سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمدرضا حقدوست در سال 1382 در رشت به دنیا آمده است. در مقطع یازدهم رشته تجربی در دبیرستان مشغول به تحصیل است. از سال 1395 سرپرستی گروه فرهنگی هنری "در آغوش سیمرغ" را برعهده دارد و از تیر ماه 1398 به عنوان دبیر کانون دانش‌آموزی بنیاد فردوسی و به عنوان مدیر آموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسرا فعالیت می‌کند. در حال حاضر مدیر مسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر است. حقدوست دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین‌‌المللی "علمی ادبی و هنری سعدی" است و این موضوع بهانه‌ای بود برای این گفت‌وگو.

 

شما به عنوان یک مدیر فرهنگی هنری که دانش‌آموز نیز هست شناخته می‌شوید. درباره آغاز این فعالیت و چگونگی آن بگویید.

از سال 1395 که گروه فرهنگی هنری "در آغوش سیمرغ" را تاسیس کردم تاکنون سرپرستی آن را به عهده دارم. در زمان دبستان در تمام مسابقات فرهنگی هنری آموزش و پرورش شرکت داشتم و بیش از 150 تقدیرنامه و گواهی‌نامه منطقه‌ای، استانی و کشوری بدست آوردم. با ورود به دبیرستان "ماندگار البرز" این فعالیت‌ها منسجم و گسترده‌تر شد. با اعتماد مدیریت دبیرستان، در 14 سالگی به عنوان دبیر و عضو هیات داوران نخستین جشنواره تئاتر دانش‌آموزی سیمرغ در استان تهران دریچه‌ای نو از فعالیت‌های فرهنگی هنری در برابرم باز شد. پس از آن همواره در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هنری مهم به عنوان مجری، سخنران یا مدیراجرایی حضور داشتم. در پی آن بودم تا به صورت رسمی مجموعه خودم را ثبت و مدیریت کنم ولی شرایط سنی مانع می‌شد. سپس با همکاری "بنیاد فردوسی" مجموعه‌ای را با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تاسیس کردم و به عنوان نخستین مدیر فرهنگی هنری دانش‌آموز ایران، همچنین دبیر کانون دانش‌آموزی بنیاد فردوسی و پس از آن به عنوان مدیر آموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسرا زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری منصوب شدم. در حال حاضر نیز مدیرمسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر هستم. معتقدم کارها، آموزش‌ها و آفرینش‌های یک هنرمند مهم‌تر از سمت‌های اوست. متاسفانه امروزه بسیاری گمان می‌کنند به مقام رسیدن هدف است در صورتی که این‌گونه نیست. اهداف باید والاتر باشند و مقام‌ها و سمت‌ها وسیله‌ای برای تسهیل اهداف هستند نه خود اهداف. هدف سمت گرفتن و موسسه زدن نیست، هدف آموزش، آفرینش، خلق و خدمت است و این‌ها وسیله‌هایی هستند که رسیدن به اهداف را سهل می‌کنند.

با توجه به اینکه دانش‌آموز هستید. آیا مدیریت و فعالیت‌های اجرایی‌تان مانعی برای تحصیل شما ایجاد کرده است؟ 

مخاطب بسیاری از پروژه‌هایی که انجام داده‌ام، دانش‌آموزان بوده‌اند. جالب است از کارهایی که برای آنان انجام می‌دادم استقبال بی‌نظیری می‌شد. چون از دل دانش‌آموزان هستم شاید بهتر بتوانم نیازها و خواسته‌های روح پر جوش و ذهن خلاق دانش‌آموزان هم‌سن و سال خودم را درک کنم. بتوانم بهتر انتظار و توقع آنان از یک جشنواره تئاتر، از یک مسابقه فرهنگی هنری یا از این قبیل را درک کرده و اجرا کنم. بارها گفته‌ام که دانش‌آموز امروز، منبع پایان‌ناپذیر استعداد و خلاقیت است ولی متاسفانه دچار بی‌هویتی شده است. متاسفانه لفظ کار دانش‌آموزی تبدیل به لفظ کارهای مبتدی شده در صورتی که بارها در جشنواره‌ها به چشم خود کارهای حرفه‌ای، استعدادهای بی‌نظیر و خلاقیت‌های نوینی را دیده‌ام که بعضا در پروژه‌های عادی دیده نمی‌شوند. دانش‌آموز از این باب که در مرحله انتخاب سرنوشت و کشمکش آغاز زندگی است، خلاقیتی باورنکردنی دارد ولی متاسفانه شاهد کسالت، بی‌حوصلگی، افسردگی و در نهایت شاهد اعتیاد در سطح مدارس و دانش‌آموزان هستیم که این به معنای کلمه یعنی فاجعه و من دلیل این مسئله را هیچ چیز جز عدم هویت‌بخشی به دانش‌آموزان نمی‌دانم. انگار دانش‌آموز امروز در جامعه‌ای که زندگی می‌کند هویت خود را گم کرده است. شاید جای این صحبت نباشد ولی خلاقیت بعضی از بچه‌ها در چهار گزینه تستی نمی‌گنجد، این چشمه جوشان اگر مدام به صخره برخورد کند دیگر از جوشش می‌افتد و این بزرگ‌ترین ترسی است که یک جامعه باید داشته باشد؛ چشمه جوشان خلاقیت دانش‌آموزانش دیگر نجوشد. من در این مدت همواره تلاش کرده‌ام تا به پروژه‌هایی که مربوط به دانش‌آموزان است، یک‌ بار به عنوان مدیر و یک‌ بار به عنوان دانش‌آموزی که مخاطب آن کار است نگاه کنم و آنچه از نیاز هم‌سن و سال‌هایم می‌دانم تا جایی که بتوانم اجرایی کنم.

