سرویس سینمایی هنرآنلاین: نخستین روز از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی برگزار شد که در شب افتتاحیه، جشنواره فارغ از تمامی برنامه‌ها، پذیرای یک بخش ویژه بود که حال و هوای معنوی و خاصی را به این رویداد بخشید و آن هم به اهتزاز درآمدن پرچم متبرک ضریح مطهر حضرت امیرالمومنین (ع) روی صحنه همزمان با شب عید سعید غدیر بود تا نسیم عطراگین حرم علوی صفابخش این مراسم باشد. اتفاقی ناب که به دستان همسران و فرزندان شهدای عزیز و مظلوم مدافع حرم محقق شد تا ارزش و معنویتی دو چندان به این مراسم بخشد.

در ادامه حسین انتظامی، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در پیامی بر اهمیت نقش کودکان و نوجوانان در جامعه تاکید کرد.

نمایش فیلم‌های نخستین روز جشنواره روز سه شنبه همزمان با عید غدیر از ساعت  16 در پردیس‌های سینمایی شهر اصفهان آغاز شد و فیلم‌های "ساز دهنی" ساخته امیرنادری،"غبار"، "اوتزی و معمای زمان"،"جادوگر کوچک"،"داستان آینده"،" زنگ آخر"،"بنیامین"،"مسیرهای گرگ"،" داستان‌های باغ جادویی آنتون کرینگز"،"فرزند مین"،"میوه‌های ابرها"،" گوسفند و گرگ‌ها 2"،"قطار آن شب"،"غرغرو وارد می‌شود"،"منطقه پرواز ممنوع"،"بادبادک"،" دو ایز تاک"،"جیکوب، می می و سگ‌های سخنگو"،" تورنادو2"،"جزیره گنج"،" سرخابی"،"بازیوو"،"هشتگ،دوچرخه باز"،" صفرکلوین"،" اقیانوس پشت پنجره"،"پیاده روی شبانه"،" خرس معرکه"،" عشق سینما"،" گنج یرماک"،" هایدی"،" اینجا خانه من است" و فیلم‌های وب سری و "سیفژ" تا ساعات پایانی شب به روی پرده سینماها رفتند.

نشست خبری انیمیشن "بنیامین" که یکی از پرمخاطب‌ترین آثار روز نخست جشنواره سی و دوم بود، در حالی برگزار شد که سازندگان آن اعلام کردند صحنه‌های خشونت آمیز فیلم در زمان اکران عمومی قطعا حذف خواهد شد.

در بخش نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده که ساعت 18 در سالن چهل ستون پردیس سینمایی چهارباغ به روی پرده می‌روند، فیلم "سازدهنی" ساخته امیرنادری آغازگر این رویداد بود. "ساز دهنی"داستان زندگی پسری به نام امیرو را روایت می کند که ساده و سرشار از حرکت در حوالی بوشهر زندگی می‌کند. او آن قدر افسار گسیخته است که همیشه یک پای دعوای همسن و سال‌های خودش است. عبدالله نوجوانی است که پدرش برای آن که او را به ختنه کردن راضی کند یک سازدهنی به او می‌دهد. بچه‌های بندر به ساز عبدالله علاقه‌مند می‌شوند و عبدالله در ازای کولی گرفتن از بچه‌ها سازش را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. مسعود گودرزی، مهدی جوادی، شهلا درویشی، محمود وفابخش، اسحاق احمدزاده، عباس رئیسی، جمعه طنین، یعقوب مرادزاده، محمد مرادزاده، عباس پوراحدی و جمعه وفابخش بازیگران این فیلم هستند.

در ادامه نخستین روز، احمد  الستی در کارگاه خود به معرفی سبک‌های سینمایی پرداخت. او در ابتدای این کارگاه آموزشی که با حضور کودکان و نوجوانان علاقمند به سینما برگزار شد، با اشاره به اینکه سبک و ژانر در سینما دو عنوان متفاوت است، گفت: ژانرهای سینمایی مانند بیوگرافی کال و ساب ژانر، زیر مجموعه‌ای از سبک‌های سینمایی هستند. پدید آمدن در این سینما در ابتدا سبک‌هایی را هم به وجود آورد که هرکدام به دلیل شرایط اجتماعی مختلف حاکم بر کشورها شکل گرفت.

وی در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان که از او پرسید چرا دیگر سبک‌های جدید سینمایی ساخته نمی‌شود، بیان کرد: ساخت سبک‌های جدید سینمایی نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد و شما باید با آموختن همه زوایای سینما به این درجه برسید که با توجه به نیاز سینما و مردم، سبک‌های جدید را پایه‌گذاری کنید. ما در سال‌های اخیر در سینما دچار افت و یا فراموشی بسیاری از سبک‌های سینمایی شدیم. دلیل این چیست؟ مردم و کارگردانان به این نتیجه رسیدند که باید به سراغ کشف و نوآوری در زمینه‌های سبک‌های سینمایی بروند تا به جذابیت سینما افزوده شود.

در ادامه برگزاری کارگاه‌ها حدیث لزرغلامی به موضوع کسب و کار، قصه و صنعت سینمای کودک  پرداخت و گفت: هر چیزی که قصه‌ای داشته باشد در یاد می‌ماند و باید بگویم که همیشه تخیل، راه‌حل ما است. با خیال و قصه می‌توان کسب‌وکارهای بزرگی را راه‌اندازی کرد. امروزه در اینستاگرام افراد زیادی را می‌بینیم که با قصه گفتن کسب‌وکارهای خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند. برای مثال بک‌پکرها نمونه این گروه افراد هستند. آن‌ها کوله‌ای روی دوش خود می‌اندازند و با کم‌ترین هزینه به دور دنیا سفر می‌کنند و داستان خود را روایت می‌کنند.

او سپس به شرح هشت اصل اساسی در کسب و کار پرداخت و  در پایان نیز به بخش وب سری‌ها اشاره کرد و ادامه داد: شما تنها پانزده ثانیه برای جذب مخاطب فرصت دارید و باید به سرعت قصه خود را تعریف کرده و پایان شگفت‌انگیزی برای اثر خود رقم بزنید.

از نکات قابل توجه جشنواره امسال دوبله همزمان آثار خارجی است که برخلاف سال‌های گذشته علاوه بر دوبلورهای حرفه‌ای، دوبلورهای جوان اصفهانی نیز در این جشنواره حضور دارند.