به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در کتاب "نشر کتاب و تمدن" چگونگی پیدایش نشر جدید در عصر نوزایی در سده ۱۵میلادی/۹ قمری و تکوین و تحول آن در عرصه جهانی تا روزگار ما به زبانی غیرفنی توضیح داده شده است.

"پیدایش نشر چاپی: زمینه‌ها و تاثیرها"، "پیامدها و واکنش‌ها در عصر پسانوزایی"، "پیشگامان در عرصه نشر"، "تاثیرها بر نشر و تاثیرگذارها"، "عصر جدید و فصلی تازه در نشر(۱)"، "عصر جدید و فصلی تازه در نشر(۲)"، "جنبش روشنگری و نشر"، "نشر در سده ۱۸م"، "سلسله تحولات دیگری در نشر"، "نشر در سده ۱۹م"، "رویدادهای تاثیرگذار بر نشر سده ۱۹م"، "ادبیات در سده ۱۹م"، "نشر انگلستان و فرانسه در سده ۱۹م"، "نشر سده ۱۹م در چند کشور دیگر"، "نشر در سده ۲۰م"، "چند رویداد و جنبه تاثیرگذار"، "وضعیت نشر در چند کشور" و...از جمله بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این کتاب نوشته است: "تاثیر دو سویه نشر و تمدن بر کسی پوشیده نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همواره در طول تاریخ، پیوندی عمیق بین نشر و تمدن برقرار بوده است. نشر که در واقع با اختراع خط و نوشتن آغاز شد ابزاری است برای حفظ و انتقال هر گونه پیام در زمان حال و آینده. نیاز بشر به برقراری ارتباط، پیش از خط و نوشتن نیز وجود داشت، اما این ارتباط به صورت شفاهی بود و محدودیت‌هایی را در برداشت؛ به طوری که انتقال اطلاعات بدون تماس حضوری مقدور نبود؛ به همین دلیل با اختراع خط و چاپ و بر طرف شدن این محدودیت‌ها، اهمیت نشر نمایان شد.

موسسه خانه کتاب بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های خود، از سال‌های ابتدایی تاسیس، همواره توجه ویژه‌ای به صنعت نشر داشته و تحولات این حوزه را شناسایی و مورد ارزیابی قرار داده است. از دیگر اهداف خانه کتاب این است که بتواند در رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت نشر نقش‌آفرینی کند و در این راه سعی کرده با همکاری پژوهشگران و محققان برتر این حوزه، راه را بر تلاشگران این صنعت هموار سازد".

عبدالحسین آذرنگ نویسنده کتاب در یادداشت کتاب "نشر کتاب و تمدن" نوشته است: "آشنایی دقیق‌تر با پیوندهای میان نشر، تمدن و فرهنگ، به ویژه برای جامعه‌هایی ضروری‌تر است که نشر توسعه یافته ندارند؛ زیرا این جامعه‌ها اغلب از نیمه‌ها یا اواخر  تاریخ دوره جدید به قافله تمدن رایج کنونی پیوسته‌اند و مراحل  و تحولاتی را از سر نگذرانده‌اند که نشر توسعه یافته سپری کرده تا  به مرحله توسعه‌یافتگی آن دست یافته است. سیر نشر از گام‌های کوچ و کوتاه آغازین، از دوره گذراندن آزمون و خطاهای مکرر، سپس غلبه یافتن بر مانع‌ها و چالش‌ها و گاه حتی به بهای گزاف، تا آن مرحله جدیدی که توانسته است مسائل و مشکلات خود را درست بشناسد، برای آن‌ها راه حل بجوید و بیاید و سپس تاثیر نتیجه تلاش‌ها و راه‌یابی‌ها را بر پیشرفت تمدن و فرهنگ ببیند، از پرماجراترین رویدادهای تاریخ فرهنگی بشر در عصر جدید، پس از پیدایش و گسترش نوزایی تا عصر ماست. آشنایی  عمیق‌تر با این ماجرا می‌تواند به همه کسانی که به گونه‌ای در فعالیت‌های نشر و پیرا نشر دست دارند، این آگاهی و خودآگاهی را ببخشد که نشر تمدن‌ساز و فرهنگ آفرین چه ارمغان‌هایی برای بشریت آورده است و چگونه و تا کجاها می‌تواند در مسیر آینده او تاثیر بگذارد".

 خواندن این کتاب به همه ناشرانی که به شناختن جایگاه واقعی فعالیت خود در روند فرهنگی-تمدنی، شان ناشری در همین روند و به آشنایی با چشم‌اندازهای آینده نشر علاقمندند. برای همه نشر پژوهان، دانشجویان رشته‌هایی که موضوع تخصصی آن‌ها به گونه‌ای با مسائل نشر، کتاب، ارتباطات، علم اطلاعات و دانش‌شناسی(اطلاع‌رسانی  و کتابداری سابق) و تاریخ تمدن و فرهنگ پیوند دارد و نیز به همه دوستداران نشر و کتاب توصیه  می‌شود.

کتاب "نشر کتاب و تمدن" نوشته عبدالحسین آذرنگ در ۵۵۱ صفحه در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 55هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.