محمدرضا حق دوستظاهرا چهار جلد کتاب در حوزه هنر و ادبیات نوشتید که به‌زودی رونمایی می‌شوند. درباره این کتاب‌ها بگویید.

این آثار تا ماه آینده با همکاری انتشارات راشدین چاپ و رونمایی خواهد شد. نمایشنامه "بازی سایه‌ها در نیمه شب جمعه" با مقدمه اسطوره‌شناسی و سبک‌شناسی تئاتر در شاهنامه. نمایشنامه موسیقیایی-انتقادی "شاید ما همه ابن‌ملجم باشیم" که با استفاده از موسیقی سنتی و اشعار کهن به بیان روایتی کاملا متفاوت به قتل امیرالمومنین (ع) می‌پردازد. فیلمنامه "تنها روی مرز" با مقدمه تعریف ایدئالیسم و رئالیسم، در سبک رئالیسم جادویی و با ژانر فلسفی، جنایی، عاشقانه و تاریخی است. مجموعه اشعارم تحت عنوان "هیاهوی باران" که تلفیقی از شعر نو و شعر کلاسیک را در برمی‌گیرد و به بیان مفاهیم عرفانی و خداشناسی و گاه مسایل اجتماعی با تلفیق زبان و ادبیات ایران کهن و ایران نو پرداختم.

هدف شما از پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی هنری چیست؟ چه ارتباطی میان کارهای هنری با پژوهش‌های تخصصی وجود دارد؟

فرهنگ یک واژه پهلوی است که از دو جز "فر" و "هنگ" تشکیل شده است. فر به معنای فرا، بالا و شکوه است و واژه هنگ به معنای آهنگ، قصد، منظور. یعنی وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم از یک استعلابخشی و بالاروندگی سخن می‌گوییم. واژه هنر نیز از دو جز "هُوَ" و "نَرَ" تشکیل شده است. برخی حروف در ادبیات پهلوی هم مخرج هستند و به‌جای یکدیگر به کار می‌روند مثل ج-ی و ه-خ. هُوَ از ریشه خُوَ به معنای خوب و نیکو آمده است و نَرَ به معنای مرد است. هنر یعنی نیک‌مردی، یعنی جوان‌مردی. فرهنگ و هنر ما در طول تاریخ بارها مورد هجوم قرار گرفته است و کم نبودند افرادی که در این راه جان فشانی کردند تا این فرهنگ بر پای بماند. پژوهش در حوزه ادبیات، فرهنگ و هنر می‌تواند به آفرینش و خلق هنرمندان علاوه بر ابعاد عشق، ذوق و تقرب به خدا، یک بعد علمی نیز افزون کند. همواره تلاش کرده‌ام تا هر چه می‌گویم از یک بعد علمی هم بررسی کنم و بسیاری از سخنرانی‌ها و مطالب آموزشی‌ام حاصل پژوهش‌های شخصی است. این سبب می‌شود رسالت اصلی هنرمند که انسانیت در راستای موزون کردن حقایق است، به بهترین نحو و شیواترین زبان به مخاطب ارائه شود. علم با عقل است و هنر از عشق. در طریق عاشقی باید افسار ارابه تن را به دست عشق بسپاریم، چون عشق بهتر از عقل از چند و چون این مسیر آگاه است اما زمانی می‌توانیم افسار دل را به عشق بسپاریم که به اوج عقل رسیده باشیم. عشق و عقل پله هستند. وقتی به اوج عقل و علم می‌رسیم تازه می‌یابیم هیچ ندانسته و هیچ نفهمیده‌ایم، این‌جاست که عشق در دل انسان‌ها هنرنمایی می‌کند. پس ذوق هنرمندان، شور و عشق خلاقان زمانی به بار می‌نشیند که ابتدا عقل و علم به کمال رسیده باشد و من معتقدم بهترین راه برای افزایش دانش همراه با خلاقیت؛ پژوهش است.

