سرویس سینمایی هنرآنلاین: سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان این روزها مجموعه مسابقه رئالیتی شو "هفت روز و هفت ساعت" را برای پخش در ایام نوروز از شبکه افق آماده می‌کند.

این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ماهیت این مجموعه گفت: از آنجایی که ما پیش از این تجربه تولید "رالی ایرانی" را داشتیم، پیشنهاد ساخت "هفت روز و هفت ساعت" را به تلویزیون دادیم که سری جدید یک رئالیتی شو با بستر مسابقه است. ما در این مجموعه 6 گروه داریم و در هر گروه دو بازیگر که یکی ایرانی و یکی لبنانی است. داور مجموعه هم خانم مستوفی است. کل اتفاق در 7 روز و 7 ساعت می‌گذرد و زمان واقعی تولید فیلم با آنچه که می‌بینیم منطبق است و همه چیز رئال اتفاق افتاده، ما 4 روز در ایران و 4 روز در لبنان بودیم و مسابقه نیز از لبنان آغاز می‌شود.

هفت روز و هفت ساعت

وی ادامه داد: تجربه "رالی ایرانی " به ما کمک کرد تا بطور دائم سفارش ساخت یک مجموعه در این قالب را برای تلویزیون داشته باشیم. بارها مذاکراتی با مدیران شبکه‌های مختلف داشتیم که به نتیجه نرسید و یکی از دلایل هم هزینه بالای تولید این مجموعه بود. این برنامه در 8 روز اتفاق می‌افتد، اما پیش تولید زیادی داشت. بیگ پروداکشن است و لوکیشن‌ها دائما در حال تغییر هستند. ما برای تولید بالای 15 دوربین همزمان در حال فیلمبرداری داریم و گروه‌های بزرگ فیلمبرداری، صدابرداری و تولید را به همراه داشتیم که هزینه‌های بسیار زیادی را در بر داشت. از این رو تلاش ما برای جلب همکاری شبکه‌ها به نتیجه نرسید تا شبکه افق پذیرفت و تولید این برنامه را برعهده گرفت. این از تجربه ساخت "سرزمین دانایی " برای شبکه 5 و "رالی ایرانی " شبکه نمایش بدست آمد.

ابوطالب در ادامه درباره قصه داشتن و تفاوت این برنامه با "رالی ایرانی " بیان کرد: ما در این مسابقه یک بخش نمایشی داریم که سناریو دارد و برای آن قصه نوشته شده است و کار ریتم بهتری نسبت به "رالی ایرانی" دارد. در "رالی ایرانی " ما 3 گروه دو نفره داشتیم، اما این بار 6 گروه دو نفره داریم و گروه تولید ما ترکیبی از بازیگران ایرانی و لبنانی است. در گروه کارگردانی و تصویربرداری هم از عوامل لبنانی بهره گرفتیم و این همکاری به هر دو کشور بسیار کمک کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چطور از میان کشورهای مختلف به لبنان برای ساخت این مسابقه رسیدند عنوان کرد: برای ساخت این مجموعه با دو کشور گفت‌وگو کردیم که نشد. نخست با تاجیکستان به دلیل اشتراکات زبانی که داشتیم و بعد با ترکیه رایزنی کردیم که به سرانجام نرسید. تولید کار مشترک، روند بسیار سختی دارد و این نوع برنامه تولیدش سخت‌تر است. در لبنان ما لوکیشنمان متحرک بود و خیلی سخت بود. در نهایت هم برای تولید این مجموعه، در لبنان یک شرکت فیلمسازی به کمک ما آمد.

هفت روز و هفت ساعت

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران این مسابقه گفت: انتخاب بازیگران لبنانی برای ما در اولویت اول قرار داشت. از آنجایی که لبنان به این معنا، سینما ندارد ما با حجم بالایی از بازیگران روبه رو نبودیم. در این بخش مدیر تولید ما یک جستجو اولیه انجام داد و من به اتفاق آقای زائری تهیه‌کننده مذاکراتی داشتیم. آشنایی به زبان برای ما مهم نبود؛ مهم این بود که از پس برنامه برآیند. برای بازیگران ایرانی هم زبان مطرح نبود و اتفاقا این هم زبان نبودن و شکل و نحوه ارتباط برقرار کردن بازیگران با هم جذابیت کار را بیشتر می‌کرد. غیر از یکی از بازیگران لبنانی که کمی فارسی بلد بود و این کار را جذاب می‌کرد باقی بازیگران با هم همکلام نبودند و آشنایی به زبان هم نداشتند، از روز دوم به بعد بازیگران به اشتراکاتی رسیدند که از ابتدا هم هدف ما همین بود تا با این شیوه تفاوت‌های فرهنگی را هم نشان دهیم.

