سرویس سینمایی هنرآنلاین: شاهزاده خانم آنا و ملکه السا و قدرت خواهری بازگشت موفق آن‌ها به پرده نقره‌ای را به همراه داشت؛ به‌طوری که "یخ‌زده 2" (Frozen 2) از شرکت والت دیزنی انیمیشن استودیوز توانست در اولین آخر هفته اکران در سینماهای ایالات متحده و کانادا، از جمعه تا یکشنبه، به فروش رکوردشکن 127 میلیون دلار دست پیدا کند.

دنباله انیمیشن محبوب "یخ‌زده" در سطح بین‌المللی نیز 223.3 میلیون دلار فروخت تا با حساب بازار آمریکای شمالی کار خود در سینماهای جهان را با رقم بسیار قابل توجه 350.2 میلیون دلار شروع کند. بدون حساب نرخ تورم، این بهترین فروش افتتاحیه یک فیلم انیمیشن در دنیا است. فروش "یخ‌زده 2" بخصوص در بازار خارج از آمریکای شمالی بسیار بیش از انتظار بود.  

به گزارش هالیوود ریپورتر، موفقیت تجاری "یخ‌زده 2" جان تازه‌ای به باکس آفیس ماه نوامبر داد، جایی که با توجه به اکران فیلم‌های شکست‌خورده‌ای چون "نابودگر: سرنوشت تاریک" (Terminator: Dark Fate) و "دکتر اسلیپ" (Doctor Sleep)، مجموع فروش فیلم‌ها در مقایسه با همین ماه در سال گذشته 27 درصد کمتر شده بود. و این در حالی است که پیش رو بودن هفته تعطیلات روز شکرگزاری نیز می‌تواند به سود "یخ‌زده 2" و دیگر فیلم‌های جدید باشد.

فیلم زنانه "یخ‌زده 2" یک رکورد جدید برای یک فیلم انیمیشن اکران‌شده در ماه نوامبر به همراه آورد، ضمن این که بدون حساب نرخ تورم، در فهرست بهترین فروش افتتاحیه یک فیلم انیمیشن بعد از "شگفت‌انگیزان 2" در 2018 (182.7 میلیون دلار) و "پیدا کردن دوری" در 2016 (135.1 میلیون دلار) در رده سوم قرار گرفت. گذشته از این برای اولین بار یک فیلم انیمیشن خارج از اکران تابستان توانست در اولین آخر هفته اکران از مرز 100 میلیون دلار فروش عبور کند. در آمریکا 60 درصد تماشاگران فیلم زن‌ها و جمعه در اولین روز اکران 70 درصد تماشاگران خانواده‌ها بودند.

"یخ‌زده 2" در سطح بین‌المللی نیز رکوردهای بسیاری را جابجا کرد، از جمله رکورد بهترین فروش افتتاحیه یک فیلم انیمیشن در بریتانیا (17.8 میلیون دلار) و فرانسه (13.4 میلیون دلار)، همین‌طور بهترین فروش افتتاحیه فیلمی از شرکت‌های پیکساز و دیزنی انیمیشن در چین (53 میلیون دلار)، ژاپن (18.2 میلیون دلار)، آلمان (14.9 میلیون دلار) و اسپانیا (5.8 میلیون دلار).

عملکرد آغازین "یخ‌زده 2" تأکیدی بر نفوذ ماندگار اولین "یخ‌زده" بود که در سال 2013 در چهارشنبه پیش از هفته تعطیلات روز شکرگزاری اکران شد و در پنج روز اول به فروش رکوردشکن 93 میلیون دلار شامل 67 میلیون دلار در سه روز تعطیلات آخر هفته، دست پیدا کرد. فیلم درنهایت در دنیا 1.28 میلیارد دلار به دست آورد و اکنون بدون حساب نرخ تورم، پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تاریخ سینماست.