به نخستین جشنواره بین‌‌المللی "علمی ادبی و هنری سعدی" بپردازیم. شما دبیراجرایی این رویداد هستید. چه شد تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفته شد؟ درباره جزییات و بخش‌های آن توضیح دهید.

جشنواره سعدی در عرصه‌های علمی ادبی و هنری با موضوع‌های بسیار متنوع برگزار می‌شود. این رویداد با هدف کشف استعدادهای نهفته و تربیت جوانان و نوجوانان آغاز به کار کرد. قرار نیست پس از جشنواره سعدی و اهدای جوایز شرکت‌کنندگان رها شوند بلکه جشنواره سعدی قصد دارد تا استعدادهای مختلف را در 12 رشته شاخص علمی ادبی و هنری شناسایی کرده و آن‌ها در راه اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و ترویج زبان و ادبیات فارسی حمایت کند. برای همین است که تاکید می‌کنم حضور در این جشنواره صرفا شرکت در یک مسابقه نیست، یک استعدادسنجی بزرگ در سطح کشور است تا بتوانیم به وسیله آموزش و آفرینش با رویکرد پژوهشی نفرات برتر هر رشته را تحت حمایت قرار دهیم. برای نمونه عضویت در باشگاه ملی جوانان پژوهشگر که اعضای ویژه می‌توانند در یکی از کدرشته‌های علمی-پژوهشی یا فرهنگی-هنری به صورت رایگان با مجوز و گواهی‌نامه رسمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش ببینند. دوازده رشته علمی ادبی و هنری در چهار محور اصلی "رابطه خدا با انسان"، "انسان با خدا"، "انسان با انسان" و "انسان با طبیعت" و مناسب برای پنج رده سنی سبب می‌شود تا تمام افراد و اقشار جامعه از کودکان خلاق، دانش‌آموزان، دانشجویان پژوهشگر و همچنین معلمان فرهیخته و استادان دانشگاه تا عموم مردم فرهنگ دوست، فرصت ارائه استعداد و توانایی خود را در هر یک از کد رشته‌های علمی-پژوهشی یا فرهنگی-هنری داشته باشند و بتوانند در حوزه علاقه‌مندی‌هایشان، توانایی و استعداد خود ارائه داده و مورد حمایت قرار بگیرند. رئیس جشنواره سعدی و رئیس پژوهشکده ادبیات اسرا نیز راهب عارفی است. دبیر و مشاور علمی جشنواره اسماعیل آذر که عضو هیات موسس پژوهشکده اسرا و نیز عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات هست. از اعضای کمیته اجرایی می‌توان به محمدمعین عارفی و فاطمه شادکام اشاره کرد.

