سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدرضا شریفی‌نیا را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناسیم، اما او پیش از اینکه بازیگر شود، معلم بوده است و به همین بهانه نیز بسیار اهل مطالعه و کتاب‌خوانی است. او به‌واسطه بازی در سریال‌های مختلف تاریخی بسیار مطالعه می‌کند، اما علاقه‌اش بیشتر به سمت شعر است. او این روزها در نقش جعفر مهرداد با سریال "معمای شاه" مهمان خانه‌ها می‌شود. جعفر مهرداد در این سریال در خیابان منیریه صاحب مغازه کتاب‌فروشی است، دستی در اجرای تئاتر دارد و فعالیت مطبوعاتی نیز می‌کند.

به‌واسطه این نقش با این بازیگر درباره فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی صحبت کردیم. شریفی‌نیا معتقد است دیدن این سریال همانند این است که شما هزار جلد کتاب مطالعه کرده‌اید.

او که خود بسیار اهل مطالعه است، دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر شاید بزرگ‌ترین معضلی که در جامعه ما وجود دارد، عدم ارتباط جوانان با کتاب است و کتاب‌خوانی رسمی بود که در گذشته وجود داشت. قبل از انقلاب ارتباط مردم با کتاب خیلی بیشتر از امروز بود و طیف وسیعی از مردم کتاب می‌خواندند و بحث‌های ادبی و مفهومی درباره شعر، رمان و به طور کلی ادبیات زیاد بود و این بحث‌ها حتی در مجلات هم باب بود و بسیار کمک می‌کرد تا مردم به کتاب مراجعه کنند. در حال حاضر این اتفاق کمتر می‌افتد و درجاهایی که جوانان با آن‌ها سروکار دارند مثل مجله، روزنامه، فیلم و سریال‌های تلویزیونی کمتر درباره کتاب و فضایی که جوانان را به خواندن تحریک کند، صحبت می‌شود.

 این بازیگر افزود: ما در لباس و پوشش مد داریم و پیرو مد هستیم، ولی در حوزه ادبیات این‌گونه نیست. گاهی باید یکسری کارها را مد کرد. باید در حوزه ادبیات نیز یکسری چیزها مد شود تا به فرهنگ مطالعه کمک کند و جوانان به آن روی آورند و مطالعه دغدغه‌شان شود. اگر فرهنگ کتاب‌خوانی در مملکت ما باب شود و جوانان نیاز به کتاب خواندن را حس کنند، مهم‌ترین کار فرهنگی است که ما انجام می‌دهیم.

بازیگر سریال "امام علی (ع) ادامه داد: برای کتاب‌خوانی و ایجاد فرهنگ مطالعه باید سریال ساخت و دغدغه شخصیت‌های اصلی آن را کتاب گذاشت، باید برنامه‌هایی تولید شود و درباره ادبیات روز ایران وجهان بحث شود. وقتی یک کتاب را می‌خوانیم، درواقع یک زندگی را شروع و به پایان می‌رسانیم و در این مرحله کلی چیز یاد می‌گیریم و تجربه می‌کنیم و این در زندگی شخصی ما بسیار مؤثر و راهگشاست. در واقع شما با کتاب خواندن زندگی جدیدی را آغاز می‌کنید و یک جایی این زندگی به پایان می‌رسد. حال با توجه به آنچه در خواندن کتاب تجربه کردیم، در زندگی خودمان نیز از آن استفاده می‌کنیم و هرچقدر میزان مطالعه بیشتر باشد، قطعاً در مقابل حوادث و مشکلات بیمه می‌شویم.

شریفی‌نیا با بیان اینکه کتاب می‌تواند به عنوان یک راهنما مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: قصه‌هایی که برای جوانان ما زندگی بسازد، بسیار اندک است و این نیاز، امروز در جامعه بسیار حس می‌شود. باید همان‌طور که سریال ساخته می‌شود و برنامه‌سازی در تلویزیون می‌شود، برای کتاب نیز این اتفاق بیفتد و مردم را به هر نحوی که شده جذب مطالعه و کتاب‌خوانی کرد. کتاب باعث رشد ذهن می‌شود.

