "سرگذشت ندیمه" است. مکان شکل‌گیری اتفاقات هم جمهوری زن‌ستیز گیلیاد است. داستان "وصیت‌ها" براساس شهادت‌های سه شخصیت عمه لیدیا، اگنس دختر جوان ساکن گیلیاد و دختر دیگری به ‌نام دیزی که ساکن کاناداست، شکل می‌گیرد. رژیم مذهبی گیلیاد هم‌چنان در قدرت است اما به تازگی نشانه‌ها بر افول ارکان حکومت گواهی می‌دهند. در همین ایام است که سرنوشت این سه زن به هم گره می‌خورد. شواهد ورای قصه‌اش در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که دیکتاتوری چگونه سر بر می‌آورد، دوام می‌یابد و از مردمانی آزاد، شهروندانی مطیع می‌سازد.

در صفحه 293 کتاب در بخش (دست‌نوشته‌های عمارت آردوا 41) می‌خوانیم: "تمام خوبی‌ها به سمت کسی می‌روند که صبرپیشه ساخته. زمان تمام زخمه را التیام می‌بخشد. بردباری از فضایل نیکوست. انتقام از آن من است.

این جمله‌های قصار کهن همیشه هم درست از آب درنمی‌آید، اما گاهی درست است. یکی‌شان که همیشه درست است: هر چیز زمانی دارد. مثل بیان لطیفه.

حالا نه این‌که این‌جا خیلی اهل لطیفه‌گویی باشیم. هیچ دلمان نمی‌خواهد کسی به ما انگ بدسلیقگی یا سبک‌سری بزند. در سلسه مراتب قدرت تنها بالا رتبه‌ها حق لطیفه‌گویی دارند، آن هم در خفا. اما به تناسب موضوع".

کتاب 480 صفحه‌ای "وصیت‌ها" نوشته مارگارت اتوود با ترجمه نسترن ظهیری در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 75 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

کتاب وصیت ها