سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مشاهده‌های عینی از وضعیت کتاب‌فروشان تهران خبر از بی رونقی بازار کتاب در ایام پس از نمایشگاه می‌دهد. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همیشه به عنوان مُسکنی موقتی، التیامی است بر داغِ بی رونقی بازار کتاب، اما درست بعد از نمایشگاه کتاب، رخوت بر بازار کتاب مستولی می‌شود.

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیش از آنکه محلی برای عرضه و نمایش کتاب باشد، مکانی برای فروش کتاب است، و البته همین ویژگی نمایشگاه کتاب است که ناشران را شیفته اردیبهشت ماه می‌کند. کافی است در روزهای پس از نمایشگاه سری به فروشگاه‌های کتاب بزنید و ببینید چقدر خالی‌اند از مخاطبان کتاب.

محمود آموزگار رئیس رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیش از این درباره رخوت بازار نشر در ایام پس از نمایشگاه گفته بود درست مشابه این وضعیت را در نمایشگاه های کتاب استانی می بینیم.این وضعیت دقیقا برای کتابفروشی های استانی به وجود می‌آید.

او معتقد است: به طور کلی اگر فلسفه نمایشگاه،ایجاد دسترسی برای مردم باشد، به نظرم باید به عنوان یک موضوع موقتی به آن نگاه کرد و درست در کنارش تلاش شود تا امکان دسترسی مردم به کتاب فراهم باشد. در نمایشگاه بیست و نهم، نگرانی ریزش مخاطب وجود داشت ولی این اتفاق نیافتاد و به نظرم، بازدیدکنندگان استانی و شهرستانی سهم بیشتری از حضور در نمایشگاه داشتند. این مساله نشان می دهد که دولت در طول سال، امکان دسترسی مناسبی را به کتاب، برای مردم به ویژه مردم شهرستان ها فراهم نکرده است.

خیلی‌ها معتقدند یکی از مهم‌ترین آسیب‌های نمایشگاه کتاب این است که کتاب‌فروشی‌ها را از چرخه فروش و بازار کنار می‌زند. یکی از جلوه‌های این مسئله را می‌توان در روزهای پس از نمایشگاه کتاب تهران دید؛ روزهایی که کتاب‌فروشی‌ها دوباره و دوباره بی‌رونقی را در کسب و کارشان تجربه می‌کنند.