درباره ماهیت این جشنواره توضیح دهید؟

در ابتدا به ماهیت خود "جشنواره" می‌پردازم. جشن یک واژه باستانی است و همان‌طور که اشاره شد حروف ج-ی هم مخرج هستند و به جای هم به کار می‌روند. جشن از واژه "یَشن" و از واژه "یَسن" و از ریشه "یَزد" آمده است. جشن یعنی آفرین گفتن مر یزدان پاک را. در گذشته گرد هم می‌آمدند و جشن می‌گرفتند و در شادی و سرور خداوند را ستایش می‌کردند. با این تعابیر دیدگاه و نگاه ما نسبت به جشنواره‌های اطراف‌مان عوض می‌شود. انگار جشنواره‌ها را در ترازویی می‌گذاریم و با معنای اصلی آن قیاس می‌کنیم. روند اجرایی جشنواره سعدی را به گونه‌ای تنظیم کردم تا حد امکان و در حد توانم به مفهوم واقعی جشن نزدیک شود. به گونه‌ای که وقتی از مخاطب بپرسند "خب بعدش چی؟" جوابش این نباشد که فقط در یک جشنواره یا مسابقه شرکت کرده است. مسابقه رقابت و گواهی‌نامه و مدال و... بهانه است برای گرد هم آمدن، بهانه است برای آن که افراد مختلف هنرها، استعدادها و توانایی‌های خود را ارائه بدهند، بهانه است تا افرادی که تازه در این راه قدم می‌گذارند با اساتید و پیش‌کسوتان این راه آشنا بشوند و تعامل داشته باشند، بهانه است تا نسل‌های مختلف زیر بیرق پژوهش‌های علمی ادبی و هنری با هم پیوند داشته باشند و این پیوند سبب اعتلای فرهنگ و هنر و ادبیات فارسی در میان جوانان و نوجوانان شود. جشنواره سعدی بهانه خوبی است برای کشف استعدادهای نهفته، تربیت و پرورش و حمایت از آن‌ها و اگر واقعا هدف ما، اجرایی ساختن رسالت هنر است، اگر غیر از این باشد؛ صرفا برگزاری یک مسابقه و اهدای جوایز هر چند نفیس چه فایده‌ای دارد؟ لذا تلاش کرده‌ایم تا کنه و ماهیت جشنواره را به گونه‌ای اجرایی کنیم که مخاطب در پایان آن به فلسفه برگزاری یک جشنواره پی ببرد و امیدوارم این روند تا آخر پیش برود و موانع، سبب انحراف اهداف اصلی این جشنواره نشود.

محمدرضا حق دوستچرا این رویداد با عنوان "سعدی" برگزار می‌شود؟ مثلا مولانا یا فردوسی نام‌گذاری نشده است؟

رشته پژوهشی من و حوزه تدریسم مولوی‌پژوهی است و اسطوره‌شناسی که طلایه‌دار آن شاهنامه فردوسی است. جشنواره‌ها و کارگاه‌های متعددی با نام مولوی و فردوسی یا شاعرانی از این قبیل برگزار کرده‌ایم. مانند "سه‌شنبه‌های شاهنامه" در فرهنگسرای ابن‌سینا و همکاری در دوشنبه‌های هنر و شاهنامه فرهنگسرای ملل و همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی اسطوره‌شناسی شاهنامه و ژانرشناسی سینمایی در شاهنامه و ... همچنین کارگاه‌ها و مسابقاتی با نام مولانا و حافظ برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار کرده بودیم. اما موضوعات این جشنواره در حوزه علوم تربیتی است. مولانا، حافظ و ... در موضوعات تخصصی جهان‌بینی شرقی، عرفان اسلامی، تصوف و پیوند آن با فلسفه‌های غرب در رابطه با خداشناسی و هستی‌شناسی و همچنین فردوسی و شاعران حماسه‌سرا در حوزه ادبیات حماسی و در واقع حس ملی‌گرایی یا به عبارت صحیح‌تر پاتریوتیسم (وطن‌پرستی) طلایه‌دار هستند. ولی محورهای چهارگانه جشنواره، در واقع در ماهیت خود به علوم تربیتی اشاره دارند. چهار محور بیان شده گستردگی وسیعی از موضوعات را در بر می‌گیرند و در زبان و ادبیات فارسی، استاد سخن و پیش‌کسوت علوم تربیتی سعدی است که همواره با گذشت زمان، پندها و گفتارهایش در کتب گلستان و بوستان می‌تواند با زبانی شیوا و پویا درباره محورهای اصلی این جشنواره برای پژوهشگران نسل امروز مبانی بی‌نظیری را به درستی شرح دهد. علاوه بر این سعدی و ترجمه آثار او در خارج از ایران نیز تاثیرات فراوانی بر اروپاییان داشت و برخی معتقدند جنبش رمانتیسم فرانسه تحت‌تاثیر ترجمه کتاب گلستان سعدی قرار گرفت و بسیاری از پیش‌کسوتان اهل قلم و نویسندگان نامدار اروپایی به ستایش سعدی سخن‌ها گفته‌اند زیرا راز سعدی، شیوایی و سادگی کلام اوست در حالی که مفاهیم عمیقی را بیان می‌کند.

هدف از بین‌المللی برپا شدن جشنواره "علمی ادبی و هنری سعدی" چیست؟

هدف از عنوان بین‌المللی بودن جشنواره، ترویج فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی در سطح بین‌الملل و همچنین برخورداری هم‌وطنان خارج از کشور، از شرایط ویژه این جشنواره و ارائه توانایی‌ها و استعدادهای‌شان و همچنین شناساندن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به تمدن جهانی است. البته امسال که این جشنواره برای نخستین بار برگزار می‌شود تمرکز خود را بیشتر در سطح ملی و سراسری معطوف کرده است.