بازیگر سریال "مختارنامه" درباره اقتباس‌هایی که در سینما شکل می‌گیرد نیز بیان کرد: به نظر من اقتباس ادبی در سینما کم که نیست، بسیار زیاد هم هست. اما در خارج از کشور وقتی چیزی را از جایی بر می‌دارند به خاطر وجود قانون حق کپی‌رایت جرات نمی‌کنند، نام صاحب اثر را ذکر نکنند، ولی در جامعه ما خیلی راحت نام صاحب اثر حذف می‌شود. امروز بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، از روی کتاب و یا یک فیلم است و کپی از آثار دیگران و حتی گذشتگان است، اما نامشان هرگز دیده نمی‌شود. ما حتی اقتباس از نویسندگان خارجی هم داریم، ولی حق کپی‌رایت را لحاظ نمی‌کنیم، به همین دلیل هم فکر می‌کنیم که اقتباس ادبی در سینمای ما شکل نمی‌گیرد، برخی اوقات نیز از روی برخی فیلم‌ها عیناً و پلان به پلان کپی می‌شود، ولی نام اصلی صاحب اثر دیده نمی‌شود.

محمدرضا شریفی نیا در معمای شاه

محمدرضا شریفی نیا در نمایی در سریال "معمای شاه"

شریفی‌نیا همچنین ادامه داد: من به دلیل اینکه یک دوره معلم بودم، خودم بسیار علاقه‌مند به کتاب خواندن و کتاب داشتن هستم و همین را به بچه‌هایم نیز آموزش دادم و امروز مهراوه و ملیکا هر دو بسیار کتاب‌خوان هستند و این کتاب‌خوانی بسیار در زندگی، به آن‌ها کمک کرده است.

وی درباره علاقه‌مندی خود به کتاب و گونه‌های مختلف ادبی اشاره کرده و افزود: بسیار علاقه‌مند به کتاب‌های شعر هستم و همیشه کتاب‌های روز را می‌خوانم. به رمان هم بسیار علاقه دارم و کتاب‌های تاریخی را به مناسبت کارهایی که انجام می‌دهم و نقش‌های تاریخی که ایفا می‌کنم، مطالعه می‌کنم. در طول یک 24 ساعت حتماً 150 تا 200 صفحه کتاب را می‌خوانم و این میزان مطالعه، غیر از فیلمنامه‌هایی است که به دستم می‌رسد.

بازیگر" سوپراستار" گفت: معمولاً برخی از کتاب‌ها را دوباره می‌خوانم، چرا که هرچه سن بالا می‌رود نگاه شما به موضوعات نیز تغییر می‌کند، وقتی یک کتاب را دوباره می‌خوانی، برداشت دیگری از آن داری و این بسیار جالب است، چرا که معنا و مفهوم کاملاً برای شما تغییر می‌کند. گاهی برای تمیز کردن کتابخانه‌ام ساعت‌ها روی چهارپایه ایستاده کتاب می‌خوانم و متوجه گذشت زمان نمی‌شوم و این بسیار لذت‌بخش است. خواندن کتاب لذت خاصی به انسان می‌دهد و این لذت را فقط کسانی که مبتلا به کتاب‌خوانی هستند درک می‌کنند. باید این لذت را برای جوانان به وجود آورد و اگر این فرهنگ ایجاد شود، بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌هایی که امروز دچار آن هستیم، نیز از بین می‌رود.

شریفی‌نیا در خاتمه عنوان کرد: در زمانی که تدریس می‌کردم، همواره کتاب‌خوانی را به شاگردانم توصیه می‌کردم و با شاگردانم این را تمرین می‌کردیم و بسیاری از مشکلات نیز به دلیل همین مطالعه حل می‌شد و به بچه‌ها کمک می‌کرد که یاد بگیرند، چطور زندگی کنند. کتاب بسیار آموزنده است، مطالعه کتاب شما را کنجکاو می‌کند که کتاب بخوانید تا با مسائل مختلف جامعه آشنا شوید.