کریستن بل (شاهزاده خانم آنا) و ایدینا منزل (ملکه السا) در "یخ‌زده 2" نقش‌های محبوب خود را تکرار کرده‌اند. دار و دسته فیلم اول این بار راهی یک سفر جدید می‌شوند که بسیار دور از آرندل سرزمین مادری آن‌ها است و این بار آنا در ماجرا به السا می‌پیوندد. جاناتان گراف، جاش گاد و سانتینو فونتانا دیگر صداپیشه‌های فیلم اول هستند که در فیلم جدید نیز حضور دارند. ایوان ریچل وود و استرلینگ کی. براون به گروه صداپیشه‌ها اضافه شده‌اند. کریس باک و جنیفر لی نیز بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته‌اند.     

تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به "یخ‌زده 2" درجه A- داده‌اند، در حالی که "یخ‌زده"  درجه A دریافت کرد.

فیلم‌های "یخ‌زده" با الهام از قصه پریان "ملکه برفی" نوشته هانس کریستین آندرسن ساخته شده است. فیلم اول درباره یک شاهزاده خانم بی‌باک است که برای پیدا کردن خواهرش که قدرت‌های یخی او باعث یک زمستان ابدی شده است، راهی سفری حماسی می‌شود. این فیلم در هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار برنده جوایز بهترین فیلم بلند انیمیشن و بهترین ترانه شد.

در همین حال، فیلم زندگی‌نامه‌ای "یک روز زیبا در محله" (A Beautiful Day in the Neighborhood) با بازی تام هنکس در اولین هفته اکران با 13.5 میلیون دلار فروش در رده سوم جدول قرار گرفت.

هنکس در این فیلم نقش فرد راجرز (2003-1928) چهره معروف تلویزیونی و ستاره مجموعه کودکانه و طولانی "محله آقای راجرز" را بازی کرده است که به مدت 33 سال در فاصله 1968 تا 2001 از شبکه پی‌بی‌اس پخش می‌شد.

ماریل هلر کارگردان فیلم‌های "خاطرات یک دختر نوجوان" و "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" این فیلم را از روی فیلمنامه‌ای نوشته مایکا فیتزرمن-بلو و نوا هارپستر کارگردانی کرده است که یکی از فیلمنامه‌های بلک لیست 2013 بود.

A Beautiful Day in the Neighborhood

تام هنکس در "یک روز زیبا در محله"

فیلمنامه با الهام از مطلبی با عنوان "می‌توانی بگویی... قهرمان" نوشته تام جونو روزنامه‌نگار 61 ساله آمریکایی و برنده دو جایزه از جوایز ملی نشریه در آمریکا، نوشته شده است. این مطلب در 1998 در مجله اسکوایر منتشر شد. داستان فیلم درباره لوید ووگل (با بازی متیو ریس) خبرنگار اسکوایر است که از او خواسته می‌شود شناسنامه کاری راجرز را بنویسد.

"یک روز زیبا در محله" (با عنوان قبلی "تو دوست من هستی") اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش گالا 2019 جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به فیلم درجه A داده‌اند.

فرد راجرز در 2018 نیز موضوع مستند سینمایی "همسایه من نمی‌شوی؟" به کارگردانی مورگان نویل بود که اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد.

"فورد در برابر فراری" (Ford v Ferrari) به کارگردانی جیمز منگولد در دومین هفته اکران 16 میلیون دلار فروخت و ضمن این که در رده دوم جدول قرار گرفت مجموع فروش داخلی خود را به 57.9 میلیون دلار رساند.

Ford v Ferrari

مت دیمن و کریستین بیل در "فورد در برابر فراری"

این فیلم زندگی‌نامه‌ای با بازی مت دیمن و کریستین بیل، روایتی از یک گروه نامتعارف و مصمم از مهندسان و طراحان آمریکایی است که با هدایت کارول شلبی طراح و اتوموبیل‌ران فرمول 1 (دیمن) و کن مایلز راننده بریتانیایی خود (بیل) از طرف هنری فورد دوم مأموریت دارند فورد مدل GT40 را طراحی کنند.