درباره اهدای مدال طلای ادبی سعدی بگویید.

مدال طلای ادبی سعدی براساس طرحی توسط پژوهشکده اسرا در 30 مهر امسال رونمایی شده است. مدال طلای سعدی با هدف تشویق و حمایت از استعدادهای برتر ادبی و هنری دانش‌آموزان و دانشجویان و ایجاد انگیزه و رقابت اثربخش در نوجوانان و جوانان ارائه شده است. این مدال در مسابقات و جشنواره‌های گوناگون جهت تشویق نفرات برتر تقدیم خواهدشد و افتخار آن را داریم که این مدال مزین به نام و تمثال استاد سخن سعدی است. برای نخستین بار مدال طلای ادبی سعدی به نفرات اول و برگزیدگان جشنواره بین‌المللی علمی ادبی و هنری سعدی اهدا می‌شود و پس از آن در سایر جشنواره‌های تخصصی هنر و ادبیات به عنوان جایزه رتبه‌های اول علمی ادبی و هنری اهدا خواهدشد. از این رو می‌توان طرح ملی نشان (مدال) طلای ادبی سعدی را متناظر با نوبل ادبیات ایران دانست و مشتاق همکاری طرح ملی نشان طلای سعدی با سایر جشنواره‌های فرهنگی هنری هستیم. از جمله موارد اهدای مدال طلای سعدی می‌توان به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان طرح ملی نویسنده خلاق، برگزیدگان حفظ شاهکارهای ادبی، ارائه‌دهنگان پروژه‌های نوین تحقیقاتی و پژوهش‌های ادبی در حوزه ادبیات ایران و جهان، کسب امتیاز 120 در کارنامه اعضای باشگاه ملی جوانان پژوهشگر و... اشاره کرد.

محمدرضا حق دوستاهدای گواهی‌نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضویت افتخاری در باشگاه ملی جوانان پژوهشگر به برگزیدگان در چه راستایی صورت می‌گیرد؟

ارائه گواهی‌نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری با هدف ثبت رزومه برای شرکت‌کنندگان جهت ارائه به مدارس یا دانشگاه به عنوان بخشی از جوایز برگزیدگان تقدیم می‌شود و برگزیدگان جشنواره سعدی، به مدت یک سال عضویت افتخاری در باشگاه ملی جوانان پژوهشگر را می‌گیرند و امتیاز آنان در کارنامه عملکرد اعضای باشگاه از 50 محاسبه خواهدشد و می‌توانند از شرایط ویژه آموزشی و کمک هزینه مالی جهت چاپ آثار و حضور رایگان در همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ... برخوردار شوند.

طبق اخباری که با محوریت این جشنواره منتشر شده آثار برجسته در قالب کتاب ارائه خواهند شد درست است؟

بله. اهمیت این کار در نشر آثار برجسته با نام خود نویسندگان و صاحبان اثر در سطح ملی است و به آثاری که دارای شرایط برتر باشند گواهی درجه برتر استعداد ادبی تعلق می‌گیرد. کتاب جشنواره از یک سو رزومه برای برگزیدگان و از سوی دیگر یادگار نخستین دوره جشنواره برای سال‌های آتی این جشنواره خواهد بود.

این رویداد اسپانسرهای زیادی دارد چرا این حمایت گسترده صورت گرفته است؟

مجری طرح جشنواره سعدی، پژوهشکده اسرا و باشگاه ملی جوانان پژوهشگر است. مراسم افتتاحیه جشنواره سعدی و رونمایی از مدال طلای سعدی؛ با حمایت مالی بانک رفاه برگزار شد و سایر حمایت‌ها به صورت معنوی بوده و سازمان‌ها و نهادهای بسیاری در کشور جهت همکاری معنوی با جشنواره سعدی اقدام کردند. عرصه‌های علمی ادبی و هنری سبب شده است تا مراکز و نهادهای بسیاری به همکاری با جشنواره سعدی علاقه نشان دهند و از طرف دیگر خوش نامی سعدی و آگاهی نهادها و سازمان‌ها از اهداف ما جهت برگزاری جشنواره سعدی سبب همکاری معنوی گسترده بسیاری از هم‌وطنان شده است. از هرگونه حمایت و همکاری استقبال می‌کنیم زیرا قرار است همگی زیر بیرق فرهنگ و هنر ایران زمین فعالیت کنیم. هر چند که بسیاری از هنرمندان در این راستا حمایت و ما را همراهی کرده‌اند؛ اما برخی نهادها که بیش از پیش به همدلی و همیاری‌شان احتیاج داشتیم؛ جشنواره سعدی را تنها گذاشتند.

