سرویس سینمایی هنرآنلاین: پژمان جمشیدی متولد ۱۳۵۶ بازیکن فوتبال پیشین و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون امروز است.

او فوتبال را به شکل حرفه‌ای از رده نوجوانان باشگاه دارایی تهران آغاز کرد و در سال ۷۴ به تیم ملی نوجوانان ایران دعوت شد. در ادامه جمشیدی در تیم‌های کشاورز تهران، سایپا، پرسپولیس، پاس تهران، استیل آذین، فولاد خوزستان و ابومسلم خراسان حضور یافت و بارها در مسابقات تیم ملی بازی کرد.

جمشیدی در سال ۹۰ در یک قسمت از سریال «ساختمان پزشکان» نقش کوتاهی را ایفا کرد که موجب علاقمندی‌اش به دنیای بازیگری شد، اما دو سال بعد پژمان جمشیدی به واسطه ایده‌ای که خودش آن را مطرح کرده بود به نقش اصلی سریال «پژمان» ساخته سروش صحت و نوشته برادران قاسم‌خانی تبدیل شد.

او بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در چند سریال مختلف تلویزیونی مثل «سال‌های ابری»، «دیواربه‌دیوار ۱ و ۲»، «نفس» و «زیرخاکی» ایفای نقش کرد که حداقل دوتا از آن‌ها به پرمخاطب‌ترین سریال‌های سیما بدل شدند.

اولین کار سینمایی جمشیدی حضور در فیلم «آتش‌بس ۲» به کارگردانی تهمینه میلانی و تجربه بازی در کنار بهرام رادان و میترا حجار بود، اما بعد از این پژمان جمشیدی به چهره‌ای پُرکار تبدیل شد. او در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۸ در ۲۰ نمایش حضور پیدا کرد و تجربه بازی بر روی صحنه را نیز به دست آورد.

فیلم خط فرضی

پژمان جمشیدی در نمایی از فیلم «خط فرضی»

او بعد از «آتش‌بس ۲» در فیلم‌های مختلفی چون «۵۰ کیلو آلبالو»، «خوب، بد، زشت»، «آذر»، «لونه زنبور»، «تگزاس»، «سوء تفاهم»، «هزارتو»، «دینامیت»، «جهان با من برقص»، «خوب، بد، جلف ۲» حضور پیدا کرد.

جمشیدی در این عرصه چنان پشت‌کاری داشت که در سال ۹۶ و در سی ‌و ‌ششمین دوره از جشنواره فیلم ‌فجر برای ایفای نقش در فیلم «سوء تفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. اما در آن سال جایزه را دریافت نکرد.

جمشیدی سال ۹۹ در سه فیلم «کوسه»، «شیشلیک» و «مجوز خروج» به ایفای نقش پرداخت که از این میان فیلم «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان به مسابقه سینمای ایران راه یافت و جمشیدی برای بازی متفاوتش در این فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او در این فیلم نقش پدری را بازی می‌کند که به خاطر خواسته فرزندش از کار و زندگی خود می‌گذرد تا او به آنچه که دوست دارد برسد. در این فیلم جمشیدی برای نخستین بار با رضا عطاران همبازی شد.

علاوه بر این فیلم جمشیدی فیلم سینمایی «خط فرضی» را نیز در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر داشت. در این فیلم به کارگردانی فرنوش صمدی جمشیدی در نقش پدر و همسری به ایفای نقش می‌پردازد که با از دست دادن فرزندش روند زندگی او دچار تغییر می‌شود.

خوب بد جلف ارتش سری

جمشیدی در نمایی از «خوب، بد، جلف: ارتش سری»

جمشیدی در طی این سال‌ها ثابت کرد که هرچقدر جلوتر می‌رود به پختگی بیشتری در بازی می‌رسد و حالا در نقش‌های متفاوت به زیبایی می‌تواند حضور یافته و ایفای نقش کند. او شاید در ابتدا صرفاً به دلیل سرگرمی وارد این فضا شد، اما هرچه گذشت بازی‌هایش به قوام بیشتری دست یافت و متفاوت‌ از گذشته بر صحنه تئاتر و یا پرده سینما حضور یافت.

او علاوه بر سینما، تئاتر و تلویزیون حالا در شبکه نمایش خانگی نیز حضور دارد. «خوب، بد، جلف» نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در همان سال روی پرده سینما دیده شد و جزو پرفروش‌های سال قرار گرفت.

ترکیب سام درخشانی و پژمان جمشیدی بار دیگر جواب داد و مخاطبان بسیاری را به سالن‌های سینمایی کشاند تا حدی که سازندگان فیلم بر آن شدند تا دنباله آن را با همین ترکیب بازیگران و البته کمی تغییرات تولید کنند. سه سال بعد و در سال ۹۸ دنباله فیلم به روی پرده رفت ولی با این تفاوت که حمید فرخ‌نژاد در این قسمت جای خود را به حامد کمیلی داد و این نسخه نیز مورد توجه واقع شد تا حدی که بار دیگر به پرفروش‌های سال تبدیل شد؛ حالا این بار ترکیب جمشیدی و درخشانی به ترکیبی ثابت بدل شده است و تولیدکنندگان یعنی قاسم خانی و چگینی در صدد برآمدند تا دست به تولید سریال ۱۲ قسمتی «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو» برای شبکه نمایش خانگی بزنند.

تاکنون سه قسمت از این سریال از پلتفرم فیلیمو پخش شده و مورد توجه مخاطبان واقع شده است.

جمشیدی با روحیه طنازی که دارد اغلب در آثار کمدی حضور دارد و بازی‌هایش به دل مخاطبان نشسته است، اما او با حضور در آثار جدی چون «هزارتو»، «خط فرضی»، «سوءتفاهم» و حتی «شیشلیک» نشان داد از عهده نقش‌های جدی نیز به خوبی برمی‌آید و می‌تواند به‌عنوان یک بازیگر در قالب نقش‌های مختلف به ایفای نقش بپردازد.