تریلر پلیسی "21 پل" (21 Bridges) به کارگردانی برایان کرک و تهیه‌کنندگی برادران روسو در اولین آخر هفته اکران 9.3 میلیون دلار به دست آورد و رده چهارم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد.

چادویک بوزمن در این فیلم نقش یک کارآگاه اداره پلیس نیویورک را بازی می‌کند که 21 پل منهتن را می‌بندد تا دو فرد مظنون (با بازی استفان جیمز و تیلور کیچ) را پیدا کند. سیه‌نا میلر، کیت دیوید، الکساندر صدیق و جی. کی. سیمونز دیگر بازیگران فیلم درجه R "21 پل" هستند که در سینمااسکور از سوی تماشاگران درجه B+ دریافت کرده است. منتقدان خیلی از فیلم استقبال نکرده‌اند.

فیلم جنگی " میدوی" (Midway) به کارگردانی رولاند امریش در سومین هفته اکران 4.7 میلیون دلار فروخت و فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد. اد اسکرین، پاتریک ویلسن، لوک ایوانز، آرون اکهارت، نیک جوناس، مندی مور و دنیس کواید در این پروژه 100 میلیون دلار بازی می‌کنند که بر مبنای حمله به پرل هاربر و به دنبال آن نبرد میدوی، بزرگ‌ترین نبرد دریایی در اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم، ساخته شده است.

"نابودگر: سرنوشت تاریک" با بازی آرنولد شوارتزنگر و لیندا همیلتن با 1.2 میلیون دلار فروش در هفته چهارم اکران مجموع فروش خود را به رقم ناامیدکننده 59.3 میلیون دلار رساند.

در همین حال فیلم ترسناک "دکتر اسلیپ" به کارگردانی مایک فلاناگان در سومین هفته اکران 1.8 میلیون دلار فروخت. مجموع فروش این فیلم در آمریکای شمالی 28.7 میلیون دلار شده است. "دکتر اسلیپ" بر مبنای رمانی نوشته استفن کینگ که در 2013 منتشر شد، ساخته شده است. این رمان دنباله رمان "درخشش" (1977) کینگ است که در 1980 مبنای فیلمی به همین نام به کارگردانی استنلی کوبریک شد.

داستان "دکتر اسلیپ" چند دهه بعد از اتفاقات فیلم اول روی می‌دهد. یوان مگرگور در فیلم نقش دنی تورنس مردی دائم‌الخمر دارای قدرت فراروانی موسوم به "درخشش" را بازی می‌کند که همچنان درگیر شوک روحی دوران کودکی است (دنی فرزند جک تورنس و وندی تورنس است که در فیلم اول جک نیکلسن و شلی دووال نقش آن‌ها را ایفا کردند.). ربکا فرگوسن، کایلی کوران و کلیف کرتیس دیگر بازیگران فیلم "دکتر اسلیپ" هستند. 

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات ‌متحده و کانادا (22 تا 24 نوامبر 2019)

 

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

مجموع فروش (میلیون دلار)

هفته اکران

پخش‌کننده

1

"یخ‌زده 2"

127

4440

127

1

والت دیزنی انیمیشن استودیوز

2

"فورد در برابر فراری"

16

3528

57.9

2

فاکس قرن بیستم

3

"یک روز زیبا در محله"

13.5

3235

13.5

1

سونی پیکچرز ریلیزینگ

4

"21 پل"

9.3

2665

9.3

1

اس‌تی‌ایکس اینترتینمنت

5

" میدوی"

4.7

2627

43.1

3

لاینزگیت

6

"بازی با آتش"

4.6

2760

31.6

3

پارامونت پیکچرز

7

"دروغگوی خوب"

3.3

2454

11.7

2

برادران وارنر

8

"فرشتگان چارلی"

3.1

3452

13.9

2

سونی پیکچرز ریلیزینگ

9

"کریسمس قبل"

3

2411

27.7

3

یونیورسال پیکچرز

10

"جوکر"

2.8

1410

326.9

8

برادران وارنر