آقای حقدوست درباره فعالیت پژوهشکده ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسرا توضیح دهید؟

پژوهشکده ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسرا با مجوز رسمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری که از اعضای هیات موسس آن می‌توان به جلیل تجلیل، اسماعیل آذر و راهب عارفی رئیس پژوهشکده اسرا اشاره کرد با هدف ترویج زبان و ادبیات فارسی و تربیت و آموزش جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به حوزه هنر و ادبیات، تاسیس شد. پژوهشکده اسرا با همکاری انتشارات تخصصی راشدین در سطح استانی و ملی تاکنون فعالیت‌های چشم‌گیری هم‌چون مجری طرح و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی علمی ادبی و هنری سعدی، صاحب امتیاز باشگاه ملی جوانان پژوهشگر (وابسته پژوهشکده اسرا)، برگزاری نشست‌های تخصصی شعر و همایش‌های ادبی هنری، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی نویسندگی، مقاله‌نویسی، روش تحقیق، مولوی‌پژوهی، فردوسی‌پژوهی، سعدی‌پژوهی، خیام‌پژوهی و... با ارائه گواهی‌نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همکاری مدارس، پژوهش‌سراها و فرهنگسراهای شهر تهران، همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی در شهرستان‌های ایران، طرح آموزش تخصصی نویسنده خلاق (مقدماتی، پیشرفته، عالی)، چاپ و نشر آثار دانش‌آموزان فرهیخته ادبی در طرح ملی آفاق اندیشه، چاپ و نشر آثار دانشجویان فرهیخته ادبی در طرح ملی جرعه جام، چاپ و نشر آثار معلمان و فرهنگیان در طرح ملی سرو طوبی و چاپ و نشر آثار برجسته اساتید دانشگاه در طرح ملی آیینه ادراک اشاره کرد.

محمدرضا حق دوستباشگاه ملی جوانان پژوهشگر با چه هدفی تشکیل شده و چه فعالیتی دارد؟

باشگاه ملی جوانان پژوهشگر با هدف حمایت از پژوهشگران علمی ادبی و هنرپژوهان کشور و انسجام فعالیت‌های پژوهشی تشکیل شده است. باشگاه شامل چهار گروه دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاه است. در کنار گروه‌های باشگاه، کانون پژوهشگران پیش‌کسوت وجود دارد که پژوهشگران نامدار و پیش‌کسوت از اعضای افتخاری این کانون هستند و هدف این کانون پیوند نسل جدید پژوهشگران جوان با اساتید این راه است. عضویت در باشگاه شرایط ویژه‌ای دارد و اعضای باشگاه دارای امتیاز هستند. عملکرد اعضا مانند کارنامه و رزومه آنان ثبت می‌شود تا در مدرسه و دانشگاه قابل ارائه باشد. کسب امتیازات بیشتر، تسهیلات بیشتری را برای اعضا به ارمغان می‌آورد. اعضا باید یک کد رشته علمی-پژوهشی و یک کد رشته فرهنگی-هنری به انتخاب خود، برگزینند و در آن حوزه فعالیت کنند. از جمله تسهیلات اعضای ویژه با امتیاز بالا، می‌توان به تخفیف جهت حضور در کارگاه‌ها، کارت ویژه حضور رایگان در ورک‌شاپ‌های آموزشی، دریافت گواهی‌نامه و درجه برتر استعداد ادبی با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری و کمک هزینه مالی در چاپ آثار علمی ادبی و هنری اشاره کرد. در آغاز کار باشگاه، محورهای اصلی را آموزش و آفرینش با رویکرد پژوهشی اعلام کرده‌ام و قصد داریم تا با آموزش تخصصی اعضا، از آن‌ها در پروژه‌های آتی استفاده شود و وارد فضای کار شوند.

سخن پایانی؟

برای ایران عزیزم، روزهای خوش همراه با آرامش، سرافرازی و درخشش هم‌وطنانم را در عرصه های علمی، ادبی و هنری از ایزد دادار خواستارم. به امید جهانی بدون جنگ.