ابوطالب در ادامه درباره انتخاب لادن مستوفی به عنوان داور و راوی مسابقه نیز گفت: در مذاکراتی که انجام شد با چند نفر صحبت کردیم اما در نهایت به خانم لادن مستوفی رسیدیم و انتخاب درستی هم بود و خیلی خوب از پس آن برآمدند. اغلب بازیگرانی که ما مد نظر داشتیم در آن زمان درگیر کار بودند و ما هم زمان کافی در اختیار نداشتیم، بنابراین نتوانستیم زمان را جابه جا کنیم و به این ترکیبی رسیدیم که امروز دیده می شود و به نظرم ترکیب خیلی خوبی هم هست و همه از پس کار خود برآمدند و در نقش خود نشستند. در هنگام مذاکره با بازیگران ایرانی به آنها می‌گفتیم که چه کسانی همگروهشان هستند و قصدمان هم رسیدن به یک تناسب درست بود.

وی درباره همکاری با شبکه افق اظهار کرد: شبکه افق یک تصمیم بزرگ برای تولید و همکاری در این مجموعه گرفت. در شبکه افق فیلم و سریال به این معنا نمی‌بینیم که بازیگر در آن حضور داشته باشد. تولیدات شبکه افق در حوزه مسابقه، مسابقاتی مانند "فرمانده" است که در قالب مستند می‌گنجد اما این مجموعه بیش از این که مسابقه باشد یک فیلم است در واقع یک فیلم مسابقه است و مشخصات فیلم را دارد. به این مفهوم که قصه دارد و سینماست؛ اما در مجموع همکاری خوبی بود و اگر این اراده در شبکه نبود، این کار به این زودی‌ها به تولید و ثمر نمی‌رسید. من تجربه کار با همه شبکه‌های تلویزیونی را تقریبا دارم، اما به نظرم مدیران هیچ کدام از شبکه‌ها تا این اندازه همراه نبودند که بخواهند سر پروژه حضور داشته باشند و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

ابوطالب در ادامه به حضور و رای مردم برای برگزیده نهایی اشاره کرد و گفت: مسابقه کاملا واقعی است و جایزه آن هم واقعی است. جایزه روز آخر به گروه برگزیده داده می‌شود. در مجموع روال مسابقه به این شکل است که از این 6 گروه، سه گروه به مرحله نهایی می‌رسند و به تهران می‌آیند و از این میان یک گروه برنده نهایی است؛ اما ما یک انتخاب دیگر هم داریم که با رای و نظر مردم شکل می‌گیرد. از آنجایی که این مسابقه خیلی سریع بود و کار گاهی سخت شد و همه جرات حضور در بخش‌های مختلف را نداشتند، ممکن است همین گروه که از حضور در یک بخش انصراف داده است در بخش دیگر خوب کار کرده باشد و مردم آن را دوست داشته باشند؛ بنابراین، حق انتخاب به مخاطب دادیم تا از این 6 گروه یک گروه را به عنوان گروه برگزیده مردمی انتخاب کند. دوست داریم کار دیده شود و مردم آن گروهی را که دوست دارند انتخاب کنند. سیستم رای دهی هم مانند روال همه برنامه‌های تلویزیونی است و از طریق پیامک انجام خواهد شد. همچنین تصمیم داریم بخشی را هم در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم و مخاطبان از آن طریق هم بتوانند با ما در ارتباط باشند و برای گروه منتخب نظردهی کنند.

هفت روز و هفت ساعت

 این کارگردان با اشاره به اینکه قصد دارد این روند را ادامه دهد، افزود: در ابتدای سال 97 تصمیم داریم این مجموعه را در دو کشوردیگر در منطقه تولید کنیم و در حال حاضر مشغول رایزنی هستیم. من نظرم کشورهای منطقه با اولویت زبان فارسی بود تاجیکستان یکی از اولویت‌های ما بود به دلیل اینکه زبان فارسی زبان اصلی آنهاست و این برای ما مزیت بود، اما از آنجایی که سینما و تلویزیون تقریبا ندارند کار را کمی سخت کرد. در همین مجموعه ما از دو بازیگر تاجیک دعوت کردیم و همه مراحل اداری و قراردادها انجام شد، اما به دلیل مشکلاتی که برای ویزای لبنان آن‌ها ایجاد شد و زمان هم برای ما بسیار کم بود امکان هماهنگی بیشتر وجود نداشت و از حضور آنها نتوانستیم در این کار بهره بگیریم؛ اما در برنامه آتی قطعا سعی می‌کنیم مجموعه دیگری در این حوزه تولید کنیم.